گروه های مقاومت فلسطینی طی 2 روز بیش‌از 300 موشک شلیک کردند

آژیـــــــر قــرمــــز در شهرک‌های صهیونیستـی

به دنبال شلیک چند موشک از غزه به سرزمین‌های اشغالی، مقامات صهیونیستی به صورتی دیوانه‌وار مناطقی از غزه را هدف حملات هوایی خود قرار دادند و 11 نفر را شهید و تعدادی را مجروح کردند. این حملات که در سطح یک جنایت جنگی بود خشم فلسطینی‌ها و نگرانی افکار عمومی جهان اسلام به‌ویژه در آستانه ماه مبارک رمضان را برانگیخت. در این میان هرچند مصری‌ها تلاش می‌کنند اوضاع را آرام کنند، اما گروه‌های مقاومت می‌گویند برای یک جنگ طولانی‌مدت خود را آماده کرده‌اند.
کد خبر: ۱۲۰۴۸۰۵

به گزارش القدس العربی روز گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دستور ادامه حملات گسترده علیه غزه را صادر کرد. این درحالی است که جنبش حماس نیز از گروه‌های فلسطینی خواست با همدیگر متحد شده و برای ادامه جنگ تا آخرین لحظه آماده باشند‌. این اظهارات در واکنش به حملات وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه ایراد شد. در همین حال صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) خواهان همکاری تمامی گروه‌های فلسطینی با مصر و سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس شد. روز شنبه، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در حمله به نوار غزه ساختمانی را ویران کردند که دفتر خبرگزاری آناتولی ترکیه در مرکز غزه در آن قرار داشت. دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه به‌شدت این اقدام را محکوم کرد. درگیری‌های اخیر از روز جمعه گذشته شروع شد. در جمعه، گروه‌های مقاومت فلسطینی پنجاه و هفتمین جمعه بازگشت را برگزار کرده و با عنوان جولان، عربی ـ سوری دست به راهپیمایی زدند. در پاسخ به این راهپیمایی نیروهای صهیونیستی اقدام به شلیک به سمت فلسطینیانی کردند که به صورت مسالمت‌آمیز در حال برگزاری تظاهرات بودند‌. در نتیجه این درگیری‌ها یک نوجوان فلسطینی ۱۹ ساله به نام رائد خلیل ابوطیر شهید شد و ۵۰ نفر دیگر از جمله ده کودک، دو زن، سه امدادگر و یک خبرنگار زخمی شدند. گروه‌های مقاومت فلسطین و در رأس آنها، حماس حمله به راهپیمایی‌های حق بازگشت را خط قرمز خود دانسته‌اند.
دلیل شروع درگیری‌ها
از صبح شنبه (۱۴ اردیبهشت) درگیری‌ها با حمله موشکی دوباره رژیم صهیونیستی به مواضعی در بیت‌لاهیا و بیت‌حانون که متعلق به گروه‌های مقاومت بود، آغاز شد و این گروه‌ها با شلیک موشک و راکت پاسخ این حملات را دادند. در کمتر از یک ساعت گروه‌های مقاومت فلسطین در غزه، دست‌کم ۶۰ فروند موشک از بخش‌های مختلف غزه به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف این منطقه شلیک کردند و برای اولین بار پس از جنگ ۲۰۱۴ علیه نوار غزه، آژیر قرمز در شهرک اشدود به صدا درآمد. با ورود سایر گروه‌های مقاومت مانند گردان‌های المقاومه الوطنیه و شاخه نظامی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین به این رویارویی، گروه‌های مقاومت ۱۵۰ موشک و راکت را به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند. رژیم صهیونیستی برای مقابله با این موشک‌ها دست به دامن سامانه موسوم به گنبد آهنین خود شد و تلاش کرد با موشک‌های شلیک شده به سمت عسقلان، سدیروت، اشکول و شاعر هنیگف مقابله کند. با این حال، شمار قابل توجهی از موشک‌ها توانست از این سامانه دفاع موشکی رد شود و بر سر صهیونیست‌های شهرک‌نشین در شهرک‌های مذکور فرود آید. شدت حملات موشکی به حدی بود که رژیم صهیونیستی سواحل عسقلان را روی گردشگران بست. نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بلافاصله برای بررسی اوضاع غزه، با فرماندهان ارتش و نیروهای امنیتی این رژیم جلسه تشکیل داد. در همین حال گردان‌های سرایا القدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی عصر شنبه رسما رژیم صهیونیستی را تهدید کرد که در صورت تداوم حملات به غزه، موشک‌های خود را به اهداف حیاتی این رژیم خواهد رساند. رآکتور اتمی دیمونا، فرودگاه بن‌گورین و پالایشگاه حیفا از جمله اهداف اعلام شده برای تلافی حملات تل‌آویو بود.
جنایت جنگی
سرانجام روزنامه یدیعوت آحارانوت به نقل از منابع نظامی رژیم صهیونیستی شمار موشک‌های شلیک شده به شهرها و شهرک‌های اطراف غزه را ۳۰۰ فروند اعلام کرد. به گفته این روزنامه عبری،‌ ۲۵ درصد از ساکنان شهرک غلاف غزه، مجبور شده‌اند خانه‌های خود را ترک کرده و به مناطق دورتر فرار کنند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند در حملات شنبه، ۲۳ صهیونیست زخمی شده و به برخی از ساختمان‌ها در شهرک‌های صهیونیست‌نشین خسارت وارد شده است. همچنین گفته شد یک صهیونیست نیز در جریان این درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی به هلاکت رسیده است. در طول روز شنبه ارتش رژیم صهیونیستی دیوانه‌وار بیش از ده بار مناطقی در غزه را هدف حملات توپخانه‌ای، موشکی و پهپادی قرار داد. بنا بر آمار وزارت بهداشت غزه، در این حملات دست‌کم ۳۰ نفر زخمی شده و در مجموع 11 نفر نیز شهید شدند‌. یکی از این شهیدان صبا ابو عرار، نوزاد دختر ۱۴ ماهه همراه مادر ۳۷ ساله‌اش به نام فلسطین صالح ابو عرار بود که در حال بارداری به شهادت رسید‌. گروه‌های مقاومت حملات اخیر به غزه را در سطح جنایت جنگی توصیف کردند.
حمایت آمریکا
هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه از تشدید اوضاع در نوار غزه به‌شدت ابراز نگرانی کرد. معاون دبیر‌کل اتحادیه عرب نیز از جامعه بین‌الملل خواست برای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی وارد عمل شود. دولت ترکیه و دولت خودگردان فلسطین نیز ضمن ابراز نگرانی از اوضاع غزه خواستار اقدام جامعه جهانی علیه رژیم صهیونیستی شد. در مقابل مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بی‌توجهی نسبت به شهادت ملت بی‌گناه فلسطین بر اثر تجاوزگری رژیم صهیونیستی تأکید کرد: ما در کنار اسرائیل می‌ایستیم و کاملا حق آن را در دفاع از خودش در مقابل حملات کینه‌توزانه فلسطینیان تأیید می‌کنیم.
عجیب اما در این میان سکوت عربستان بود که خود را رهبرجهان عرب و اسلام و خادم حرمین شریفین می‌داند.
البته نمی‌توان از کشوری که خود مسبب به وجود آمدن بزرگ‌ترین بحران انسانی دوره معاصر در یمن بوده و خود از سردمداران طرح موسوم به معامله قرن است، انتظار داشت از فلسطینی‌ها حمایت کند . نکته قابل توجه دیگر در جریان این درگیری‌ها به رخ کشیدن توان موشکی گروه‌های مقاومت فلسطین حتی بدون پشتیبانی و حمایت کشورهای عربی بود که صهیونیست‌ها را حیرت زده کرد.

وزیر صهیونیستی در پناهگاه
آریه درعی، وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی از ترس موشک‌های نیروهای مقاومت فلسطین در نوار غزه، به پناهگاه گریخت.

رحیم محمدی
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها