مهمانپرست در گفتگو با جام جم آنلاین:

بایدن هم بیاید رویکرد آمریکا عوض نمی شود / برجام فقط دستاورد سیاسی داشته است

سخنگوی پیشین وزارت خارجه درباره بازگشت دوباره امریکا به برجام گفت: انتظار ما از برجام باید انتظاری منطقی و معقول باشد. بود و نبود برجامی که برای ما خاصیت اقتصادی نداشته باشد تفاوتی ندارد البته باید از دستاوردهای سیاسی برجام استفاده کرد بخصوص در روشن کردن افکار عمومی و برملا کردن ماهیت ادعاهای کذب آمریکا و دوستانشان.
کد خبر: ۱۲۸۲۵۵۸

رامین مهمانپرست سخنگوی پیشین وزارت خارجه در گفت و گو با جام جم انلاین درباره انتخابات امریکا گفت: رقابت سختی بین جمهوری خواهان و دموکرات ها برقرار است نظر سنجی ها نشان می دهد آرا مردمی بایدن بیش از ترامپ است اما به دلیل نوع سیستمی که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وجود دارد می توان گفت آرا الکترال تعیین کننده است. شاید در برخی از انتخابات ها با شرایطی روبرو بشویم که فردی دارای آرا مردمی بیشتر و آرا الکترال کمتر باشد و در نتیجه انتخاب نشود. سیستم به این شکل طراحی شده که هر کاندیدایی در هر ایالتی رای بیشتری آورد کل آرا الکترال به نفع او ثبت می شود.
 
وی افزود: اگر کاندیدایی در ده ایالت بیست تا سی درصد از رقیب خود رای بالاتری داشته باشد ولی مجموع آرا الکترال آن ده ایالت 45 رای باشد و در ایالتی دیگر که 56 رای الکترال دارد حتی با یک درصد اختلاف می تواند آن فرد را ببرد و این شاید ضعفی در سیستم انتخاباتی امریکا باشد و با معنایی که از دموکراسی گفته می شود هر نفر یک رای فاصله زیادی دارد.
 
مهمانپرست تصریح کرد: حدود یازده ایالت در آمریکا وجود دارد که به دلیل داشتن رای الکترال بالاتر نقش های تعیین کننده ای پیدا می کنند. اگر هر کاندیدایی بتواند رای اکثریت را در آن ایالت ها بگیرد شانس پیروزی بالایی پیدا می کند. به این دلیل پیش بینی نتایج انتخابات پیچیده می شود. در شرایط فعلی آقای بایدن طبق نظر سنجی ها آرا مردمی بیشتری دارد و به نظر می رسد شانس بالاتری دارد ولی باید دید در روزهای باقیمانده این رقبا چه ترفند هایی به کار می برند چون بعضا چهارچوب های منطقی و اخلاقی پیدا نمی کنند و از هر وسیله ای برای پیروزی استفاده می کنند و هر اتهامی به هم می زنند و شاید شاهد هر نوع بی اخلاقی باشیم.
 
او اذعان کرد: شاید بی منطقی های آقای ترامپ و دوستانشان به ضرر جمهوری خواهان تمام شود شانس آقای بایدن بیشتر شود اما باید منتظر حوادث غیر مترقبه و برگ هایی باشیم که هر یک از کاندیدا ها بر علیه دیگری رو می کند شاید این موارد در روند رای گیری و نتیجه انتخابات تاثیر گذار باشد.
 
مهمانپرست در پاسخ به این سوال، آیا بایدن در صورت پیروزی کمپین فشارهای حداکثری ترامپ بر علیه ایران را ادامه خواهد داد؟ گفت: آمریکا سوابقی دارد و بر علیه کشور و مردم ما دشمنی داشته و همواره به دنبال منافع خود بود. برخی به غلط فکر می کنند پیروزی بایدن تاثیری مثبت به نفع ایران بر سیاست های آمریکا در قبال ایران می گذارد ولی اینطور نیست و اگر آمریکا احساس کند ایران از اقتداری در منطقه برخوردار است چالشی ایجاد خواهد کرد و فقط ممکن است شگردها و تاکتیک ها و روش ها متفاوتی داشته باشند. ولی در سیاست های کلان بین دو حزب جمهوری خواه و دموکرات فرق چندانی نیست. اگر آمریکایی ها حس کنند ایران به موضع اقتدار رسیده است مواضع خود را تغییر خواهند دارد.
 
وی درباره پیروزی بایدن و برگشت دوباره امریکا به برجام تاکید کرد: وقتی دولت اوباما روی کار بود جان کری کاملا در حمایت و امضای برجام همراهی می کرد فقط برای ما دستآورد سیاسی داشت. ولی در منافع اقتصادی و آنطور که برخی از دوستان ما فکر می کردند در برداشتن تمام موانع موثر خواهد بود نشد و چیزی مشاهده نکردیم. بنابراین انتظار ما از برجام باید انتظاری منطقی و معقول باشد. بود و نبود برجامی که برای ما خاصیت اقتصادی نداشته باشد تفاوتی ندارد البته باید از دستاوردهای سیاسی برجام استفاده کرد بخصوص در روشن کردن افکار عمومی و برملا کردن ماهیت ادعاهای کذب آمریکا و دوستانشان. ما باید از موضع خود در برجام برای روشن کردن افکار عمومی بهره ببریم ولی در کنار آن وقتی برجام برای ما مفهومی جدی پیدا می کند که واقعا همه تحریم ها برداشته شود و رفت و آمد شرکت های مختلف برای سرمایه گذاری و کار اقتصادی و نقل و انتقالات مالی باید به شرایطی عادی برگردد. برجام تا الان نشان داده این توانایی را نداشته است و دیدگاههای مقامات آمریکایی و حتی برخی از کشورهای اروپایی نسبت به کشور ما سختگیرانه تر بود و ما نمی توانیم بر پایبندی آنها به تعهداتشان امیدوار باشیم و روی قول آنها حساب باز کنیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها