ازنظر سیاست خارجی آن چیزی که برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم و ضروری است، گسترش ارتباطات با همسایگان است.
کد خبر: ۱۲۷۸۶۶۵

به دلیل این‌که موقعیت ژئوپلتیک کشورمان در شرایطی قرار دارد که برقراری روابط با همسایگان جنوبی حاشیه خلیج‌فارس از اهمیت فراوان برخوردار است.

بعد از انقلاب متأسفانه به دلیل شرایط تحریم و فشارهای استکبار جهانی، تشکیلاتی به‌عنوان شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با هدف مقابله باسیاست‌های جمهوری اسلامی تشکیل شد.

این در حالی بود که ما به‌صورت سنتی با این کشورها روابط دیرینه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، قومی و قبیله‌ای داشتیم و یکی از این کشورها که در مسیر این تعاملات قرار می‌گرفت، کویت بود.

کویت اولین کشوری بود که در بین کشورهای حاشیه‌ای خلیج‌فارس، جمهوری اسلامی را به رسمیت شناخت. باوجود این‌که کویت در دوران جنگ تحمیلی از سیاست‌های عراق حمایت می‌کرد، اما با این وصف در طول این دوران، کمک‌های زیادی از سوی شیعیان و علاقه‌مندان به امام و جمهوری اسلامی به ایران صورت گرفت و خاطرات این مراودات هیچ‌وقت از ذهن ما زدوده نخواهد شد.

بعد از جنگ نفت و پایان اشغال کویت از سوی عراق، گروه‌های مهار آتش وزارت نفت از سوی ایران برای کمک به کویت جهت خاموش کردن چاه‌های مشتعل این کشور وارد عمل شدند و حتی در این راه شهید هم دادیم. این کمک‌رسانی ازاین‌جهت بود که به سرنوشت همسایگان خود علاقه‌مندیم و در حوزه‌های فرهنگی، اعتقادی و سیاسی علاقه‌های مشترک زیادی داریم.

در شرایط کنونی کویت در وضعیتی است که متأسفانه بخشی از جریان‌های وهابی و نفوذی در این کشور فعالیت دارند و از سوی دیگر فشارهای آمریکایی‌ها هم به کویت باعث شد این کشور نیز تحت تأثیر قرار گیرد و ازاین‌جهت روابط ایران و کویت با فراز و نشیب‌هایی همراه بود.

در مقاطعی کویتی‌ها ناگزیر بودند هم با ایران تعاملاتی داشته باشند و هم روابط خود را با برخی رقبای ایران در سطح مطلوب نگه‌دارند. با این وصف پس از ماجرای جولان داعش در عراق و سوریه، آنها متوجه شدند باید جانب ایران را بیشتر نگه‌دارند و ازاین‌جهت در برخی موضعگیری‌های شورای همکاری خلیج‌فارس، سیاست‌های مستقل‌تری را در مواجهه با ایران در پیش گرفتند.

بعد از قطع روابط سیاسی ایران و عربستان، همچنان روابط دیپلماتیک ایران و کویت در سطح سفیر باقیمانده است.

با انتخاب امیر جدید امیدواریم در آینده، سطح روابط میان تهران و کویت ارتقای بیشتری پیدا کند.

در حوزه اقتصادی طی سه چهار ماه اخیر ورود کالا و محصولات کشاورزی از جمهوری اسلامی ایران به کویت افزایش پیداکرده و امید به توسعه بیشتر این روابط در حوزه‌های مختلف وجود دارد.

عبدالله سهرابی - سفیر پیشین ایران در قطر / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رحیمی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
۰
۰
کویت در دوران جنگ نه تنها از سیاستهای عراق حمایت میکرد بلکه کمکهای مالی فراوانی را هم به حزب بعث میکرد و عامل کشتار بسیاری از هموطنانمان همین کشور کویت بود.

نیازمندی ها