دیروز تازه‌ترین اثر حسن روح‌الامین درباره امیرالمومنین(ع) رونمایی شد و ما به چند اثر جدید در این ارتباط پرداخته‌ایم

ستایش هنری برای یک زندگی هنرمندانه

می‌توان گفت عموم هنرمندان بر این باور اتفاق نظر دارند که از زندگی، زمانه و شهادت حضرت امیرالمومنین(ع)، به لحاظ ملاحظات دراماتیک، بیشترین کارکردهای هنری را می‌توان استخراج کرد؛ یک کارنامه درخشان پرفراز و بی‌فرود که همه مولفه‌های قهرمانی را در خود دارد و هر کسی را مجذوب می‌کند. این را از بسیاری از آثاری که در رابطه با ایشان و وقایع مربوط به ایشان خلق شده به‌راحتی می‌توان دریافت. امسال هم چون سال‌های گذشته، هنرمندان در روزهای ضربت و شهادت حضرت امیر(ع) دست به کار بودند تا تازه‌ترین آثارشان را در این‌باره ارائه کنند. در چند سال اخیر، به‌خصوص با رونق‌ گرفتن پرداختن به وقایع صدر اسلام در هنرهای تجسمی، که شاید بخشی از این رونق را مدیون تلاش‌های متمرکز و متداوم حسن روح‌الامین بوده‌ایم، با آثاری روبه‌رو هستیم که با روش و تکنیک‌های تازه سراغ این روایات کهن رفته‌اند. فراتر از اینها، حسن روح‌الامین در تازه‌ترین نمایشگاه انفرادی خود که دی سال گذشته در فرهنگ‌سرای نیاوران برگزار شد نیز به نمایش آثاری با محوریت شخصیت، زندگی و زمانه حضرت علی(ع) پرداخته بود؛ نمایشگاهی که «الحق مع علی» نام داشت. اینها همه نشان‌دهنده این است که هم روایات کهن قابلیت همپوشانی با هنرهای جدید را دارند، هم هنر جدید است که می‌تواند با زبانی تازه و با نگاهی دیگرگون از آنها سراغ بگیرد. اینجا به چند اثر که اخیرا به دست چند هنرمند عاشق علی(ع) خلق شده‌اند، نگاه کوتاهی انداخته‌ایم.
کد خبر: ۱۲۰۸۶۸۲

چاه آه
نقاشی
حسن روح‌الامین
شنبه‌ای که گذشت در صفحه 10 و 11 روزنامه جام‌جم با یک کارشناس معارف اسلامی درباره تنهایی حضرت امیر(ع) گفت‌وگو کردیم. در گفت‌وگو به درد دل ایشان با چاه اشاره کردیم، وقتی که از یاران خود ناامید ‌شدند. حالا ظاهرا حسن روح‌الامین همین روایت را دستمایه خلق اثر جدیدش قرار داده؛ اثری با تکنیک رنگ روغن که روی بوم اجرا شده است.

لا فتی إلا علی لا سیف إلا ذوالفقار
تایپوگرافی
کانون هنر شیعی
خب تایپوگرافیست‌ها هم امسال بی‌کار ننشستند و از آنجا که هنر خط‌گرافیک در کل هنر محبوبی است کار این جماعت هم بیشتر به چشم می‌آید. هر چند اگر بخواهند نامشان کنار اثرشان نباشد. مثل همین کاری که کانون هنر شیعی ارائه کرده و به نام هنرمند اشاره‌ای نکرده است. اثری با تکنیک دیجیتال که با متنی از تاریخ طبری همراه آن منتشر شده است.

یا علی مدد
خط ثلث مشبک
محمد مهدی ناصری
هنرمند شعری را که با ردیف «یا علی مدد» نوشته شده اساس خطاطی‌اش قرار داده. بخشی از شعر این است: «ای برتر از قیاس و گمان یا علی مدد/ ای چشم و ای چراغ جهان یاعلی مدد/ آقای مهربان غزل‌های عاشقان/ آرام قلب پیر و جوان یاعلی مدد». این اثر خط ثلث مشبک با تکنیک دیجیتال انجام شده و صاحب اثر هم کانون هنر شیعی است.

تیغ جهل
حجم سه‌بعدی
سیدمهدی میرحیدری دریاکناری
شما یک حجم می‌بینید؛ کتیبه‌ای خشتی که سه‌بعدی است اما خب چون واقع‌گرایانه است سه‌بعدی‌بودنش مثل هنرهای دیجیتال 3D به نظر نمی‌رسد. این کتیبه هم یک شعر را مد نظر قرار داده است. فعلا خود هنرمند یعنی سید مهدی میرحیدری دریاکناری صاحب اثر است. البته اگر می‌خواهید نسخه باکیفیتی از آن را دانلود کنید می‌توانید به سایت کانون هنر شیعی سر بزنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها