غلامرضا نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در گفت‌وگو با جام‌جم

ورزشکار شاخصی بین دوپینگی‌ها نبود

از روزی که ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) اعلام کرد در ۹ ماه نخست سال میلادی جاری تعداد ۸۷۰ نمونه از ورزشکاران رشته‌های مختلف گرفته است، ذهن خیلی‌ها به این سمت رفت که کدام یک از ورزشکاران برجسته در این فهرست بوده اند که این خبر تا این اندازه بازتاب داشته است؟
کد خبر: ۱۲۳۷۳۷۵

معمولا در بین افکار عمومی خبر دوپینگ چهره‌های مطرح جذابیت زیادی دارد اما...این بار خبری ازا این اتفاق نیست و باید گفت که خوشبختانه هیچ کدام از ورزشکاران نامی ایران اسیر این پدیده شوم نشده‌اند. این را غلامرضا نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی می‌گوید: «هیچ نامی از ورزشکاران برجسته در این میان وجود ندارد.»
این‌که دوپینگی خاصی نداریم، خبر خوبی برای ورزش ایران است.
بله خبر خوبی است. از روزی که فهرست دوپینگی‌ها اعلام شده دوستان زیادی تماس گرفته‌اند، باید گفت که نام ورزشکار برجسته و مطرحی در بین دوپینگی‌ها وجود ندارد، اما ما تلاش می‌کنیم روز به روز تعداد این آمار کاهش یابد.
یک شیطنتی هم شده بود که دو فدراسیون فوتبال و وزنه برداری در صدر دوپینگی‌ها هستند، اما خبر درست این بود که آنها چون نمونه‌های زیادی را گرفته بودند به همین دلیل در صدر بودند.
بله. فوتبال و وزنه‌برداری در 9 ماه ابتدایی سال 2019 مجموعا 436 نمونه در فهرست نادو داشته‌اند که دقیقا معادل 1/50 درصد کل نمونه‌های ستاد ملی مبارزه با دوپینگ بوده است. به عبارتی کل فدراسیون‌های ورزشی که در این گزارش از آنها اسم برده شده است، روی هم رفته به اندازه دو فدراسیون فوتبال و وزنه‌برداری، از نادو درخواست نمونه‌گیری از ورزشکاران خود را نداشتند و این دقیقا همان نکته‌ای است که دو فدراسیون فوق را در صدر فدراسیون‌هایی قرار می‌دهد که در مبارزه با دوپینگ کوشا و پرتلاش بوده‌اند. یکی از راه‌های مبارزه با دوپینگ، گرفتن تست دوپینگ و در کنار آن، آموزش پیشگیری است. در ۹ ماهه ابتدایی سال میلادی از ۷۹۱ ورزشکار تست دوپینگ به عمل آمد که نتیجه تست ۳۰ورزشکار مثبت بود.
آقای دکتر خبر رسیده که فدراسیون پزشکی ورزشی بیمارستانی را برای ورزشکاران تعبیه کرده است. در این باره حرف می‌زنید؟
در فدراسیون پزشکی یکسری خدمات را به ورزشکاران ارائه می‌دهیم. در بخش نرم‌افزاری، فدراسیون این توانمندی را دارد. پیگیری‌های زیادی انجام داده‌ایم تا ان‌شاءا... بتوانیم مرکز جامعی برای ورزش کشور تأسیس کنیم؛ چه در دوره‌ای که من حضور داشته باشم و چه در دوره‌های بعدی، نیاز است این برنامه پیگیری شود و مرکز پزشکی ورزشی جامعی داشته باشیم.
نظر شما درباره اختلافات پیش‌آمده بین یکی از ژیمناستیک‌کاران و فدراسیون ژیمناستیک برای درمان در فدراسیون پزشکی چیست؟
در فدراسیون پزشکی ورزشی بر روی همه باز است. مراجعه‌کنندگان بسیاری داریم. درباره این مورد اطلاعی ندارم ولی اگر به کمک ما نیاز باشد، قطعاً من و همکارانم در خدمت آنها هستیم.
شما پیگیر وضعیت سهراب مرادی بوده‌اید. حالا حال او چطور است؟
سهراب خدا را شکر جراحی خوبی را در آلمان سپری کرد و دیدید که در سوئیس هم دست به وزنه شد. او دارد تمریناتش را ادامه می‌دهد تا به رکوردهایی که قبلا زده بود برسد.این روزها حال و روزش خوب است و دارد تمریناتش را به صورت منظم انجام می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها