نگاهی به داستان «نقل‌گیتی» اثر محمد خسروی‌راد

یک‌ عاشقانه ناآرام

این‌روزها دیگر ادبیات دفاع مقدس به ایام بلوغ کامل خود رسیده. مخاطبان داستان‌ها و مستندنگاری‌های این‌حوزه، آثار تازه را با جدیت دنبال می‌کنند؛ آثاری که کم‌شمار هم نیستند و غالبا به‌خوبی دیده و خوانده می‌شوند.
کد خبر: ۱۲۱۶۸۴۴

در میان این‌آثار، چه داستان‌هایی که در دسته‌ آثار تخیلی (Science Fiction) قرار دارند و چه زندگینامه‌‌نوشت‌ها و خودزندگینامه‌نوشت‌های مستند و حقیقی حوزه(‌Non-science Fiction)، اگر نگوییم همه، قریب به همه به روایت جنگ از دیدگاه رزمندگان ایرانی می‌پردازند. خالقان یا بهانه‌های خلق این‌آثار، همه از جبهه‌ خودی‌‌اند؛ آنان که در سنگرهای ایرانی مقابل حزب بعث یا تازه‌تر از آن، داعشی‌ها و تکفیری‌ها جنگیده‌اند. در این میان، آثاری که از مرز این سنگرها بگذرند و به سنگرهای جبهه‌ مقابل سرکی بکشند، بسیار کم‌شمارند. روایت‌ها از زندگی، ایدئولوژی و جنگ رزمندگان عراقی، چه بعثی‌ها و چه مجاهدین و معاودین، همچنان ناگفته و نخوانده مانده‌اند. البته استثناهایی هم وجود دارد.
برای نمونه، دو سه ‌داستان کوتاه در مجموعه‌داستان «در آفریقا همه‌چیز سیاه است» به قلم ساسان ناطق که چندسال پیش منتشر شد، نمونه‌ای خواندنی از این‌نوع است که هرچند کوتاه، روایت دقیقی از سنگرهای عراقی را در دوران دفاع مقدس پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.
با این‌مقدمه، نقل گیتی، اثری بسیار مهم و چشمگیر است؛ چرا که در قالب داستانی 180صفحه‌ای از آن‌مرز گذشته و زندگی یک‌مجاهد عراقی را به تصویر کشیده است. داستان آن از زمان حال آغاز می‌شود و با فلش‌بک‌هایی متوالی، روزگار گذشته‌درجنگ را از منظر «سهیل»، یک‌ستوان عراقی که با رژیم بعث و صدام مشکل دارد، روایت می‌کند. همین‌مشکل و دل‌زدگی شخصیت اصلی از خدمت به رژیم بعث سبب می‌شود او به‌عنوان یک‌مجاهد عراقی‌الاصل به جبهه‌ ایران بپیوندد و زندگی‌اش را در این‌جغرافیا دنبال کند.
این‌پیوند با ایران که به سبب ازدواج با گیتی درخشان، دختری متمول از اهالی مشهد، محکم‌تر می‌شود، بهانه‌ای برای حضور دو زاویه‌ دید در داستان است.
فصل‌ها تقریبا به‌صورت یکی‌درمیان از زبان گیتی و سهیل روایت می‌شوند و این روایت دوصدایی برای مخاطب امروز بسیار جذاب و خواندنی است و خواندنی‌تر می‌شود آن‌گاه که با سقوط صدام و تغییر حاکمیت عراق، زندگی سهیل و گیتی بر سر دوراهی زندگی در مشهد یا کربلا با چالشی عظیم مواجه می‌شود.
این‌طرح مفصل با بازه‌ زمانی جذاب آن، در کمتر از 200 ‌صفحه به‌صورت داستان درآمده است و این یعنی کار مخاطب امروز که چندان حوصله‌ کلنجاررفتن با نوشته‌‌های مفصل را ندارد، آسان است.

پرستو علی‌عسگرنجاد
سینمای جهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها