استراتژی آمریکا تغییر نمی‌کند

جمهوری اسلامی ایران یک نظام مبتنی بر مسائل اخلاقی و انسانی با رویکرد نجات بشریت در کشورهای مختلف و کمک به انسان‌هاست بنابراین چنین نظامی اساسا هیچ زمانی خواستار مرگ انسان‌ها نیست به همین دلیل شعار مرگ بر آمریکا مخالفت با سیاست‌های دولتی است که در حق مردم ایران ظلم کرده و حقوق آنها را مورد تعدی قرار داده و منافع یک ملت را به خطر انداخته است.
کد خبر: ۱۲۸۴۴۸۸

شعار مرگ بر آمریکا، مخالفت با سیاست‌های دولت آمریکا و هیات‌حاکمه این کشور است. بنابراین ما با مردم آمریکا سر جنگ نداریم بلکه مخالف سیاست‌های این کشور هستیم و در همین راستا باید در عمل در جهت مخالفت با سیاست‌های این کشور حرکت کنیم به این معنی که اگر آنها به‌دنبال تحت‌فشار قراردادن ایران به لحاظ سیاسی و اقتصادی هستند در مقابل آن بایستیم؛ اگر تحریم را دنبال می‌کنند ما نیز به گونه‌ای عمل کنیم که وابستگی بودجه کشورمان به نفت قطع‌شده و برمبنای توان داخلی حرکت کنیم.

در همین راستا اگر براساس شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی حرکت کنیم باید روشی را دنبال کنیم که کشورمان در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی بتواند به هدف خود نزدیک شود.

نکته دیگر این که اساس سیاست راهبردی هیات حاکمه آمریکا نسبت به ایران یکسان است و آنها با استقلال کشورمان و روشی که برای قطع وابستگی به قدرت‌ها انتخاب کرده‌ایم مخالفند. هیات‌حاکمه آمریکا به‌دنبال کسب منافع خود به قیمت زیرپا گذاشتن منافع دیگر کشورهاست.

سیاستمداران آمریکا از این‌که کشور مقتدری مانند جمهوری اسلامی ایران در منطقه به‌دنبال ایجاد ثبات و آرامش و امنیت با همکاری کشورهای منطقه باشد و اجازه توطئه‌های مختلف توسط آمریکا، رژیم صهیونیستی و... را ندهد، آزرده هستند بنابراین نباید تصور کنیم که دیدگاه‌های برخی جریان‌ها و احزاب در آمریکا نسبت به ایران متفاوت است.

چنین دیدگاهی از اساس اشتباه است. سیاست کلی هیات‌حاکمه آمریکا فشار و تسلیم‌کردن مردم ما در برابر خواسته‌هایشان است، اما ممکن است این سیاست را با روش‌های مختلف انجام دهند به این معنی که به‌عنوان مثال جمهوریخواهان معمولا تهدیدات مستقیم و علنی داشته و دنبال جنگ‌افروزی هستند اما در مقابل دموکرات‌ها ظاهری ملایم‌تر دارند و از روش‌های اقتصادی علیه ایران استفاده می‌کنند.

شاید برخی تصور می‌کنند اگر دموکرات‌ها در مسند قدرت باشند رابطه ما با آمریکا بهتر شده و فشار این کشور کمتر خواهد شد.

این در حالی است که بیشترین فشار آمریکا علیه ایران در زمان دموکرات‌ها بوده و شدیدترین نوع حلقه تحریم در زمان اوباما علیه کشورمان صورت گرفت بنابراین این‌که چه فردی رئیس‌جمهور آمریکا باشد تفاوتی برای ما ندارد؛ چرا که تفاوتی در استراتژی این کشور علیه ما ایجاد نمی‌کند بلکه باید سوءمدیریت‌ها را برطرف کنیم تا از موضع ضعف با این کشور وارد مذاکره نشویم؛ چرا که اگر به نقطه قوت برسیم آنها نیز مشتاق می‌شوند از موضع برابر با ایران وارد مذاکره‌ شده و سیاست‌هایشان را در عمل اصلاح کنند و به‌این‌ترتیب منافع کشورمان نیز تامین خواهد شد.

رامین مهمانپرست - سخنگوی پیشین وزارت خارجه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها