جام جم آنلاین بررسی می کند؛

پرواز نجات اورژانس مازندران

رییس اورژانس استان به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: اورژانس هوایی فعلی مازندران از سال 86 و با بال‌گرد ملکی کلید خورد به این معنا که اگر قبل از آن، اجاره‌ای بود امروز اورژانس مازندران در کشور تنها اورژانسی است که بالگرد ملکی دارد.
کد خبر: ۱۳۱۰۹۹۴

به گزارش جام جم آنلاین مازندران؛ شرایط خاص استان مازندران ازجمله مسافرپذیربودن و برخورداری از محورهای کم‌عرض در جاده‌های جنگلی و مسیرهای ساحلی که بالاترین آمار تصادفات مرگبار را شاهد هستند و دچار ترافیک شدید شده بعضاً تردد آمبولانس را در هنگام بروز سانحه، دشوار و تا حدی غیرممکن می‌سازند همه بر استقرار «اورژانس هوایی» در سه نقطه از استان تأکید دارند. بال‌گردهایی مجهز به امکانات اولیه، تجهیزات تنفس و اِحیا با کادری کارآزموده که در صورت وقوع حوادث جاده‌ای خطرناک، بتوانند در کمترین زمان حادثه‌دیده را به مرکز پرشکی برسانند.

 

بارها اتفاق افتاد که قبل از رسیدن آمبولانسی که در ترافیک مسیر متوقف شد، بیمارانی که نیاز به کمک فوری داشتند، دوام نیاوردند و تسلیم مرگ شدند درحالی‌که اگر در دقایق حیاتی، به بیمارستان می‌رسیدند،  فرصت زندگی دوباره به آنان داده می‌شد.

  استان مازندران به مسافرپذیربودن و همچنین برخورداری از محورهای پرترافیک و سوانح جاده‌ای مشهور است و در چنین شرایطی، سرعت انتقال حادثه‌دیدگان به مراکز درمانی همواره یکی از اولویت‌های حوزه سلامت بوده و تحقق این هدف، به اورژانس هوایی نیاز داشت.

برخی کارشناسان براین باورند چون مازندران در خطی طولانی بین دریای خزر در شمال و رشته‌کوه البرز در جنوب  کشیده شده است، استقرار اورژانس هوایی در سه نقطه شرق، غرب و مرکز ضرورت دارد.

مطالبه‌گری ادامه داشت تا این رویا محقق شد اما در مرحله نخست دوامی نداشت. تاریخچه استقرار اورژانس هوایی در استان مازندران  برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی به دهه ی هفتاد برمی‌گرد، پد پروازی در بیمارستان بوعلی ساری ایجاد شد و بالگرد به چند مأموریت رفت و موجب شد شهروندان احساس امنیت بیشتری کنند ازین‌که در مازندران هم بالگرد اورژانس فعال شد.
یکی از شهروندان که در همان مقطع شاهد یکی از ماموریت‌های اورژانس هوایی بود گفته بود : اوایل که پرواز فعال بود و از نزدیک می دیدیم افتخار می کردیم که این پد هوایپما جزئی از کادر سلامت شده است. نمیدانم چه شد که این بالگردها بعدا تعطیل شدند. 

*تنها استانی هستیم که بالگرد ملکی داریم

یحیی صالح‌ طبری رییس اورژانس استان در این زمینه گفت: اورژانس هوایی فعلی مازندران از سال 86 و با بال‌گرد ملکی کلید خورد به این معنا که اگر قبل از آن، اجاره‌ای بود امروز اورژانس مازندران در کشور تنها اورژانسی است که بالگرد ملکی دارد.

صالح طبری در ادامه افزود: برای این بالگرد یک پایگاه ثابت در آمل داریم و حدود 30 پدپروازی هم در سراسر استان شناسایی شدند و بالگرد در این نقاط می‌نشیند ضمن اینکه عملیات انتقال بین بیمارستانی را هم انجام می‌‌دهند به این معنی که اگر بیماری در رامسر بستری است و برای ادامه و تکمیل درمان باید فوراً به مرکز درمانی دیگری در استان منتقل شود، این کار را هم انجام می‌دهند.

وی درخصوص عملیات جاده‌ای نیز گفت: اورژانس هوایی ما ردیف تشکیلاتی و مصوب دارد و در همین ایام نوروز 6 سورتی پرواز داشت با در نظر گرفتن این نکته  که بالگرد شرایط خاص پروازی دارد و در هر شرایط آب و هوایی نمی‌تواند پرواز کند و در تاریکی هوا از نظر امنیتی اجازه پرواز ندارد مگر اینکه شرایط خاصی ایجاب کند و آن هم با مجوز است و این موضوع اختصاص به مازندران ندارد، می‌خواهم بگویم با وجود این محدودیت‌ها، در این ایام فعالیت خوبی داشت.

دکتر یحیی صالح طبری در ادامه به مازندران به عنوان استانی طویل اشاره کرد و در پاسخ به سوال خبرنگار ما درخصوص ضرورت حضور سه بالگرد اورژانس هوایی در شرق، مرکز و غرب مازندران گفت: ما هم دل‌مان می‌خواهد چنین امکاناتی داشته باشیم اما حقیقت این است که هزینه تعمیر و نگهداری بالگرد بالا است.

رییس اورژانس استان مازندران در پیوند با این موضوع ادامه داد: هزینه نگهداشت همین یک بالگرد ماهانه 500 میلیون تومان است، روزی 10 میلیون تومان هزینه بیمه این دستگاه است ضمن این‌که هزینه کادر پروازی را نیز باید به آن اضافه کنیم و این هزینه‌ها دست ما را برای داشتن بیش از یک بالگرد می‌بندد.

صالح طبری همچنین به شرایط خاص جوی استان اشاره کرد که همیشه به بالگرد اجازه پرواز داده نمی‌شود اما آمبولانس این محدودیت‌ها را ندارد و براین اساس فکر می‌کنم به جای افزایش اورژانس هوایی، باید فرهنگ ترافیکی مردم را ارتقا دهیم، ترنسفر و انتقال بیمار را به درستی انجام دهیم و همه باهم تلاش کنیم از حجم حوادث جاده‌ای کاسته شود.

وی به توان پوشش یک بالگرد اشاره و خاطرنشان کرد: همکاران ما در اورژانس هوایی با وجود همین یک بالگرد اگر در شرق مازندران نیز به ارائه خدمت نیاز باشد و شرایط جوی اجازه دهد به ماموریت می‌روند و برمی‌گردند و برای تعداد پرواز دست عوامل باز است و محدودیتی ایجاد نکردیم و گفتیم رسیدگی به مصدوم و حفظ جان بیمار، خط قرمز ماست.

رییس اورژانس مازندران در ادامه افزود: امروز برای خرید یک دستگاه بالگرد به 150 میلیارد تومان پول نیاز داریم، در حالی‌که با این مقدار پول ما می‌توانیم 50 دستگاه آمبولانس فوق‌پیشرفته واردکنیم و ایستگاه‌ها را نوسازی کنیم براین اساس فکر می‌کنم در این شرایط نیازی به افزودن بالگردها نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها