رشد بی‌سابقه بازار سرمایه در کشور موجب شده تا اکثر مردم دارایی‌های خود را از بازارهای موازی بورس خارج و به انتظار سوددهی بیشتر و بازدهی بالاتر، وارد بازار سرمایه کنند.
کد خبر: ۱۳۰۳۶۸۳

در این میان افرادی هستند که تمایل دارند در بازار سرمایه فعالیت کنند اما دانش و تجربه لازم برای انجام معاملات و خرید و فروش سهام را ندارند. 5 گام مهم و اساسی برای ورود به بورس وجود دارد که پیش از شروع فعالیت در این بازار لازم است با هر یک از آن‌ها آشنایی پیدا کنید.

چگونه به بورس وارد شویم؟

در این مطلب قصد داریم هر یک از مراحل ضروری ورود به این بازار را بررسی کنیم.

راهنمای گام به گام ورود به بورس

برای ورورد به بازار بورس و آغاز فعالیت در این بازار، طبق مراحل زیر عمل کنید:

قدم اول: دریافت کد بورسی

کد بورسی شناسه‌ای است که هویت افراد را نزد سازمان بورس مشخص می‌کند بدون آن امکان فعالیت در این بازار وجود ندارد.

کد بورسی منحصر به فرد است، تاریخ انقضا ندارد و از سه حرف اول نام خانوادگی و یک عدد 5 رقمی تشکیل شده است.

برای دریافت کد بورسی، ثبت نام در سامانه سجام و کارگزاری ضرورت دارد. با مراجعه به سامانه مخصوص کارگزاری آگاه به آدرس ex.agah.com می‌توانید ثبت نام سجام و کارگزاری را به صورت همزمان انجام دهید. کافی است فرم‌های مربوطه را تکمیل و درخواست کد بورسی خود را ثبت کنید.

همچنین می‌توانید با در دست داشتن مدارک هویتی مانند اصل شناسنامه و کارت ملی به یکی از شعب کارگزاری‌های استان محل سکونت خود یا دفاتر پیشخوان مراجعه و پس از تکمیل فرم‌های مربوطه درخواست خود را ثبت کنید. هر کارگزار ملزم است بعد از ثبت درخواست سرمایه‌گذار طی مدت 48 ساعت کد بورسی را در اختیار سهامدار قرار دهد.

قدم دوم: آموزش و یادگیری مفاهیم بازار سرمایه

انجام این مرحله به لحاظ قانونی ضروری نیست اما برای کسب موفقیت در بازار اهمیت بسیاری دارد. فراگیری مفاهیم بورسی، داشتن مهارت و توانمندی تحلیل سهام به ‌لحاظ بنیادی و تکنیکال و همچنین آشنایی کافی با قوانین و مقررات بورس و فرابورس و در نهایت یادگیری مفاهیم بورسی از نیازهای اولیه و ضروری هر فرد برای ورود به بازار سرمایه است.

تمامی فعالان بازار سرمایه و همچنین سرمایه‌گذاران جدید بازار بورس و اوراق بهادار، با توجه به سطح مهارت و دانش خود، به یادگیری و کسب اطلاعات و تجربه کافی در حوزه معاملات بازار سرمایه نیاز دارند.

به همین دلیل آموزش و یادگیری یکی از پیش‌نیازهای ورود به بورس است. تنوع ابزارها و نرم افزارها و تأثیرپذیری کامل از شرایط اقتصادی-سیاسی مزید بر علت می‌شود تا سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بدون کسب آموزش‌های لازم میسر نباشد.

اگر خریدوفروش سهام بدون دانش و آگاهی و شناخت کافی از بازار سرمایه صورت بگیرد، علاوه بر ضرر و زیان و از دست رفتن دارایی، موجبات رفتارهای احساسی و هیجانی و درنتیجه لطمه به بازار سهام را در پی دارد.

قدم سوم: برآورد حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری برای ورود به بازار سرمایه

بیشتر افراد، بعد از آن که به کلیات بازار سرمایه آگاهی پیدا کردند، مقداری از پس‌انداز خود را وارد بازار بورس می‌کنند. انجام این کار می‌تواند نتایج غیر قابل جبرانی به دنبال داشته باشد. زمانی که وارد فضای سرمایه‌گذاری می‌شوید باید به ‌صورت آگاهانه و هدفمند و با میزان دارایی مشخص اقدام به فعالیت کنید.

برای این منظور بهتر است با حداقل پس انداز خود وارد بازار سهام شوید. همچنین بهتر است مبلغ سرمایه‌گذاری کم باشد و به مرور زمان آن را افزایش دهید. در نظر داشته باشید که حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری از نظر هر شخص متفاوت است و به همین دلیل بهتر است تصمیم گیرنده نهایی برای ورود چه میزان از دارایی به بازار سهام خود سرمایه‌گذار باشد. شایان ذکر است که حداقل سرمایه لازم برای خرید و فروش سهام در معاملات آنلاین مبلغ 500 هزار تومان است.

قدم چهارم: دریافت مشاوره و توانایی تحلیل بورسی

در بازار سرمایه افرادی هستند که کار اصلی آنان ارزیابی بازار و سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی است. این افراد تحلیل‌گر بازار سرمایه هستند و نه‌ تنها دانش و آگاهی در رابطه با این موضوع را فرا گرفته‌اند‌، بلکه به‌ واسطه تجربه و ارزیابی مستمر بازار توانایی تحلیل و خرید و فروش سهام را نیز دارند.

تحلیل‌گران با ارزیابی وضعیت بنیادی سهم‌ها از طریق صورت‌های مالی و همچنین ارزیابی نمودارهای تحلیل تکنیکال هر سهم، پیش بینی می‌کنند که نماد هر سهم در آینده پیش‌رو با سودآوری همراه است یا دچار ضرر خواهد شد. به‌همین دلیل اگر تصمیم به سرمایه ‌گذاری سودآور در بازار سرمایه دارید، بهتر است از تحلیلگران بازار سهام کسب اطلاع کنید.

همفکران اولین و بزرگترین سایت رسمی مشاوره سرمایه‌گذاری بازار سرمایه و دارنده مجوز رسمی از بازار بورس و اوراق بهادار است. کلیه تحلیل‌های بازار سرمایه و ارائه مشاوره در این خصوص در کارگزاری آگاه از طریق این سایت انجام می‌شود.

قدم پنجم: شناخت پنل‌های آنلاین معاملاتی و شروع سرمایه‌گذاری

اکنون که با چهار مرحله اصلی و ضروری نحوه ورود به بورس و ورود به بورس آگاه آشنا شده‌اید، زمان آن است که نسبت به سرمایه‌گذاری و معامله در بازار بورس اقدام کنید. برای این منظور بعد از این که نام کاربری و رمز عبور سامانه معاملاتی خود را دریافت کردید؛ می‌توانید خریدوفروش سهام را آغاز کنید.

آگاهی و شناخت بخش‌های مختلف سامانه‌های معاملاتی کار دشواری نیست و با هر میزان سطح سواد و آگاهی می‌توانید برای خریدوفروش سهام از طریق آن‌ها اقدام کنید؛ اما بهتر است قبل از شروع کار با سامانه‌های آنلاین معاملاتی درخصوص موضوعات زیر کسب آگاهی کنید:
نحوه برداشت و واریز پول به حساب معاملاتی خود
نحوه جستجوی سهام مورد نظر در پنل معاملاتی
نحوه خرید یا فروش سهام
نحوه مشاهده فهرست معاملات
نحوه مشاهده فهرست سهام موجود در پورتفوی
نحوه مشاهده میزان سود و ضرر سهام خریداری‌شده

در پایان ذکر این نکته ضروری است که انتخاب کارگزاری مناسب برای ورود به بورس با کد بورسی نیز امری مهم و اساسی برای ورود به بازار بورس است.

کارگزاری یک ارگان مالی و حقوقی است که از طرف مشتریان خود به انجام معامله در بازار سرمایه می‌پردازد و خدمات لازم در خصوص بازار سهام را به مشتریان خود ارائه می‌کند.

کارگزاری آگاه با ارائه خدمات جامع و کامل، مشتریان را از گام‌های ابتدایی ورود به بورس تا هنگام تبدیل شدن به یک سرمایه‌گذار موفق همراهی می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به بآشگاه مشتریان کارگزای آگاه مراجعه بفرمایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها