نگاهی به فصل پنجم مسابقه سینمایی شبکه 4 سیما

ضبط می‌کنیم: چهار سه دو یک!

«چهار، سه، دو، یک» یکی از معدود مسابقات سینمایی تلویزیون است که به‌بهانه یک فضای رقابتی، نگاهی نو به تخصص‌های مختلف در عالم سینما دارد و هم برای دانشجویان هنرهای نمایشی و هم بینندگان علاقه‌مند مفید و دیدنی است. مسابقه‌ای ۶۰ دقیقه‌ای با محوریت بازیگری، خلاقیت نمایشی، کارگردانی، تحلیل فیلم، پانتومیم، نمایشنامه‌خوانی و تدوین که در سری پنجم همچون فصول پیشین، گروه سه نفره داوری شامل کارگردان، منتقد و بازیگر رقابت شرکت‌کنندگان را مورد قضاوت قرار می‌دهند. در مسابقه چهار، سه، دو، یک که نام خود را هم از یکی از مهم‌ترین عبارات پشت صحنه سینما وام گرفته، تلاش شده تا در قالب رقابتی تلویزیونی علاوه‌بر جنبه‌های سرگرمی، نکاتی آموزنده را درخصوص هنرهای نمایشی به مخاطب و شرکت‌کنندگان منتقل کند. این برنامه به تهیه‌کنندگی حسین مروی کاری از گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما ست و به صورت هفتگی دوشنبه و سه‌شنبه ساعت 21 روی آنتن می‌رود. در ادامه به برجسته‌ترین ویژگی‌های این رقابت اشاره می‌کنیم:
کد خبر: ۱۲۲۹۸۳۶

مجری کیه؟
در هر قسمت مولانیا، کرنومتر در دست وسط تصویر ظاهر می‌شود و خطاب به شرکت‌کنندگان مسابقه می‌شمارد؛ «چهار، سه، دو، یک» و با نواخته شدن یک زنگ، مسابقه آغاز می‌شود. در سابقه هنری جواد مولانیا، به جز اجرای چند فصل مسابقه چهار، سه، دو، یک، اجرای تلویزیونی «مسابقه فامیلی» و نیز بازیگری سینما و تلویزیون و کارگردانی تئاتر هم دیده می‌شود.
این پختگی در مشی و رفتار اجرای مولانیا مشهود است، چه در ادبیاتی که مسابقه‌دهندگان و مخاطبان را با آن خطاب قرار می‌دهد و چه در گفت‌وگوهایی که با داوران دارد، دانش و تجربه حرفه‌ای وی نمایان است. مجری در هر برنامه، کتاب‌های شاخص در رابطه با سینما را به حضار و بینندگان پیشنهاد می‌کند. معلومات وی در رابطه با سوالات و چالش‌های مسابقه‌دهندگان بارها محک می‌خورد و تسلطش بر موضوعات مختلف علم و ادبیات سینما جالب توجه است.
شوخ‌طبعی مولانیا کمک زیادی به فضای مفرح اجرای مسابقه کرده. به رغم این که مسابقه چهار، سه، دو، یک، ماهیتی تخصصی داشته و کمتر برای تماشاگران غیرمتخصص جذابیت دیدن دارد و به قول مولانیا دستش برای اظهارنظر شخصی بسته است، زبان بدن و ادبیات با نمک وی به جذاب‌تر شدن برنامه کمک می‌کند.
شرکت‌کنندگان کیان؟
شرکت‌کنندگان جهت حضور در مسابقه، براساس رزومه‎هایی که برای متولیان مسابقه ارسال کرده‌اند، انتخاب شده‌اند و در گروه‌های چهار نفره با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. هرچند شرکت‌کنندگان غالبا افرادی متخصص و فعال در عرصه‎های نمایشی و تصویری هستند، ولی حرفه‌ای نیستند، از همین رو ضعف و کم‌تجربگی در پاسخ‌ها و اجراهای نمایشی آنها دیده می‌شود که مسابقه را مناسب درک گستره بیشتری از تماشاگران عام می‎کند. از طرفی، علاقه‌مندان و دانشجویان هنر هفتم می‌توانند درس‌ها و نکات کلیدی زیادی در برخورد با سوالات و کیفیت پاسخگویی شرکت‌کنندگان بیاموزند. همین طور از دلایلی که داوران برای سطح هنری آنها ذکر می‌کنند، می‌توانند به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرند. همین طور این مسابقه تلویزیونی، فرصت مغتنمی برای علاقه‌مندان به عالم هنر فراهم می‌آورد تا ضمن محک زدن استعداد و تجربیات و دانش خود، دیده شوند و با اساتادان فن از نزدیک آشنا شده و نظرات کارشناسی آنها را درخصوص سطح هنری خود شنونده باشند.
مسابقه از چه قراره؟
ساختار کلی برنامه در فصل پنجم، با چهار سری گذشته تفاوتی ندارد. شرکت‌کنندگان در سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و فینال با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. هر فصل برنامه که ۴۲ قسمت است، ۳۲قسمت شامل بخش مقدماتی، هشت قسمت نیمه‌نهایی و دو قسمت فینال برنامه را تشکیل می‌دهد. بازیگری، خلاقیت نمایشی، کارگردانی، تحلیل فیلم، پانتومیم، نمایشنامه‌خوانی و تدوین بخش‌های مورد سوال در برنامه هستند.
در بخش تدوین، سکانسی از فیلم به نمایش در می‌آید و سپس پلان‌ها به هم می‌ریزد و شرکت‌کنندگان باید علاوه‌بر تشخیص تعداد نماها پلان‌ها را از ابتدا چیده و تدوین کنند. در بخش خلاقیت داستانی نیز مقدمه‌ای از یک قصه توسط یکی از اعضای هیات داوران خوانده می‌شود و شرکت‌کنندگان طبق آن مقدمه، باید یک داستان کوتاه نوشته و در برنامه بخوانند. در آیتم اجرایی مسابقه هم شرکت‌کنندگان باید به انتخاب خودشان یک تست بازیگری، پانتومیم، نمایشنامه‌خوانی و مجری‌گری اجرا کنند. تحلیل فیلم و بخش آزاد از دیگر آیتم‌های برنامه است که در بخش تحلیل فیلم علاوه‌بر پخش سکانس‌هایی از فیلم‌های ایران و جهان، پویانمایی کوتاه و فیلم کوتاه صد ثانیه‌ای، به این بخش اضافه شده است که در برنامه پخش می‌شود و شرکت‌کنندگان باید تحلیل خود را از فیلم ارائه دهند. در بخش آزاد شرکت‌کنندگان به انتخاب خودشان می‌توانند یک آیتم در حوزه هنرهای نمایشی و یا استندآپ در برنامه اجرا کنند.

داورها کیان؟
یک گروه سه نفره شامل کارگردان، منتقد و بازیگر رقابت شرکت‌کنندگان را داوری می‌کنند. تا کنون چهره‌هایی چون مسعود آب‌پرور، شهره لرستانی، نسرین نصرتی، شهرام خرازی‎ها، امیرحسن ندائی داوری مسابقه چهار، سه، دو، یک را برعهده داشته‌اند. با این که هیات داوران غالبا از چهره‌های سرشناس برای شرکت‌کنندگان و مخاطبان هستند ولی ظاهر شدن آنها در قامت داور و کارشناس که قرار است با کمترین میزان اغماض نمره بدهند و نقاط ضعف و کاستی را بیان کنند، به خودی خود جالب توجه است. داوران از استادان عرصه‌های مختلف سینما و تلویزیون هستند و تفاوت آرا و سلیقه در بین آنها کاملا قابل درک و لمس است و همین موضوع موجب شده تا یک سوژه یا چالش رقابتی را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهند و همین بیان برداشت‌ها و تحلیل‌های همه‌جانبه موضوعات هنری ارزشمند است.
در این مسابقه، داوران متناسب با سطح دانش و تجربه مسابقه‌دهندگان مبتدی، توصیه‌ها و راهنمایی‌هایی ارائه می‌کنند که برای آنها و حتی دنبال‌کنندگان عالم سینما مفید و قابل استفاده است. توصیه‌هایی که از پس ده‌ها تلاش در مدیوم‌های مختلف نقد، تدریس، فیلم و سریال‌سازی می‌آید و به این سادگی‌ها برای کسانی که در آغاز راه هستند، دست‌یافتنی نیست.

سارا صالحی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها