سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه ای اعلام کرد: افشاگری‌ های انجام شده در خصوص بدافزار جاسوسی پگاسوس بحران نقض حقوق بشر در سطح جهان را آشکار می‌کند.
کد خبر: ۱۳۲۸۵۹۶

به گزارش جام جم آنلاین، سازمان عفو بین الملل امروز در جلسه توجیهی جدیدی که پس از افشاگری های تحقیقات پروژه پگاسوس منتشر شد، هشدار داد که تخلفات در مقیاس گسترده ای انجام شده است.

سازمان عفو بین‌الملل روز شنبه خواستار توقف فعالیت‌های مرتبط با نظارت سایبری تا زمان تعیین یک چارچوب قانونی برای استفاده از این نوع فن‌آوری نوین شد.

توجیهی با عنوان «کشف کوه یخ: بحران نظارت دیجیتال» که توسط دولت ها و بخش خصوصی به وجود آمده است، تأثیر مخرب صنعت نرم افزارهای جاسوسی با ضعف تنظیم شده در حقوق بشر در سراسر جهان را نشان می دهد.

هدف از این درخواست ایجاد چارچوبی قانونی برای اِعمال کنترل‌ بر استفاده از فن‌آوری‌های نظارت سایبری است که به اعتقاد عفو بین‌الملل حریم خصوصی و حقوق شهروندان جهان را با تهدیدهایی جدی روبرو کرده است.

در چند روز گذشته، جهان بخاطر هدف قرار گرفتن سیستماتیک فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران و وکلا که توسط پروژه پگاسوس آشکار شده، خشمگین است. نه تنها خطرات و آسیب های افرادی را که به طور غیرقانونی هدف قرار گرفته اند، آشکار می کند، بلکه عواقب بسیار بی ثبات کننده ای را بر حقوق بشر جهانی و امنیت محیط دیجیتال به طور کلی نشان می دهد.

این سازمان حقوق بشری که در تحقیقات گسترده یک کنسرسیوم رسانه‌‌ای با هدف افشای ماهیت بدافزار جاسوسی پگاسوس مشارکت جدی داشته همچنین خواستار آن شده که مقررات و کنترل‌های قانونی در بخش نظارت سایبری بیش از پیش تقویت شود.

در بیانیه عفو بین‌الملل بر این نکته تاکید شده که افشاگری‌های انجام شده در خصوص بدافزار جاسوسی پگاسوس «بحران نقض حقوق انسان‌ها در سطح جهان» را آشکار می‌کند.

در این بیانیه همچنین خواسته شده که فروش و استفاده از فن آوری‌های مرتبط با نظارت سایبری تا زمان اجرایی شدن یک چارچوب نظارتی قانونی به حالت تعلیق درآید.

این بیانیه در ادامه نسبت به آنچه «اثرات مخرب نظارت غیرمجاز سایبری بر حقوق بشر در همه جای دنیا» خوانده شده، هشدار داده است.

آنی‌یِس کالامار، دبیرکل عفو بین الملل در این بیانیه تاکید کرده که افشاگری‌های اخیر در خصوص کارکرد بدافزار جاسوسی پگاسوس به وضوح خطرات و آسیب‌های بالقوه‌ای را که افراد پس از هدف واقع شدنِ غیرقانونی در معرض آن قرار می‌گیرند آشکار کرده است.

عفو بین‌الملل از شرکت رژیم صهیونیستی طراح و سازنده بدافزار جاسوسی پگاسوس موسوم به گروه «ان‌اس‌او» به عنوان یکی از بازیگران این عرصه نام برده است. عرصه ای که به اعتقاد این سازمان حقوق بشری به جهت فعالیت طولانی مدت و به دور از نظارت‌های قانونی، بسیار خطرناک قلمداد می‌شود.

شرکت «ان‌اس‌او» توسعه دهنده و عرضه‌کننده تجاری این بدافزار در جهان بارها به همدستی با رژیم‌های استبدادی متهم شده است.

بدافزاد پگاسوس با ورود به تلفن‌های هوشمند امکان دسترسی به پیام‌ها، عکس‌ها، فهرست تماس‌ها و شنود مکالمات را برای هکرها فراهم می‌کند و از طریق آن حتی می‌توان میکرفن گوشی‌های هوشمند را از راه دور فعال کرد.

در بیانیه عفو بین الملل به صراحت خواسته شده که با وضع یک مهلت قانونی جهت تعیین چارچوب‌های لازم و سازگار با اصل حقوق بشر هرگونه فعالیت در زمینه صادرات، فروش،‌ انتقال و استفاده از فن‌آوری‌های نظارت سایبری تا اطلاع ثانوی به حال تعلیق درآید.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها