تحقیقات دقیق و تصاویر ماهواره ای نشان می دهد فقط 3 درصد از سرزمین های جهان سالم باقی مانده است و سایر تغییرات زیست محیطی به آغاز ششمین انقراض دسته جمعی منجر می شود.  
کد خبر: ۱۳۱۰۹۶۳

به گزارش جام جم آنلاین ، فقط 3 درصد از زمین های کره زمین از نظر اکولوژیک سالم است؛ بدان معنا که جمعیت آن (چه حیوان، چه انسان) سالم هستند و حیوانات آنها بدون انقراض به حیات خود ادامه می دهند و هیچ مزاحم و ساکن جدیدی ندارند.

این زمین ها که توسط فعالیت‌های انسانی آسیب‌ندیده اند عمدتاً در بخش‌هایی از جنگل‌های استوایی آمازون، کنگو، سیبری شرقی و جنگل‌های شمال کانادا و صحرای آفریقا قرار دارند. این مطالعه به دنبال یافتن مناطق سالم باقی مانده ‌است.

این مطالعه پیشنهاد کرده است در صورتی که برخی از اقدامات انجام می شود می توان آمار زمین های دست نخورده در جهان را به 20 درصد رساند؛ یعنی سازه های انسانی را در آنها از بین برد که البته بسیار بعید است چنین اتفاقی بیفتد.

پیش از تحقیق دراینباره به نظر می رسید که 30 الی 40 درصد از زمین های جهان از گزند انسان در امان مانده باشد اما واقعیت نشان داد درصد نقاط سالم خیلی کمتر از حد پیش بینی شده است.

این ارزیابی جدید نقشه‌های آسیب انسانی به زیستگاه با نقشه‌هایی را ترکیب می‌کند که نشان می‌دهد در آن‌ها حیوانات از محدوده اصلی خود ناپدید شده‌اند یا تعداد کمی از آن‌ها برای حفظ یک اکوسیستم سالم باقی مانده اند. برخی دانشمندان گفته‌اند که این تجزیه و تحلیل جدید،مناطق سالم را دست‌کم می‌گیرد چرا که محدوده حیوانات قرن ‌ها پیش شناخته‌ شده و نقشه‌ های جدید تاثیرات بحران آب و هوایی را که در حال تغییر انواع گونه‌ها هستند به حساب نمی‌آورند.

این امر به طور گسترده‌ ای پذیرفته شده ‌است که جهان در یک بحران تنوع زیستی به سر می برد برخی دانشمندان فکر می‌کنند که ششمین انقراض دسته‌جمعی از زندگی روی زمین شروع شده‌ است.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها