نگاهی به بهترین تبلت‌های سال 2019

نه لپ‌تاپ، نه گوشی

در دنیای گجت‌های الکترونیک، هیچ محصولی به اندازه تبلت از تعریف اولیه خود فاصله نگرفته است. تبلت‌های امروزی به چیزی جدید و کاملا متفاوت تبدیل شده‌اند و دیگر تنها یک پلتفرم چندرسانه‌ای با ظرفیت پردازش محدود نیستند. تبلت‌ها با سخت‌افزار قدرتمند، سیستم‌عامل اختصاصی و قابلیت اتصال به کیبورد و قلم‌های لمسی، راهی برای بقا بین لپ‌تاپ و گوشی پیدا کرده‌اند و به رایانه کوچک شخصی سبک و بدون پیچیدگی یک لپ‌تاپ تبدیل شده‌اند که برای انجام کارهای روزمره و سبک در هر زمان و مکان قابل استفاده هستند. به همین دلیل برخلاف بسیاری از پیش‌بینی‌ها تبلت‌ها هنوز هم تولید می‌شود، خریداران خود را دارد و قرار نیست به این زودی‌ها از سبد محصولات سازندگان بزرگ خارج شود. این هفته چند تا از بهترین‌ تبلت‌های حاضر در بازار ایران را به شما معرفی می‌کنیم.
کد خبر: ۱۲۳۸۸۵۹

جدیدترین محصول اپل

iPad 10/2’ 2019
پردازنده: تراشه A10 فیوژن با تراشه کمکی M10
صفحه نمایش: 2/10 اینچ با وضوح 2160×1620
حافظه داخلی: 32 و 128 گیگابایت
اتصال: Lightening، جک هدفون
حافظه رم: 2 یا 4 گیگابایت
آخرین نسخه از خانواده پرجمعیت تبلت‌های اپل که در واقع نسل جدید آیپد اصلی به‌شمار می‌رود، مثل آیفون‌های جدید کاهش قیمت داشته و برای تهیه نسخه پایه آن باید تنها 329دلار بپردازید. درواقع این تبلت که حالا با یک صفحه نمایش 2/10 اینچی بدون لبه در همان ابعاد قبلی تولید شده احتمالا بهترین ارزش خرید در برابر قیمت را بین محصولات اپل دارد. نمایشگر باکیفیت و پرنور رتینا، عمر باتری حدود 12 ساعته، سازگاری با کیبوردهای قدیمی‌تر در کنار پشتیبانی از کیبوردهای هوشمند، امکان بهره‌برداری از قابلیت اجرای همزمان چند برنامه به‌لطف iPadOS جدید و وبگردی و اجرای بهتر بازی‌ها چیزی است که باعث ایجاد یک تجربه کاربری قابل‌قبول و روان برای کاربر (مثل همه آیپدهای قبلی) می‌شود. البته استفاده از پردازنده قدیمی A10 (که نخستین بار با iPhone 7 معرفی شد و شاید دیگر به پایان عمر خود رسیده باشد) و نیاز به تهیه کیبورد و قلم به‌صورت مجزا را که تقریبا قیمتی معادل خود تبلت دارند باید بزرگ‌ترین مشکلات این محصول دانست. به‌خصوص که بعید است این پردازنده قدیمی حتی به ضرب به‌روزرسانی سیستم‌عامل و بهینه‌سازی آن بتواند به‌خوبی تا چند سال آینده از پس نیازهای کاربران برآید. گرچه با این قیمت اولیه و با توجه به کیفیت و عملکرد همیشه خوب دستگاه‌های اپل، در نهایت باید آیپد جدید را یک ارتقای جزیی دیگر روی یک محصول موفق بدانیم که به‌خوبی می‌تواند پاسخگوی نیازهای بخش بزرگی از کاربران باشد، ولی نباید خیلی از آن انتظار بالایی داشته باشید.

قوی اما قدیمی

iPad Pro 12.9’ 2018
پردازنده: تراشه A12X بایونیک با تراشه کمکی M12
صفحه نمایش: 9/12 اینچ با وضوح 2732×2048
حافظه داخلی: از 64 گیگابایت تا یک ترابایت
اتصال: USB ــ C
حافظه رم: 4 و 6 گیگابایت
جالب است که برترین و قوی‌ترین تبلت موجود در بازار تولید امسال نیست. بدون شک نسخه 13 اینچی iPad Pro مدل 2018 هنوز هم بهترین و قدرتمندترین تبلت بازار و نزدیک‌ترین تبلت به رایانه‌های شخصی به‌شمار می‌رود. طراحی بسیار زیبا با صفحه نمایش بدون لبه، فناوری تشخیص چهره FaceID، اتصال USB ــ C، قلم‌الکترونیکی حساس و دقیق، سخت‌افزار قدرتمند و عملکرد فوق‌العاده سریع و روان، عمر باتری طولانی، ظرفیت پردازش بسیار بالا و توان بالقوه برای عملکرد رضایت‌بخش در سال‌های آینده همه از مزایای این محصول اپل هستند.
به‌علاوه وجود صفحه‌نمایش بزرگ 13 اینچی و بسیار باکیفیت در کنار حافظه رم چهار گیگابایتی و تا یک ترابایت حافظه SSD به‌این معنی است که می‌توانید روی آن برای انجام کارهای گرافیکی و طراحی سنگین هم حساب کنید. البته iPad Pro مشکل همیشگی محصولات اپل یعنی قیمت اولیه بالا و گرانی تجهیزات جانبی را دارد و مثلا خرید کامل‌ترین نسخه آن با حافظه داخلی یک ترابایت و اتصال 4G هزینه‌ای معادل خرید یک لپ‌تاپ گیمینگ رده‌بالا روی دست شما خواهد گذاشت.
از دیگر نقاط ضعف این تبلت می‌توانیم به نبود قاب کیبورد و قلم لمسی در تجهیزات داخل جعبه و قیمت بالای آنها، سازگار نبودن با لوازم جانبی دیگر تبلت‌های اپل، پشتیبانی نکردن از اتصال ماوس، نداشتن ترک‌پد روی کیبورد اختصاصی، نداشتن جک هدفون و وجود تنها یک پورت USB ــ C اشاره کرد.
البته بیشتر این مسائل مالی هستند و در صورت داشتن بودجه کافی می‌توانید همه این مشکلات را حل کنید.

رقیب ویندوزی

Surface Pro X
پردازنده: تراشه اختصاصی ARM SQ1 مایکروسافت
صفحه نمایش: 12 اینچ با وضوح 2880×1920
حافظه داخلی قابل تعویض: 128 تا 512 گیگابایت
اتصال: USB ــ C، جک هدفون
حافظه رم: 8 یا 16 گیگابایت

این که آیپد پرو هنوز بهترین تبلت «موجود» در بازار است به آن معنی نیست که امسال هیچ رقیب قدری برای آن معرفی نشده است: Surface Pro X را که همین ماه پیش رونمایی شد، می‌توان یکی از جدی‌ترین تلاش‌های مایکروسافت در حوزه تولید سخت‌افزار برای ویندوز و تنها رقیب جدی سری آیپد پرو دانست. نگاهی به مشخصات سخت‌افزاری Pro X نشان می‌دهد این ادعا بیراه نیست: پردازنده SQ1 که به‌صورت اختصاصی توسط کوالکام برای این دستگاه بهینه‌سازی شده، 8 تا 16 گیگابایت حافظه رم DDR4، حافظه اصلی SSD، یک نمایشگر باکیفیت و ظریف، عمر باتری 13 ساعته، دو پورت USB ــ C کنار یک ورودی اختصاصی شارژر و در نهایت کیبورد و قلم معروف سری سرفیس، عملکردی فوق‌العاده و تجربه کاربری‌ای شبیه گوشی‌های هوشمند برای کاربران ویندوز خلق می‌کند. البته Surface Pro X
از نظر قیمتی هم رقابت تنگاتنگی با آیپد پرو دارد و خرید مدل 256 گیگابایت با 16 گیگابایت رم 1500 دلار آب می‌خورد که اگر بخواهید بسته کیبورد هوشمند و قلم را هم به این عدد اضافه کنید تقریبا به عددی مشابه مدل فول آیپد پرو نزدیک می‌شوید. این محصول هنوز در مرحله پیش‌خرید قرار دارد، هرچند به‌احتمال زیاد از همان زمان عرضه شاهد حضور آن در بازار ایران هم خواهیم بود. درست مثل آیپد پرو، این تبلت فقط مناسب کسانی است که نیازمند یک پلتفرم قابل حمل حرفه‌ای برای اجرای برنامه‌های سنگین و خلق محتوا هستند و این قیمت‌های فضایی برایشان توجیه‌پذیر است.

پیشنهاد اقتصادی

Amazon Fire HD 10
پردازنده: تراشه هشت هسته‌ای 2 گیگاهرتزی
صفحه نمایش: 10.1 اینچ با وضوح 1920×1200
حافظه داخلی: 32 و64 گیگابایت با پشتیبانی از microSD تا 512 گیگابایت
اتصال: USB ــ C
حافظه رم: 2 گیگابایت

برخی کاربران بودجه محدودی دارند، اما برای داشتن یک تبلت کاربردی و مناسب نیازی به داشتن گنج نیست! آخرین تبلت آمازون را باید بهترین آنها هم دانست، چون با این قیمت هیچ محصولی با شرایط مشابه پیدا نمی‌کنید. طراحی قابل قبول و بدنه بادوام، سخت‌افزار متوسط، عمر باتری 13 ساعته، نمایشگر پرنور و باکیفیت، اتصال USB ــ C، عملکرد روان و امکان کنترل کامل دسترسی کودکان توسط والدین، یک محصول ایده‌آل برای استفاده به‌عنوان تبلت خانوادگی ساخته است. البته نباید از این مشخصات انتظار زیادی داشته باشید، چون این تبلت برای پخش محتوا تولید شده نه تولید آن.
به‌علاوه ایرادهایی مثل صدای ضعیف بلندگوها یا نبود دسترسی پیش‌فرض به سرویس‌های گوگل و تمرکز بیش‌ازحد روی توانایی پخش محتوای تولیدی آمازون هم به‌چشم می‌آیند که صادقانه در برابر کارایی بالا و قیمت مناسب آن قابل چشم‌پوشی هستند. اگر دنبال یک پلتفرم باکیفیت پخش چندرسانه‌ای هوشمند و قیمت مناسب هستید، حتما HD 10 را درنظر داشته باشید.

خشایار مریدپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها