گزارشی از مواضع متناقض کاخ سفید درباره تحولات در غرب آسیا

یک بام و دو هوای آمریکا در آرامکو

از همان شنبه گذشته که حمله یمنی‌ها به تاسیاست نفتی عربستان صورت گرفت، موج اتهام‌زنی به ایران آغاز شد و آمریکایی‌ها ایران را عامل این حملات قلمداد کردند. عربستان هم که در روزهای اول، مواضع محتاطانه‌تری می‌گرفت، رفته رفته اتهام‌زنی به ایران را شروع کرد و مقامات این کشور اعلام کردند تهران عامل حمله به آرامکو بوده است. نکته جالب این‌که آمریکا و عربستان، ابتدا شروع به اتهام زنی کرده و سپس به دنبال سند و مدرک برای اتهاماتشان می‌روند و با وجود اتهامات فراوان در هفته گذشته، هنوز به جز آهن‌پاره‌هایی که سخنگوی وزارت دفاع عربستان در روز چهارشنبه در مقابله رسانه‌ها به نمایش گذاشت، هنوز سند قابل اعتنایی برای اثبات ادعاهایشان ارائه نکرده‌اند. سندهایی که تا کنون توسط وزارت دفاع عربستان ارائه شده، آن‌قدر غیرمستند است که حتی رسانه‌ها و محافل ضدایرانی هم ترجیح دادند زیاد روی این سندها مانور ندهند. این سندسازی‌ها برای موجه جلوه دادن ادعاهای عربستان و آمریکا علیه ایران در حالی صورت می‌گیرد که در سال‌های اخیر، نمونه‌های روشنی از حملات آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان به مواضعی از خاک برخی کشورهای منطقه وجود دارد که به کشته شدن غیرنظامیان نیز منجر شده، اما هیچ صدایی نه از سوی سایر کشورها و نه از سوی مجامع بین‌المللی بلند نشده ولی اکنون که کشور جنگ‌زده یمن در تلافی چهار سال جنایت عربستان و حامیانش، تاسیسات نفتی عربستان را مورد هدف قرار داده است شاهد بلند شدن فریادها از سوی آل سعود و حامیانش هستیم. جام‌جم در گزارش امروز به بررسی مصادیقی از مواضع متناقض آمریکایی‌ها در مورد حملات به خاک کشورهای مختلف پرداخته‌ است.
کد خبر: ۱۲۲۹۳۶۹

آمریکا، رژیم صهیونیستی و اصلی‌ترین متحدشان در منطقه یعنی عربستان در سال‌های اخیر در مواجهه با محور مقاومت از نیروهای حزب‌ا... در لبنان گرفته تا نیروهای مقاومت در سوریه و انصارا... یمنی، قافیه را بد باختند و به همین دلیل مثل همیشه دوباره انگشت اتهام را به سوی ایران دراز کرده‌اند و در منابع رسمی و رسانه‌ای خود اعلام کردند ایران پشت همه حملات به منافع سعودی‌ها و صهیونیست‌ها در منطقه قرار دارد.
این در حالی است که صهیونیست‌ها هرچند وقت یک‌بار به مواضعی در خاک سوریه، لبنان و حتی عراق حمله می‌کنند بدون این‌که کسی متعرض آنها شود. بر همین اساس از تابستان امسال شاهد مجموعه‌ای از عملیات پهپادی و موشکی صهیونیست‌ها در منطقه بوده‌ایم. از جمله این اقدامات حمله به انبار مهمات حشدالشعبی در منطقه آمرلی در استان صلاح‌الدین واقع در شمال عراق بود که پهپادی ناشناس انبار موشکی این گروه شیعی را مورد حمله قرار داد. برخی مقامات عراقی از جمله احسان الشمری، مشاور سابق نخست وزیر عراق در اظهار نظر احتمال دست داشتن رژیم صهیونیستی در این حمله را مطرح کرد. ده روز بعد پایگاه دیگری متعلق به حشدالشعبی واقع در کمپ اشرف مورد حمله قرار گرفت. در 21 مرداد، حمله سوم رخ داد و در جریان انفجار در یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در جنوب بغداد بخشی از انبار مهمات منهدم و 30 نفر کشته و زخمی شدند. این حملات در 29مرداد نیز تکرار شد و این بار پایگاه هوایی بلد در استان صلاح‌الدین مورد حمله قرار گرفت.
در سوم شهریور هم دو خودروی مربوط به حشدالشعبی از سوی هواپیماهای ناشناس در نزدیک مرز سوریه مورد اصابت قرار گرفت و یک فرمانده میدانی این سازمان به شهادت رسید. بررسی‌های اولیه از چند عملیات پهپادی نشان داد که همه این اتفاقات با شیوه مشابه‌ای صورت گرفته از سوی یک طرف خاص هدایت شده است.
حملات در سوریه و عراق
فرضیه‌های اولیه حکایت از آن داشت با توجه به بعد مسافت امکان انجام حملات از سوی رژیم اشغالگر قدس نیست و یک احتمال جدی این بود که آمریکایی‌ها برای انجام این حملات با طرف‌های اسرائیلی هماهنگ بودند و بعید نیست این حوادث از سوی آمریکایی‌ها طرح‌ریزی شده باشد. بررسی برخی گزارش‌ها هم حاکی از عزم رژیم صهیونیستی و چراغ سبز آمریکا بود. سال گذشته آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در اظهاراتی گفته بود که آماده برخورد با تهدیدات ایران در هر محلی است. وی همچنین گفت که ما می‌توانیم اهداف نظامی ایران را در خاک عراق هم هدف قرار دهیم.
همچنین براساس اعلام یک منبع عراقی، سعودی‌ها، کردهای سوریه و رژیم صهیونیستی در حملات به نیروهای حشدالشعبی عراق دست دارند.
این منبع آگاه به پایگاه اینترنتی میدل ایست آی اعلام کرد: بغداد بر این باور است حملات هوایی اسرائیل در عراق از مناطق تحت کنترل شورشیان در سوریه انجام شده‌اند. دستگاه اطلاعاتی عراق بر این باور است که پنج حمله اخیر که با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین علیه حشد الشعبی در عراق انجام شد، از پایگاه‌هایی تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوری در شمال سوریه انجام شده است.
این مقام عراقی ـ که در جریان جدیدترین سخنان مقامات دستگاه اطلاعاتی این کشور بود ـ اعلام کرد این حملات هوایی توسط اسرائیل و با اطلاع نیروهای دمکراتیک سوری و حمایت عربستان سعودی انجام شد.
این مقام در حالی که خواست نامش فاش نشود، افزود: حملات با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین از مناطق تحت کنترل نیروهای دمکراتیک سوری و با تأمین مالی و حمایت عربستان سعودی انجام شد.
صراحت صهیونیست‌ها در جنایت
کمی بعد مقامات رژیم صهیونیستی به صراحت از دخالت خود در بمباران برخی مراکز حشد الشعبی و نیروهای سوری و حزب‌ا... پرده برداشتند. مدتی پیش نیز بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در یک نشست خبری در اوکراین در مورد «حملات مشکوک» به مراکز حشد الشعبی در عراق گفت که «ایران در هیچ کجا مصون نیست.»
وی همچنین در اول شهریور اعلام کرد این رژیم به فعالیت خود در سوریه و عراق برای ناکام گذاشتن اهداف ایران ادامه می‌دهد.
به گزارش اسپوتنیک، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: ما علیه ایران در عراق و در اماکن دیگری از جمله در خاک سوریه فعالیت می‌کنیم.
نتانیاهو گفت: ما در عراق چه لازم باشد چه نباشد، فعالیت می‌کنیم و در جبهه‌های مختلفی علیه هر کشوری که خواهان از بین بردن ما باشد، فعالیت می‌کنیم.
این حملات علاوه بر عراق در سوریه نیز ادامه داشت و نیروی هوایی اسرائیل نیز با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد: به تعدادی از اهداف تروریستی در روستای عقربا در جنوب دمشق در سوریه از جمله نیروهای ایرانی که قصد ارسال تعدادی پهپاد تهاجمی علیه اسرائیل را داشتند، حمله کردیم.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم نیز ضمن تایید حمله هوایی به سوریه، مدعی شد: در عملیاتی بزرگ، ما مانع حمله نیروهای ایرانی و شبه‌نظامی به اسرائیل شدیم. تکرار می‌کنم؛ ایران در هیچ جایی مصونیت نخواهد داشت. نیروهای ما در تمام جهات با ستیزه‌جویی ایران مقابله می‌کنند.»
نتانیاهو در ادامه ادعاهایش علیه ایران افزود: من به ارتش دستور دادم برای هر سناریویی آماده باشند. ما به اقدام علیه ایران و وابستگانش ادامه می‌دهیم.
همچنین سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در اقدامی کم‌سابقه حمله هوایی به پایتخت سوریه را تایید کرد و مدعی شد این حمله با هدف جلوگیری از ارسال پهپادهای تهاجمی از سوی ایران به حریم هوایی فلسطین اشغالی بوده است.
در اقدام بعدی رژیم صهیونیستی با عملیات پهپادی به مواضع حزب‌ا... در لبنان حمله کرد که نتیجه این اقدام شهادت دو نفر از اعضای این گروه شیعی بود. پاسخ حزب‌ا... اما سخت و کوبنده بود و بلافاصله بعد از هشدار شدید سیدحسن نصرا... به صهیونیست‌ها که پاسخ حملات آنها قطعی و محکم خواهد بود حزب‌ا... لبنان در واکنش به تجاوز رژیم صهیونیستی، یک خودروی زرهی ارتش این رژیم را که حامل یک مقام بلندپایه نظامی بود در شمال فلسطین اشغالی هدف موشک ضدتانک قرار داد.اما جالب این بود که این بار هم نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در روند سازش، پاسخ حزب‌ا... به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را حمله‌ای از جانب ایران توصیف کرد و گفت واشنگتن از تل‌آویو حمایت می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، جیسون گرینبلات نماینده آمریکا در روند سازش در واکنش به پاسخ حزب‌ا... لبنان به تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی، بار دیگر از تل‌آویو حمایت کرد.
گرینبلات در توییتر نوشت: از لبنان به اسرائیل موشک شلیک شده است. ایران در لبنان و غزه نیروهای نیابتی دارد تا به اسرائیل آسیب بزند، احتمال صلح را تضعیف کند و آینده بهتر برای فلسطینی‌ها را در معرض تهدید قرار دهد.»
پیش از این مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از حملات رژیم صهیونیستی به کشورهای مختلف منطقه از جمله لبنان، سوریه و عراق حمایت کرده بود. ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی که البته از حمایت‌های آشکار آمریکا و رژیم سعودی نیز برخوردار بود از تابستان امسال شدت بیشتری به خود گرفت، اما با ضرب شستی که حزب‌ا... و دیگر نیروهای مقاومت نشان دادند ورق برگشت و در شرایط کنونی که مقامات سعودی و صهیونیستی اوضاع و احوال خوبی ندارند به نظر می‌رسد چاره بیچارگی‌ها و ناکامی‌های خود را در متهم کردن ایران می‌بینند.

تلاش آمریکا برای سندسازی

طنز تلخ ماجرا این است که نقش رژیم صهیونیستی در برخی اقدامات خرابکارانه علیه مواضع نیروهای محور مقاومت در عراق و سوریه و لبنان کاملا روشن است و حتی به وضوح مقامات اسرائیلی مسؤولیت این گونه اقدامات را به گردن گرفته‌اند و از حمایت آشکار آمریکا هم در این زمینه برخوردار بودند. از طرفی دیگر به تصریح سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی نقش عربستان در تحمیل فاجعه عظیم انسانی در یمن کاملا واضح و مشهود است، اما با این وصف، واکنشی از سوی آمریکایی‌ها و شورای امنیت سازمان ملل در مواجه با عاملان مستقیم جنایت صورت نمی‌گیرد. در نقطه مقابل در حالی که ایران با صراحت اعلام کرده در حادثه انفجار آرامکو نقشی نداشته، آمریکا و رژیم سعودی و مقامات اسرائیلی با سخنان مبهم و غیرشفاف و بدون سند و مدرک درصدد متهم کردن ایران و تلاش برای تشکیل ائتلاف علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه حمایت از امنیت در منطقه هستند. حتی طبق گزارش رسانه صهیونیستی جروزالم پست، مقام‌های سعودی و اسرائیلی در اقدامی تلافی جویانه بعد از حمله به تاسیسات نفتی آرامکو همکاری خود را گسترش داده اند و براساس ادعای این گزارش، در اولین مرحله این همکاری به یکی از پایگاه‌های متعلق به ایران در سوریه یورش برده‌اند. روزنامه جروزالم پست می‌نویسد: جنگنده‌های ارتش سعودی در عملیاتی مشترک با نیروی هوایی اسرائیل، به منطقه البوکمال واقع در مرز عراق و سوریه حمله کرده و مواضع سپاه قدس ایران را هدف قرار داده‌اند.
این ادعاها درباره این حمله درست باشد یا غلط، اما یک چیز کاملا واضح است و آنها سیاست‌های دوگانه آمریکا و مجامع بین‌المللی درباره تحولات منطقه است تا جایی که اگر هزاران انسان بیگنانه به دست یکی از متحدان آمریکا کشته شوند اهمیتی ندارد، اما اگر تاسیسات نفتی عربستان مورد هدف قرار بگیرد آمریکایی‌ها از هیچ اتهام و سندسازی در این زمینه کوتاهی نمی‌کنند.

فتاح غلامی

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها