به گزارش جام جم آنلاین از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، شاپور محمدزاده در گردهمایی قطبی و تخصصی معاونان سوادآموزی کشور افزود: سال تحصیلی گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کلاس های حضوری درسی از اهمیت ویژهای برخوردار بود بنابر گزارش سازمان یونسکو، سال گذشته یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دانشآموز در سراسر جهان تحت تأثیر تعطیلی مدارس قرار گرفتند.
وی با تأکید بر این که هیچ فعالیتی، جایگزین مدرسه و کلاس های درس حضوری برای دانش آموزان نمی شود، یادآور شد: دانشآموزان در محیط مدرسه، علاوه بر آموزشوپرورش، تعاملات اجتماعی فعالی را تجربه میکنند، از این رو تعطیلی کلاس های حضوری، اثرات نامطلوبی، بر دانش آموزان، معلمان و اولیا خواهد داشت.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در ایام کرونا ۶۵ درصد کشورهای فقیر و ۳۵ درصد کشورهای غنی، بودجه آموزشوپرورش خود را کاهش دادند.
محمدزاده سواد را محرک توسعه پایدار و آموزشوپرورش را زیربنای توسعه اجتماعی سیاسی فرهنگی و اقتصادی توصیف کرد و گفت: سوادآموزی باید «مدرسه محور» شود، بنابراین در آییننامه اجرایی مدرسه، برای ارکان مدرسه نقشها و وظایفی در حوزه سوادآموزی مشخص خواهد شد.
وی با تأکید بر لزوم اهتمام ویژه در فرآیند ثبتنام، شناسایی، جذب، آموزش و ارزشیابی سوادآموزان، گفت: در گروه سنی ۱۵ سال به بالا میانگین، نرخ باسوادی در جهان ۸۶ درصد و در ایران نیز همان ۸۶ درصد است و این در حالی است که میانگین نرخ باسوادی در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال در جهان، ۹۱ درصد و در ایران ۹۷.۴ درصد است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد