برنامه فرمول یک با اجرای علی ضیا هفته گذشته از استان سیستان و بلوچستان پخش شد

رســانـه ملی صدای غربت هامون

وقتی نام سیستان و بلوچستان به میان می‌آید، یکی از مواردی که به ذهن مخاطب می‌رسد، محرومیت شدید در این استان است که البته این مساله فقط شامل حال معیشت مردم نمی‌شود، بلکه فقر آموزشی در این استان و برخی شهرهای کوچکش بیداد می‌کند و به گفته مدیر کل صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان برخی بلوچ‌های این منطقه حتی زبان فارسی را بلد نیستند و فقط بیننده و شنونده چند برنامه رادیویی و تلویزیونی صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان هستند که به زبان بلوچی پخش می‌شود. همچنین این محرومیت به حدی زیاد است که خبری از کتاب و روزنامه هم نیست. گرچه در این باره صحبت شده، اما آنچه در این زمینه می‌تواند موثر باشد، توجه شبکه‌های سراسری به این استان است تا هرازگاهی چند برنامه تلویزیونی که اقبال مردمی هم به دنبال دارد به شکل زنده از این استان ضبط و پخش شود. زنگ این اتفاق نو به شکل جدی از شبکه یک سیما زده شد و علی ضیا همراه گروه سازنده برنامه «فرمول یک» سه روز از برنامه هفته گذشته خود را در استان سیستان و بلوچستان اجرا کردند و این‌که کلنگ ده مدرسه شبانه روزی برای دختران زده شد. شاید تصور ما این باشد که این کلنگ ‌زنی خیلی اتفاق خاصی نیست، اما این کلنگ‌زنی برای دختران این بخش از ایران یعنی امید، نفس دوباره و زندگی. البته هرازگاهی برنامه‌های تلویزیون در مناسبت‌های مختلف از این استان پخش شده، اما باید این مبحث به شکل جدی‌تر از سوی رسانه ملی و شبکه‌های سراسری دنبال شود تا شاهد شکوفایی در مناطق مرزی و محروم ایران باشیم. همین بهانه‌ای شد تا با علی ضیا و مدیر کل صدا و سیمای سیستان و بلوچستان درباره این اتفاق به صحبت بنشینیم.
کد خبر: ۱۱۸۸۳۶۲

پیام خیران خارج از کشور
سیدعلی ضیا، مجری و تهیه‌کننده «فرمول یک» در گفت‌وگو با جام‌جم، دربـــاره انگیزه‌هـــایش از ضبط سه قسمت برنامه‌اش در استان سیستان و بلوچستان توضیح می‌دهد: ما بعد از این‌که خانم زیبا عزیزی را به برنامه دعوت کردیم و او در بخشی از حرف‌هایش درباره مشکلات سیستان و بلوچستان صحبت کرد، بیشتر علاقه‌مند شدیم به این استان برویم. اگر بینندگان یادشان باشد زمانی که هموطنی که با همسرش در اردوهای جهادی فعالیت می‌کنند به برنامه آمدند، هم من قول دادم به این مناطق سر خواهیم زد.
وی می‌افزاید: خوشبختانه توانستیم به قولی که داده بودیم عمل کنیم و به استان سیستان و بلوچستان برویم تا مشکلی را حل کنیم. به این ترتیب کلنگ ده مدرسه شبانه روزی برای دختران زده شد. ما برای این موضوع با عزیزان نیروی زمینی سپاه صحبت کردیم و آنها هزینه ساخت ده مدرسه را قبول کردند. به انضمام این‌که پس از پخش برنامه بیش از ده خیر از ایران و خارج از کشور از طریق اینستاگرام به ما پیام دادند آنها هم می‌خواهند مدرسه بسازند. ما به جهت این‌که یک برنامه تلویزیونی هستیم برای معاشرت با خیران باید استعلاماتی صورت می‌دادیم و این مرحله در حال پیگیری است تا آنها هم بتوانند به جمع مدرسه‌سازان اضافه شوند.
این مجری یادآور می‌شود: نیت این خیران ساخت مدرسه بوده است و ما پس از استعلامات لازم، می‌توانیم همراه با آنها دوباره به منطقه برویم تا نیازها را ببینند. البته نیاز به تحصیل در این استان بسیار مهم است. ضمن این‌که روی مسائل فرهنگی هم باید در منطقه به شکل جدی کار شود. بگذارید مثالی برایتان بزنم. ما به روستای کپرنشینی رفتیم و از آنها خواستیم فقط دو کیلومتر جابه‌جا و با روستای کناری‌شان تجمیع شوند تا از امکان آب و مدرسه بهره ببرند. اما این روستای ده خانواری تاکید می‌کردند اینجا ملک آبا و اجدادی ماست و حاضر به خروج از آن نیستیم. به راستی که عزیزان فرهنگی در همه زمینه‌ها باید برای استان دست به کار شوند. فعالیت‌هایی که از نمایش خارج شود و اصلا چه خوب است مثلا نویسنده‌ها با هزینه شخصی شان به استان بروند و برای بچه‌ها کتاب بخوانند و با آنها معاشرت کنند.
ضیا با بیان این‌که در سیستان و بلوچستان مشکل ناامنی وجود ندارد، تصریح می‌کند: ما باید این موضوع را جا بیندازیم تا مردم بروند و از هموطنانشان حمایت کنند. چون تا آنجا نرویم مسائل را متوجه نمی‌شویم. ما در برخی مناطق احساس نمی‌کردیم داخل ایران هستیم آن‌قدر که مدل زندگی کردن اهالی آنجا متفاوت بود. این موضوع تقصیر خود ماست که تا به حال نرفتیم و با این عزیزان معاشرت نکرده ایم. همه چیز که به دولت برنمی گردد، به خودمان هم مربوط می‌شود.
مجری فرمول یک اذعان می‌کند: راستش را بگویم اوضاع سیستان و بلوچستان مناسب نیست. البته تلاش‌هایی در حال انجام است، اما به نظر می‌رسد دولت باید هماهنگی بیشتری با بقیه دستگاه‌ها داشته باشد یا اگر خودش کار می‌کند سریع‌تر کار کند. این مساله بسیار مهم است که همه کنار هم بایستیم. سپاه کارهایی کرده و منتظر اعتبارات دولتی است. مثلا به روستایی رفتیم که مردم می‌گفتند سپاه دو سال است لوله‌هایی را آنجا آورده، اما منتظر مجوز دولت است تا بتواند آب را در لوله‌ها جاری کند؛ بنابراین ارگان‌های مختلف باید کنار هم بایستند.
نعمت امنیت
وی در پاسخ به این‌که تا چه اندازه از مشاهدات این چند روزه را توانستند روی آنتن به تصویر بکشند، عنوان می‌کند: ما به روستاهایی در مرز پاکستان و افغانستان رفتیم. یکی از روستاها مورت در اسفندک بود که در گذشته به عنوان ناامن‌ترین نقطه ایران شناخته می‌شد، اما شکر خدا مساله امنیتی در آن وجود نداشت. حضور ما در آن مناطق با دیدن صحنه‌های تلخی همراه بود که در یکی دو روز نمی‌شود در تلویزیون آنها را نشان داد. شاید باید ماه‌ها برای آنها وقت گذاشت. ما هم می‌توانستیم به ارسال گروه گزارشی برای تهیه فیلم بسنده کنیم، اما ترجیح دادیم از استودیوی راحتمان دل بکنیم و خودمان به استان برویم. آنجا با مشکلات بسیاری روبه‌رو شدیم که آب، معیشت، بیکاری شدید و قاچاق سوخت از آن جمله بود. به نحوی که روزانه ده میلیون لیتر
سوخت از این استان قاچاق می‌شود. اما قاچاقچیان اصلی قطعا در منطقه سیستان و بلوچستان نیستند و اهالی که با 20 لیتری و موتور، بنزین و گازوئیل قاچاق می‌کنند، نمی‌توانند به چنین آماری برسند. بلکه کانتینرهایی که سوخت قاچاق به همراه دارند برای افرادی دیگر است.
ضیا تاکید می‌کند: ای کاش دولت سازوکاری برای تامین روزی منطقه درست کند. افراد این طرف مرز لیتری هزار تومان سوخت می‌خرند و آن طرف مرز لیتری 11 هزار تومان می‌فروشند. شاید دولت بتواند سوخت را به آنها شش، هفت هزار تومان بفروشد و آنها بتوانند از راه درست با فروش آن در آن سوی مرز به سود برسند و این‌گونه اضافه بهای هفت هشت میلیاردی داشته باشیم که به درد مردم استان بخورد. یا مثلا دو سال است افغانستان حقآبه ما را نمی‌دهد و نمی‌دانم چرا این مساله پیگیری نمی‌شود. هامون، زابل و هیرمند شهرهای ساحلی بوده اند و مردم آنجا ماهیگیری می‌کردند و درآمد داشتند، اما حالا به خاطر ندادن حقآبه 15 سال است این رودها در ایران خشک شده و هیچ فکری برای این موضوع نمی‌شود.
مجری و تهیه کننده فرمول یک که شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت 17 و 45 دقیقه از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود، در پایان اعلام می‌کند: ما قرار است دو ماه یک بار به سیستان و بلوچستان برویم و علاوه بر معاشرت با مردم منطقه و نمایش مشکلاتشان به مراحل ساخت مدارس نیز سرکشی کنیم.

انعکاس مشکلات مردم
علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی درخصوص حضور برنامه فرمول یک در این استان تاکید می‌کند: استان سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های بسیاری دارد و حضور چنین برنامه‌هایی هم می‌تواند ظرفیت‌ها را نشان دهد و هم انعکاس‌دهنده مشکلات باشد. وی با بیان این‌که در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و جایگاه‌هایی که کل منطقه سیستان و بلوچستان دارد چه از نظر گردشگری و چه موضوعاتی مثل شیلات این استان، می‌تواند نتایج خوبی، هم برای مردم منطقه و هم بینندگان داشته باشد.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها