جهت‌گیری کلان ما حمایت از تولیدات تراز انقلاب است
وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه جشنواره شهید اندرزگو:

جهت‌گیری کلان ما حمایت از تولیدات تراز انقلاب است

نویسندگان منابع یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی از کتاب‌هایشان می‌گویند

آشنایی با ادبیات دینی در یک رقابت فرهنگی

یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با انتخاب و معرفی شش کتاب درباره تاریخ، سبک زندگی و سیره اهل بیت(ع)، در سه رده سنی مختلف، تلاش می‌کند با ارائه منابعی معتبر، مروج فرهنگ رضوی در کشور باشد.
کد خبر: ۱۳۴۰۱۵۷
این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی با هدف گسترش فرهنگ کتابخوانی و معرفی کتاب‌های فاخر در حوزه فرهنگ رضوی و بخش ویژه حضرت مهدی(عج)، با انتشار فراخوانی از ابتدای تیر آغاز به‌کار کرد. در فراخوان این جشنواره شش عنوان کتاب در سه رده سنی کودکان، نوجوانان و جوانان و بزرگسالان معرفی شده‌ است. علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره تا اول آبان ۱۴۰۰ فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. برای این کار باید برای دریافت فایل منابع به نشانی www.samakpl.ir مراجعه یا به منظور دریافت امانی ـ فیزیکی کتاب‌های جشنواره به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنند. در مطلبی که می‌خوانید، آثار معرفی شده در این دوره از جشنواره را در گفت‌ و گو با نویسندگان این آثار مرور کرده‌ایم.

ویژگی‌ کتاب‌های دینی خوب برای کودکان
کتاب‌ «زندگی امام‌ رضا(ع)» اثر سیدمهدی مهاجرانی از انتشارات کتابک یکی از دو اثر معرفی شده در بخش کودک است. وی به سه ویژگی‌ کتاب‌های دینی خوب برای کودکان اشاره می‌کند و می‌گوید: کتاب‌های دینی برای کودکان باید دارای زبانی ساده، واژگانی ساده و مفاهیمی ساده باشند و ترکیب این سه ویژگی در کنار هم می‌تواند معیار تشخیص یک کتاب مناسب برای کودکان باشد. بر این اساس در کتاب زندگی امام‌ رضا(ع) سعی کردم از این ویژگی‌ها کمال استفاده را ببرم، ضمن این‌که در کنار این موضوعات ما باید مطالبی به کودکان ارائه کنیم که مناسب زندگی امروز آنها باشد. وی می‌گوید: بسیاری از کودکان سال‌ها به همراه خانواده خود برای زیارت به حرم امام‌ رضا(ع) می‌روند و اعمالی را هم انجام می‌دهند؛ ولی در حرکتی مانند جشنواره کتابخوانی رضوی است که کودکان می‌توانند عمیقا و به صورت صحیح با سیره و شخصیت ایشان آشنا شوند.

کاش هر کودک‌ خود را یک «مهدی‌ یار» بداند
کتاب «مجموعه ۱۴ معصوم: امام‌ زمان(عج)» اثر زهرا عبدی از انتشارات جمکران نیز دیگر کتاب معرفی شده در بخش کودکان است. عبدی درباره محتوای کتاب می‌گوید: کتاب امام‌ زمان(عج) از این مجموعه، مطالب جالبی را درباره زندگی ایشان بیان می‌کند. آرزو دارم در کنار آموزش اطلاعات تاریخ اسلام، با خواندن این کتاب به ذهن کودک تلنگری زده‌ شود تا از همین کودکی ارتباطی صمیمانه و دوستانه با امام‌زمانش داشته‌ باشد. کاش هر کدام از کودکان خودشان را یک «مهدی‌یار» بدانند. به نیازمندان کمک کنند، با یکدیگر مهربان باشند، به یکدیگر احترام بگذارند. اگر از تمام افرادی که این کتاب را می‌خوانند تنها پنج نفر به این درک برسند که امام‌ زمان(عج) تنها امام زنده عصر ما، ناظر بر تمام اعمال ما و دوستی وفادار برای ماست، من به هدف خود رسیده‌ام. وی می‌گوید: معرفی این کتاب در جشنواره کتابخوانی رضوی را جایزه‌ای از طرف امام‌ زمان(عج) می‌دانم، چراکه با حضور این کتاب در این رویداد بزرگ، اثرم به دست مخاطبان بی‌شماری در سراسر کشور و حتی به کتابخانه‌های نقاط صفر مرزی می‌رسد و چه چیزی بهتر از این می‌تواند برای یک نویسنده رخ دهد؟

ارزش افزوده برای آثار مکتوب
کتاب «برای ضامن آهو، ۵۵ پرسش و پاسخ درباره امام‌ رضا(ع) و زیارت ایشان» اثر غلامرضا حیدری ابهری از انتشارات به نشر به عنوان یکی از آثار معرفی شده در اختیار نوجوان قرار داده شده‌ است. حیدری ابهری در این باره می‌گوید: در تدوین این کتاب تلاش کردم همه مسائل مورد پرسش، یعنی هم مسائل تاریخی، هم سیره رضوی، هم حرم‌شناسی و مسائل مربوط به زیارت نوجوانانی که به حرم مشرف می‌شوند در یک سیر منطقی و بخش‌بندی کلی ارائه شود. وی با ابراز خرسندی از معرفی کتاب خود به عنوان یکی از منابع جشنواره می‌گوید: با تجربیاتی که از نزدیک از فعالیت کتابداران در ایام برگزاری این جشنواره در کتابخانه‌های عمومی مشاهده کرده‌ام می‌توانم بگویم با ارزش افزوده‌ای که کتابداران به این آثار مکتوب می‌دهند، معرفت افراد به خصوص کودکان در ارتباط با کتاب افزایش می‌یابد.

آشنایی با امام از دریچه قصه‌گویی
کتاب «ده قصه از امام‌ زمان(عج)» اثر فریبا کلهر از انتشارات قدیانی دیگر کتاب معرفی شده در بخش نوجوان این جشنواره است که تلاش می‌کند تصویری صحیح از زندگی و سیره امام‌ رضا( ع) را از دریچه قصه‌گویی به نوجوانان ارائه کند. در بخشی از داستان «خبری که راست بود» می‌خوانیم: برای دیدن این کودک عزیز به شهر سامرا رفتم. یک راست به خانه امام‌حسن‌عسکری(ع) رفتم و با چشم دنبال کودک گشتم اما کسی را ندیدم. امام مرا کنارش نشاند. به رویم لبخند زد. از حال و روزم پرسید. امام خوشحال بود. این را از نگاهش فهمیدم. من جواب سوال‌ها را می‌دادم اما حواسم به کودکی بود که برای دیدنش آن همه راه آمده‌بودم. امام فهمید در دلم چه می‌گذرد... .گفتنی است که این داستان‌ها پیشتر از این هرکدام در قالب یک کتاب از سوی انتشارات قدیانی برای کودکان گروه سنی «ب و ج» منتشر شده‌ بود که نسخه تجمیعی آن به عنوان یکی از منابع جشنواره کتابخوانی رضوی معرفی شده‌ است.

کتابی از شیخ صدوق با زبان امروز
در بخش بزرگسال یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی کتاب «چشمه‌های بهشت: گزیده عیون اخبار الرضا(ع)» اثر محمد هادی زاهدی از انتشارات به نشر یکی از آثار معرفی شده‌است. زاهدی درباره این کتاب توضیح می‌دهد: هر چند ما برای دسترسی به منابع نخستین به دلایل مختلف دچار مشکلاتی بوده‌ایم و برخی منابع از دست رفته اما خوشبختانه در مورد حضرت امام‌ رضا علیه‌السلام منبعی مانند «عیون اخبار الرضا» داریم که توسط یکی از بزرگان شیعه یعنی مرحوم شیخ صدوق نگارش یافته و بر اساس مستندات فاصله نگارش این کتاب با شهادت حضرت امام‌ رضا علیه‌السلام کمتر از دو قرن است. بنابراین این اثر نزدیک‌ترین منبعی است که آثار، اخبار و آموزه‌های حضرت امام‌ رضا (ع) را برای ما بازگو می‌کند.

پاسخ به سوالات در حوزه مهدویت
کتاب «پرسش و پاسخ‌های دانشجویی: مهدویت (دوران ظهور)» اثر رحیم کارگر از انتشارات معارف نیز دومین کتاب معرفی شده در بخش بزرگسالان جشنواره است.
کارگر در این باره می‌گوید: اغلب جوانان ما و بخصوص دانشجویان، سوالات و شبهات بسیاری در حوزه مهدویت داشته‌اند. این شبهات اغلب در فضای مجازی و از طریق گروه‌های مخالف به خصوص گروه‌های وهابی علیه مهدویت گسترش پیدا کرده و ذهن برخی جوانان ما را نیز درگیر کرده‌ بود. بر این اساس این کتاب در مقام پاسخگویی به این سوالات و شبهات برآمده‌ است. وی با اشاره به خلأهای موجود در ارتباط میان نویسنده و مخاطب در حوزه مهدویت می‌گوید: در این ۲۰ سالی که به طور خاص در حوزه مهدویت کار می‌کنم باید بگویم که دسترسی مخاطبان ما به کتاب‌های حوزه مهدویت کم و بسیار محدود بوده‌است و معتقدم ارتباط بین نویسنده، ناشر، توزیع‌ کنندگان و مخاطبان در حوزه مهدویت باید تقویت شود و برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی فرصتی طلایی برای ایجاد ارتباط بهتر میان نویسنده و مخاطب ایجاد کرده‌ است.

گروه فرهنگی / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها