وزارت خزانه‌داری آمریکا بامداد جمعه سفیر ایران در بغداد و چند نهاد ایرانی را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.
کد خبر: ۱۲۸۲۳۲۱

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، وزارت خزانه‌داری آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) «ایرج مسجدی»، سفیر ایران در بغداد را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. واشنگتن در اقدامی جداگانه هم چند نهاد ایرانی را به بهانه تلاش برای دخالت در انتخابات آمریکا تحریم کرده است.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، بهانه تحریمی ایرج مسجدی ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان شده است.

نهاد آمریکایی در بیانیه خود از آقای مسجدی به عنوان یکی از مشاوران نزدیک سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نام برده و نوشته ایشان نقش تعیین‌کننده‌ای در سیاست‌های سپاه قدس در عراق بازی کرده‌اند.

«استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «رژیم ایران با منصوب کردن مقام‌های نیروی قدس به عنوان سفیر در منطقه با هدف پیش بردن برنامه‌های بی‌ثبات‌کننده برون‌مرزی خود، امنیت و حاکمیت عراق را تهدید کرده است.»

وی اضافه کرد: «ایالات متحده به استفاده از ابزارها و اختیارات در دسترس خود برای هدف قرار دادن رژیم ایران و مقام‌های سپاه قدس که قصد دخالت در امور ملت‌های مستقل را دارند ادامه خواهد داد.»

تحریم‌ها به بهانه دخالت در انتخابات آمریکا

دولت آمریکا علاوه بر تحریم آقای مسجدی، در بیانیه‌ای جداگانه از اعمال تحریم‌های جدید علیه چند نهاد ایرانی به بهانه دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خبر داده است.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا ۳ سازمان رسانه‌ای ایران به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند و آمریکا اطلاعات تحریمی مربوط به ۲ نهاد ایرانی دیگر را به‌روزرسانی کرده و برای آن بهانه‌های تحریمی جدید در نظر گرفته است.

شرکت «بیان رسانه گستر»، «اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی» و «اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی» سه سازمانی هستند که واشنگتن آنها را به «تلاش برای اثرگذاری روی انتخابات آمریکا» متهم کرده است.

دولت آمریکا علاوه بر تحریم این ۳ سازمان رسانه‌ای اطلاعات تحریمی مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس سپاه را هم به‌روزرسانی کرده است.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری، «فرمان اجرایی شماره ۱۳۴۸۴» که مربوط به تحریم عاملان ادعایی دخالت در انتخابات آمریکا است به بهانه‌های تحریمی این دو ۲ نهاد ایرانی اضافه شده است.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا ۵ نهاد ایرانی را به دلیل تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات در ایالات متحده آمریکا در فهرست تحریم قرار داد.»

واشنگتن ادعا کرده ایران با «تلاش‌های آشکار برای تفرقه‌افکنی در میان رأی‌دهندگان آمریکا» فرایند انتخابات در آمریکا را هدف قرار داده است.

در این بیانیه آمده است: «بخش‌هایی از حکومت ایران در پوشش سازمان‌های خبری یا خبرگزاری در جهت تضعیف روندهای دموکراتیک در آمریکا گام برداشته‌اند.»

استیون منوشین گفت: «رژیم ایران از روایت‌های نادرست و سایر مطالب گمراه‌کننده برای اثرگذاری بر انتخابات آمریکا استفاده می‌کند. این دولت، به تضمین سلامت نظام انتخاباتی آمریکا پایبند است و به تلاش برای مقابله با اقدامات تمامی بازیگران خارجی که در صدد تهدید فرایندهای انتخاباتی ما هستند ادامه خواهد داد.»

ادعای جدید آمریکا علیه ایران

«جان راتکلیف»، مدیر طلاعات ملی آمریکا بامداد پنچشنبه مدعی شد روسیه و ایران تلاش کرده‌اند در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ دخالت کنند.

راتکلیف این ادعا را در یک کنفرانس خبری مختصر که «کریستوفر رای»، رئیس سازمان اطلاعات داخلی و امنیتی آمریکا (اف‌بی‌آی) هم در آن حضور داشت مطرح کرد.

او ادعا کرد: «ما می‌توانیم این را تأیید کنیم که برخی از اطلاعات ثبت‌نامی رأی‌دهندگان در اختیار ایران و مستقل از آن در اختیار روسیه قرار گرفته است.»

خبرگزاری رویترز نوشته این ادعا در حالی مطرح شده که بخش زیادی از اطلاعات ثبت‌نامی رأی‌دهندگان برای عموم مردم قابل دسترس است.

با وجود این، راتکلیف مدعی شده ایران از طریق ارسال ایمیل‌های جعلی به دنبال ارعاب رأی‌دهندگان بوده است.

ساعاتی بعدتر، قانونگذاران دموکرات آمریکا در این گزارش راتکلیف تشکیک کرده و برخی از مفاد آن را به چالش کشیدند.

آمریکا در حالی کشورهای دیگر را به دخالت در انتخابات متهم می‌کند که از سوی نهادهای مستقل حقوق بشری به تخریب روند دموکراسی در دیگر کشورها از طریق توسل به ابزارهای مختلف از جمله کودتا متهم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها