مدیر روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر؛

رسانه ها نقش مهم و کلیدی در انتخاب آگاهانه و مشارکت آفرینی دارند

یادداشت/ شفیعی

جمهوری اسلامی اقتداری به قدمت تاریخ

۱۲ فروردین ماه ۱۳۵۸ را هنوز افرادی که روزگار به عمرشان بی وفایی نکرده به یاد دارند. کمتر از دو ماه بود که نسیم دلنواز آزادی بر پهندشت کشور ایران وزیده بود و مردم برای اولین بار آزادی را با عمق جان استشمام می کردند.
۱۲ فروردین ماه ۱۳۵۸ را هنوز افرادی که روزگار به عمرشان بی وفایی نکرده به یاد دارند. کمتر از دو ماه بود که نسیم دلنواز آزادی بر پهندشت کشور ایران وزیده بود و مردم برای اولین بار آزادی را با عمق جان استشمام می کردند.
کد خبر: ۱۳۰۸۹۳۹

نصرالله شفیعی- مدرس دانشگاه ؛
۱۲ فروردین ماه ۱۳۵۸ را هنوز افرادی که روزگار به عمرشان بی وفایی نکرده به یاد دارند. کمتر از دو ماه بود که نسیم دلنواز آزادی بر پهندشت کشور ایران وزیده بود و مردم برای اولین بار آزادی را با عمق جان استشمام می کردند. معمار بزرگ این آزادی که بعدها بنیان گذار جمهوری اسلامی نام گرفت دستور همه پرسی نظام جمهوری اسلامی را داد تا همه ی آنچه این پیر مبارز در سال های متمادی طراح و مهندس آن بود شکل قانونی و به تعبیر امروزی ها دموکراتیک به خود بگیرد. حضور شگفت آور و تاریخی مردم ایران در آن رفراندوم بی نظیر بود. این حضور آن قدر حداکثری بود که یک شبانه روز کفاف حضور را نکرد و دو روز زمان اختصاص داده شد تا مردم درخت آزادی را به خوبی در سرزمین رادمردان و مبارزان و شهیدان غرس کنند.
دقیقا به یاد دارم در آن روز چه شور و شوقی در میان مردم بود. شمیم آزادی همه را سرمست کرده بود. مردی روستایی مادر خود را که سال ها در کنج خانه زمین گیر شده بود و توان برخاستن از جای خود را نداشت بر یک گاری سوار کرده بود و او را به مسجد آورده بود. او از مسئولان صندوق خواهش می کرد که وسایل رأی گیری را از روی میز به کنار مادرش بیاورند تا او بتواند با شرکت خود در این همه پرسی سربازی خود را برای امام خمینی قدس سره الشریف اثبات کند.


جمهوری اسلامی از همان آغاز با چالش هایی روبرو شد. از جمله این چالش ها:


۱. تلاش برای غربی کردن محتوای جمهوری اسلامی، از همان موقع که امام خمینی موضوع همه پرسی را با نام جمهوری اسلامی مطرح کرد غربزدگان و لیبرال ها با اضافه کردن عناوینی همچون دموکراتیک و یا حذف پسوند اسلامی دشمنی خود را با حاکمیت اسلام در قالب نظامی مردم سالار اعلام کردند. امام راحل رضوان الله علیه با استواری و روشن بینی تمام، بسان ابراهیم عليه‌السلام اعلام کرد جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد این در حالی بود که مردم هم از نظر حضور آزاد بودند هم از نظر رأیی که می خواستند بدهند. جمهوری اسلامی با ایستادگی امام راحل از این چالش گذشت و بیش‌از بیست میلیون نفر از مردم آن زمان به جمهوری اسلامی رأی دادند.


۲. جنگ سخت و تحمیلی ۸ ساله که آن هم با مقاومت قهرمانانه و ایثار فرزندان این مرزو بوم با شکست روبرو شد.


۳. سازمان دهی انواع کودتاها از سوی شرق و غرب به خصوص سلطه گران غربی که به لطف الهی همگی با شکست روبرو شدند و زمستان رفت و روسیاهی به زغال ماند.


۴. تبلیغات روزافزون جنگ نرم دشمن از همان آغاز تاکنون، می توان گفت جمهوری اسلامی رکورددار ایستادگی در برابر بزرگ ترین جنگ‌ نرم و رسانه ای دشمنان خود بوده است.


۵. تداوم نقشه های لیبرال ها و غربزدگان برای تهی کردن جمهوری اسلامی از محتوای اسلام. به یاد داریم در زمان حاکمیت دوم خردادی ها چگونه مغزهای تجدید نظر طلب در اتاق های فکر می کوشیدند با زدن بر طبل جمهوریت اسلامیت نظام را کم رنگ کنند. جالب این بود که آن ها با ترفند اینکه در نظام جمهوری اسلامی عده ای با پافشاری بر اسلامیت می خواهند جمهوریت را کم رنگ کنند به جنگ اسلامیت نظام شتافتند.


جمهوری اسلامی و رسالت سنگین آن
چهل و دوسال از همه پرسی نظام جمهوری اسلامی گذشت. این نظام که اولین تجربه یک نظام دموکراتیک یا برخاسته از رای مردم بر پایه یک دین الهی است با چالش هایی روبرو بوده که به برخی از آن ها اشاره شد. تردیدی نباید داشت که نه تنها این چالش ها کم نشده بلکه گسترده تر و پیچیده تر نیز گردیده است.
جمهوری اسلامی یک شیوه ی حکومت داری است، شیوه ای که تا قبل از آن سابقه نداشته و تاکنون نیز مانند آن پیدا نشده است. هر چند برخی کشورها مثل پاکستان عنوان جمهوری اسلامی را به خود اختصاص داشته اند.


جمهوری اسلامی ایران رسالت سنگینی دارد که هم مردم و هم مسئولان در قبال آن باید پاسخگو باشند. این پاسخگویی همان کارآمدی نظام است. کارآمدی نظام یعنی عمل به شعارهایی که این نظام بر پایه آن شکل گرفته است. اصلی ترین شعار این نظام عدالت اجتماعی است‌. عدالت اجتماعی تعريف شده در اسلام و نظام مبتنی بر این دین، با عدالت اجتماعی سایر حکومت ها متفاوت است. عدالت اجتماعی که در قرآن مجید با عنوان قسط نیز از آن یاد شده است مسئولیتی مردمی است که حاکمان نیز که از دل همین مردم برخاسته اند باید مجری آن باشند.


عدالت اجتماعی یک روح دارد و یک جسم، روح آن توحید و اعتقاد به خدای یگانه و سپس رفتار انسان ها که برگرفته از توحید است که در اصطلاح به آن اخلاق اسلامی گفته می شود. دوم توجه به حقوق انسان ها در همه‌ی ابعاد یعنی توزیع عادلانه ثروت، عدالت قضایی و توجه به حقوق همه ی اقشار مردم‌.


حاکمان وظیفه دارند در راستای مأموریتی که قانون اساسی برایشان تعریف کرده و سوگندی که طبق قانون اساسی می خورند عمل کنند. مردم نیز موظفند هم در انتخاب حاکمان همچون رئیس جمهور دقت داشته باشند و هم انتظاری را که حاکمان از آن ها دارند عملی کنند‌‌. به عبارتی نظام جمهوری اسلامی در یک نگاه تعاملی بین مردم و حاکمان بر مبنای قوانین تعریف شده به اهدافش دست پیدا می کند.


سخن آخر
جمهوری اسلامی تنها نظام مردم سالاری است که بر پایه توحید استوار گشته است. تحقق شعارهای متعالی آن که ضامن سعادت دنیا و آخرت است در صورتی امکان پذیر است که مردمی متدین و حاکمانی متعهد داشته باشد‌. در غیر این صورت یا حرکت به سوی آن اهداف متعالی کند خواهد شد یا ناکام. به فضل الهی ملت مسلمان ایران همه ی موانع را در هم خواهند شکست و این نظام را به حکومت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف متصل خواهند کرد‌.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها