خیلی از خانواده‌ها مانند دیگر رشته‌های فرهنگی، هنری و ورزشی علاقه‌مند هستند تا فرزندان‌شان در آینده یک ستاره قرآنی باشند در مسابقات ملی و بین‌المللی بدرخشند و البته زندگی‌شان نیز به برکت کلام‌ا... مجید سلامت باشد و عاقبت بخیر.
کد خبر: ۱۲۲۷۵۱۶

«الهام ماندگارمهر»، حافظ و داور بین‌المللی درباره این سازوکار و روش‌های کیفی حفظ برای بانوان، اظهار کرد: گرچه اکنون موسسات و دارالقرآن‌ها شیوه‌های مختلفی را برای حفظ به‌کار می‌گیرند، اما بهترین روش میان مدت است، نه کوتاه‌مدت یا بلندمدت.
به گفته او حفظ قرآن نیاز به برنامه‌ریزی و زمانبندی دارد؛ برخی بر این باورند که برای حفظ قرآن باید هوش و حافظه بالایی داشت، در حالی که شخصاً پس از سال‌ها سابقه تدریس در این عرصه معتقدم حفظ قرآن نیازمند برنامه‌ریزی روزانه و پشتکار است.
این فعال قرآنی شناخته شده کشورمان تاکید کرد: برای حفظ قرآن باید هر یک گامی که پیش می‌رویم چند گام به عقب بازگردیم و محفوظات را مرور کنیم، چون حفظِ حفظ در حافظ قرآن شدن بسیار اهمیت دارد.
ماندگارمهر درباره راهبردهایی که سبب ماندن دختران و بانوان در مسیر حفظ می‌شود، بیان کرد: توجه به مفاهیم در این‌باره بسیار راهگشاست چراکه بدون درک آیات و صرفا اکتفا به ظواهر پس از مدتی فرد را خسته کرده و سبب رها کردن حفظ می‌شود اما حفظ همراه با مفاهیم به‌دلیل جذابیت، افراد را در این مسیر نگه می‌دارد. این داور بین‌المللی حضور در کلاس را برای حفظ قرآن بسیار مهم دانست و ابراز کرد: در حفظ قرآن وجود هم مباحثه‌ای بسیار اهمیت دارد و این از طریق حضور در کلاس میسر می‌شود، چون بنابر یافته‌های روان‌شناسی حافظه بیان یک مطلب برای دیگری تاثیرش برابر است با ده‌بار مرور فردی.
وی اهتمام به حفظ قرآن در سنین کودکی و نوجوانی را بسیار موثرتر از دیگر سنین دانست و گفت: البته حفظ قرآن محدودیت سنی ندارد اما هر چه در سنین پایین باشد به دلیل فراغت خاطر، فرآیند حفظ آسان‌تر و سریع‌تر طی می‌شود. همچنین می‌توان با روش‌هایی همچون حفظ موضوعی بر تعداد علاقه‌مندان و حفاظ افزود. حافظ بین‌المللی غیرمنعطف بودن روش‌های حفظ را از عوامل زدگی و رها کردن مسیر حفظ توسط برخی از علاقه‌مندان دانست و ابراز کرد: البته حفظ بدون برنامه نیز صحیح نیست؛ بنابر سال‌ها تجربه حفظ و تدریس، معتقدم بازه زمانی دو تا چهار سال برای حفظ قرآن مناسب است و فرصت مرور و تثبیت حفظ را به فرد می‌دهد.
وی با ابراز خرسندی از اقبال بالای زنان به حفظ قرآن تاکید کرد: شخصاً به دلیل حضور به عنوان داور در آزمون اعطای مدرک به حفاظ شاهد بوده‌ام که 70 درصد از شرکت‌کنندگان زنان هستند که این می‌تواند در تربیت قرآنی جامعه هم موثر باشد، چون زنان و دختران مانوس با قرآن فرزندان قرآنی تربیت می‌کنند.
ماندگارمهر تاکید کرد: افق حفظ در میان بانوان روشن است البته باید بدانیم قرآنی بودن صرف حافظ یا قاری بودن به خودی خود ارزش نیست بلکه اصول و مفاهیم قرآن باید بر زندگی ما حاکم باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها