تئوری بودن صرف این آموزشها و دوربودن فضای واقعی فیلمسازی از فضای تئوری باعث شده کسانی که در کلاسهای تئوری خوش درخشیدهاند، وقتی پشت دوربین قرار گرفتهاند، نتوانند چنان که باید بدرخشند و فاصله بین آنچه از آنها توقع میرفته با آنچه ارائه کردهاند، زیاد باشد؛ درست مانند اتفاقی که برای برخی منتقدان فیلم افتاد. در ایران و جهان منتقدانی بودهاند که مجهز به تئوری فیلمسازی و باسابقه درخشان در زمینه تحلیل و نقد فیلمهای سینمایی وارد گود فیلمسازی شده و نتوانستند فیلمهای درخور و شایستهای بسازند. درباره آموزش عمومی و دانشگاههای کشور هم این بحث همیشه در جریان بوده و بارها از زبان فعالان صنعت فیلم و منتقدان و فیلمسازان شنیدهایم که هر فارغالتحصیلی لزوما به یک فیلمساز بدل نمیشود.
فاصله میان علوم نظری و میدان واقعی در دنیای هنر بیش از سایر رشتههاست و این هنرجویان هستند که بیش از سایر رشتههای علمی، نتوانستهاند به هنرمندان موفقی تبدیل شوند. در چنین وضعیتی، دورههای آموزش فیلمسازی در سوره با استقبال مواجهشده و فرصتی پدید آورده که علاقهمندان به فیلمسازی بتوانند این حرفه را به معنای واقعی تجربه کنند. سید محمدرضا خردمندان، حسین دارابی، رضا زهتابچیان، حسین امانی، محمد علیزاده و... از جمله فیلمسازانی هستند که در شش سال گذشته از طریق سوره به جهان فیلمسازی پا گذاشتهاند و باشگاه فیلم سوره روی همین موفقیتها و دستاوردها بنا شده است.
موسسات متعددی در کشورمان دست به تربیت نیرو برای صنعت فیلمسازی زدهاند و البته که هر کدام دستاوردهایی نیز داشته و هنرمندانی را به سینمای حرفهای ایران معرفی کردهاند.
یکـی از این مراکز که سابقهای جدی در موضوع هم دارد انجمن سینمای جوان است که با دورههای متعدد آکادمیک و حمایت از تولید هنرجویان و چهرههای مستعد و جوان و در کنار آنها، میدانداری و برگزاری رویدادهایی مانند جشنواره فیلم کوتاه تهران توانسته یکی از بازیگران مهم این موضوع باشد و بر اساس اطلاعات منتشر شده در وبسایت این مجموعه، انجمن سینمای جوان در سالهای فعالیتش میزبان ۲۵۰ هزار هنرجو بوده اما گاهی و بهخصوص در سالهای اخیر انتقاداتی به محتوای تولیدات این مجموعه سینمایی متوجه بوده و برخی تولیدات و رویکردهای این آثار را ناهمسو با مبانی انقلاب اسلامی میدانند ولی به هر حال این مجموعه یکی از مراکز مهم و تاثیرگذار در تربیت چهرههای سینمایی است که بسیاری از آنها با تمام نقاط قدرت و ضعفشان در حال حاضر چهرههای موثر سینمای ایران هستند.
یکی دیگر از مجموعههایی که در در دهه 90 شکل گرفت و در سالهای اخیر نقش جدی در تربیت نیروی فیلمساز ایفا کرده، باشگاه فیلم سوره است که با حمایت حوزه هنری قدم در مسیر تربیت نیروی فیلمساز گذاشته است؛ مسیری که البته به طور روشن و به ادعای خود این مجموعه به تربیت «نیروهای فیلمساز زیر چتر انقلاب اسلامی» منجر شود؛ البته مسیر باشگاه فیلم سوره از این حیث که به نوعی به مِنتوری و همراهی هنرمندان با هنرجویان همراه است، توانسته نسبتی جدی میان علوم نظری و دانش آکادمیک و میدان عمل و سطح تولید حرفهای برقرار کند. آموزش در این مرکز نوعی تربیت گلخانهای محسوب میشود که متفاوت از فضایی است که در انجمن سینمای جوان وجود دارد.
باشگاه فیلم سوره سال ۹۹ با برگزاری دوره «کاتینو» به راهش ادامه داده؛ دورهای که قرار است نسلتازه و جوان باشگاه را رقم بزند و احتمالا هنرجویان امروز آن، یکی دو سال بعد به ثمر نشسته و بهتـر بتوان عملکرد و عیار هنـری آنها را تحلیل کرد.
محمدرضا پارسا - ادبیات و هنر / روزنامه جام جم