برای پیگیری مطالباتمان از سایر کشورها به مراجع و مراکزی نیاز داریم که با استفاده از استادان حقوق بین‌الملل دانشگاه‌ها بتوانیم این‌گونه موضوعات را پیگیری کنیم.
کد خبر: ۱۲۷۵۴۰۷

در این ارتباط، اقدامی که می‌توان به عنوان راه‌حل و راهکار منطقی برای گرفتن حق ایران انجام داد تلاش تیم‌های قوی حقوقی داخلی و خارجی در مجامع بین‌المللی برای احقاق حقوق کشورمان است.

متاسفانه موارد متعددی داریم که یا کشورمان پولی پرداخت کرده، اما اقلام مورد نیاز به دستش نرسیده یا این‌که اقلام نظامی که جزو تعهدات دیگر کشورها به ایران بوده اما جنس موردنظر یا پولش به ایران پرداخت نشده است. برای پیگیری این‌گونه مطالبات می‌توانیم از سه مرجع و در حقیقت راهکارهای حقوقی و بین‌المللی استفاده کنیم که هرکدام از موضوعات به مرجع خاصی مربوط می‌شود.

یکی از این مراجع، دیوان بین‌المللی دادگستری است. همچنین اگر مطالبه موردنظرمان مربوط به اتحادیه اروپا باشد بخش‌های خصوصی می‌توانند به دیوان دادگستری اتحادیه اروپا مراجعه کنند.

مرجع دیگر، دادگاه محلی کشوری است که به ایران بدهی دارد. نمونه بارز این موضوع، بانک ملت بود که شکایتی را علیه خزانه‌داری سلطنتی بریتانیا مطرح کرده بود و توانستیم در دادگاه انگلیس به نفع بانک‌ملت حکم بگیریم.

علاوه بر این سه مرجع، دیپلماسی حقوقی و مذاکره حقوقی نیز می‌تواند بسیار کارساز باشد؛ البته متاسفانه دیپلماسی و مذاکرات ما اغلب از سوی افرادی صورت می‌گیرد که سررشته‌ای از دانش حقوقی ندارند و صرفا در حوزه سیاسی فعالیت کرده‌اند.

هر چند سیاستمداران در جاهایی می‌توانند کارایی داشته باشند؛ اما در این‌گونه مذاکرات حقوقی، قطعا باید یک دیپلمات حقوقی حضور داشته باشد که متاسفانه در این بخش‌ها ضعیف عمل کرده و به همین دلیل در این حوزه‌ها شاهد اقدامات چندانی نبوده‌ایم. این در حالی است که ضروری است در طول مذاکرات حقوقی مربوط به پیگیری مطالباتمان، حقوقدانان در کنار دیپلمات‌ها باشند تا بتوانیم مطالبات‌مان را به‌خوبی پیگیری کنیم و به نتیجه مطلوبی دست یابیم.

الهام امین‌زاده - حقوقدان / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها