کتاب جان بولتون ترجمه شد

رسوایی های ترامپ در «اتاق بیضی»

«اتاقی که در آن اتفاق افتاد» خاطرات جان بولتون درباره بی تدبیری‌های ترامپ و سیاست‌های کاخ سفید درباره مسائل مختلف سیاسی است.
کد خبر: ۱۲۸۵۵۵۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل باشگاه خبرنگاران جوان ، جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد»، از روند مشاور شدن در کابینه ترامپ می‌گوید، او تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات ترامپ و کابینه را زیر سوال می‌برد و بحث دخالت خارجی در انتخابات را مطرح می‌کند. خواننده این کتاب، به وضوح می‌تواند مخالفت بولتون با برجام که در سال ۲۰۱۵ میلادی در دولت اوباما منعقد شد را ببیند. بولتون در همه صفحات کتاب، حمایت خود را از رژیم اشغالگر اسرائیل نشان می‌دهد، خودش را جزو کسانی معرفی می‌کند که صلح خاورمیانه موسوم به صلح قرن بین اسرائیل و فلسطین اشغالی را تدوین کرده، حمایت آشکاری از تشکیل سفارت آمریکا در اورشلیم کرده و خواستار قطع بودجه آژانس امداد سازمان ملل برای کمک به آوارگان فلسطینی است.

او مدعی است که ترامپ را به خروج از برجام و تشدید تحریم‌ها ترغیب کرده است و تاکید می‌کند که ترامپ ابتدا از قراردادن سپاه پاسداران در لیست تروریست‌ها واهمه داشت، ولی او را با اینکه برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران تحت کنترل سپاه است و حمایت گسترده از اسلام و شیعه در منطقه دارد ترامپ را راضی به این اقدام می‌کند.

بولتون، به ناکارآمدی و بی‌نظمی ترامپ در یک سال و نیم آغاز ریاست جمهوری وی اشاره می‌کند که نمی‌تواند به خوبی افراد مناسب از جمله وزیر امورخارجه را برای کابینه انتخاب کند و برخی افراد را به خاطر تملق‌گویی در کابینه بر سرکار می‌آورد.

ناکارآمدی های ترامپ در کتابی از جان بولتون

حسن این کتاب این است که تحلیلگر سیاسی ناشر در پاورقی به درستی یا نادرستی ادعا‌های بولتون پرداخته است. به خاطر انتشار سریع ترجمه این کتاب در ایران به سراغ محمد معماریان، مترجم این کتاب رفتیم و با او گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید.

این کتاب بیشتر چه اظهاراتی را در برگرفته است؟

در این کتاب، سعی بر آن بوده که پاورقی زیاد نشود، با توجه به اینکه حجم خود کتاب حدود ۶۰۸ صفحه است ، اگر قرار بر این بود که تمام پی نوشت‌های بولتون و حتی پاورقی‌های تیم تحلیلگر سیاسی حرف‌های او آورده شود، حجم کتاب از این هم بیشتر می‌شد. بنابراین، تصمیم گرفته شد تا ۲۵ درصد پاورقی‌ها چه از سوی تیم تحلیلگر و چه جان بولتون که اکثر پاورقی‌های بولتون لینک است، حذف شود؛ لذا از طریق کد QR که در انتهای کتاب آورده شده، مخاطب می‌تواند حذفیات نسخه چاپی را مشاهده کند.

این کتاب به تازگی به چاپ چهارم رسیده، به نظرتون دلیل استقبال از این کتاب از سوی مردم چیست؟

در طی سالیان سال، در ایران کتاب‌هایی درباره سیاست‌های پشت‌پرده نوشته شده است، که به این‌ها «سیرالملوک» یا «سیاست‌نامه» می‌گویند و معروف‌ترین این کتاب‌ها «سیاست‌نامه خواجه نظام‌الملک توسی» و «تاریخ بیهقی از ابوالفضل بیهقی» است. در کل واقعه‌نگاری برای مردم ایران جذاب بوده و به خصوص در دوران معاصر که چه از سال‌های قبل و بعد از انقلاب اسلامی تصمیمات آمریکا روی ایران تاثیرگذار بوده است، مخصوصاً در دوران ریاست جمهوری ترامپ که هم‌زمان با خروج آمریکا از برجام و تمدید تحریم‌ها بوده برای مردم ایران موضوع جذابی است.

در کتاب، خیلی اوقات به جزئیات ریز هم پرداخته شده و لیست تمام اسامی آورده شده به نظرتون این حجم از اسامی برای مخاطب ایرانی و حجم ۶۱۰ صفحه‌ای کتاب، برای مخاطب خسته کننده نیست؟ نظر شما درباره اینکه این کتاب خلاصه و موارد مهم آورده شود چیست؟

اینکه در این حجم چاپ شود بنابر صلاح‌دید خود انتشارات بوده است. پیشنهاد من قبل از چاپ کتاب این بود که فصل ۱۲ که درباره برجام و اتفاقات متاخر است، به صورت مجزا چاپ شود. فصل دوازدهم و دوم برای کسی که علاقه‌مند به ایران است، فصل مناسبی است. من شنیدم که برخی ناشران، قرار است فقط قسمت‌هایی که مربوط به ایران است را کار کنند، البته این به صلاح‌دید انتشارات برمی‌گردد.

کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» نوشته جان بولتون و ترجمه محمد معماریان در ۶۰۸ صفحه از سوی انتشارات امیرکبیر روانه بازار شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها