در هفته پژوهش از چند کسب وکار اینترنتی گردشگری رونمایی شد

استارت‌آپ‌ها در خانه «سرهنگ ایرج»

گردشگری امروزه پس از صنعت نفت و گاز، درآمدزاترین صنعت دنیاست؛ اما گردشگری هم مثل هر بخش و صنعت دیگری برای معرفی و عرضه بهینه خودش، به فناوری‌های ارتباطاتی روز نیازمند است. استارت‌آپ‌ها در این میان می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. استارت‌آپ‌های گردشگری اما برخلاف سایر نقاط دنیا هنوز آنچنان که باید در کشور ما راه‌اندازی نشده‌اند. با این حال 24 آذر جمعی از استارت‌آپ‌های گردشگری و میراث فرهنگی در خانه تاریخی سرهنگ ایرج در محله پامنار گرد هم جمع شدند تا ضمن تعامل و برقراری ارتباط با یکدیگر، محققان و گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و طبیعت ایران را با ایده‌ها و ابتکارات خود آشنا کنند. حضور مونسان، ریاست سازمان میراث فرهنگی و گفت‌وگو و آشنایی ایشان و دیگر مسؤولان میراث فرهنگی با این ابتکارات که هر کدام گامی در جهت توسعه صنعت گردشگری است، از نکات مثبت این برنامه بود. نکته مهم دیگر این که خانه سرهنگ ایرج از این پس مرکز و پایگاه استقرار استارت‌آپ‌های گردشگری خواهد بود. در روز افتتاح این پایگاه، تعدادی از استارت‌آپ‌های جدید و جالب در زمینه صنعت گردشگری و بازی و سرگرمی حضور داشتند که از این میان، دو استارت‌آپ معرفی شده به نظر بسیار جذاب و کارآمد بودند. یک آپ گردشگری و یک بازی ابتکاری صد در صد ایرانی به نام زار.
کد خبر: ۱۱۸۶۹۵۲

آوایار، طرحی برای شنیدن ایران
بنا به گفته نمایندگان این طرح، آوایار با هدف حمایت از میراث فرهنگی ایران و معرفی آن به تمام جهانیان با تلفیق علم و تجربه، فناوری و خلاقیت، خدمات ویژه‌ای را در قالب راهنمای صوتی و تصویری به سایت‌های گردشگری مانند موزه‌ها، نمایشگاه‌ها، گالری‌ها و صنایع مختلف ارائه می‌کند. محصولات و خدمات ارائه شده از سوی این شرکت عبارت است از راهنمای صوتی گردشگری، قاب تعاملی و ویدئو‌مپینگ.
از مهم‌ترین تولیدات این استارت‌آپ، دستگاه راهنمای صوتی است که با حساسیت بالا و دقیقی طراحی و ساخته شده و قابل استفاده در سیستم‌های عامل اندروید و آی‌اواس بوده و در تمامی موزه‌ها و سایت‌های تاریخی و طبیعی قابل استفاده است. از خصوصیات این فناوری می‌توان به ویژگی‌های زیر اشاره کرد: مجهز بودن به یک هدفن با کیفیت، وزن کم، ابعاد کوچک به اندازه کف دست و با امکان شروع خودکار، صفحه نمایشگر با امکان نمایش اطلاعات به صورت متنی که امکان استفاده از اطلاعات را برای عزیزان ناشنوا و کم‌شنوا نیز فراهم می‌کند، قابلیت هماهنگی با محتوای چندرسانه‌ای ویدئومپینگ، شارژ آسان، مجهز به حافظه داخلی با قابلیت ذخیره بیش از 500 ساعت صدا، امکان پخش فایل صوتی MP3 به یکی از شش زبان انتخابی کاربر، شناسایی اثر به صورت خودکار یا با نزدیک کردن دستگاه به کارت مربوط به آن اثر، پاسخ‌دهی سریع و قابل‌اطمینان و استفاده آسان.

گردشگری با طعم موسیقی و تصویر
برای استفاده از این فناوری، در زمان ورود به موزه یا یک سایت تاریخی و طبیعی، دو شـکل دستگاه یا نرم‌افزار راهنمای صوتی به بازدیدکننده ارائه می‌شود. گردشگر، توضیحات مورد نیاز را هنگام بازدید از جاذبه‌های گردشگری به صورت شفاهی و انفرادی دریافت می‌کند و به شکلی روایـت‌گونه، در جریان تاریخچه و جزئیات مربوط به آثار درون مجموعه قرار می‌گیرد. این راهنمای صوتی با استفاده از موسیقی یا حتی تصویر به مخاطب کمک می‌کند تا آنچه را برایش توضیح داده می‌شود به‌راحتی در ذهن خود فضاسازی کند. محتوای این راهنمای صوتی متناسب با نیاز مجموعه، در زبان‌های مختلف تهیه و روی سیستم‌ها بارگذاری می‌شود تا قابلیت ارائه به گردشگران غیرفارسی‌زبان را فراهم آورد.

زار، نبرد با اهریمن
زار یک بازی رومیزی و ابتکار یک گروه از طراحان جوان ایرانی است. این بازی برگرفته از اسطوره‌ها و فرهنگ عامه مردم و تاریخ روایی و افسانه‌ای ایران است. سهراب مستقیم، طراح این بازی درباره آن به ما می‌گوید: در این بازی که تک‌نفره یا دست‌جمعی اجرا می‌شود، شما با کمک ابزاری مانند اسطرلاب، رمل، کارت‌های چند ضلعی، نقشه، حروف و شخصیت‌هایی که هر کدام یک ویژگی خاص دارند به جست‌وجوی اهریمن می‌روید. هوشیاری و ذکاوت و نکته‌سنجی از ملزومات این بازی است. ممکن است شما در راه یافتن و نابودی اهریمن جان‌ها یا فرصت‌های خود را برای اتمام بازی و به دست آوردن سکه‌های بیشتر از دست بدهید، اما کمی دقت شما را به آسانی به مخفیگاه اهریمن می‌رساند. حال تنها باید نام این موجود پلید را بدانید تا شیشه عمرش بر زمین افتاده و نابود شود.
به گفته مستقیم، در این بازی شرکت‌کنندگان نه علیه همدیگر بلکه علیه نیروی پلیدی می‌جنگند. رزم‌جو، طبیب، کاهن، حکیم، پهلوان، آیینه گر شخصیت‌های این بازی هستند که به صورت مجسمه‌های کوچک در مجموعه بازی وجود دارند. بازی زار از تاریخ می‌گوید، از آیین و باورها و اعتقادات ایرانیان و از آن نبرد همیشگی حق علیه باطل. در میان بازی‌های وارداتی و گیم‌های رایانه‌ای که فرزندان ما را از گذشتگان و داشته‌های خودمان دور می‌کند، بازی زار را باید پر‌کننده این خلأ فرهنگی دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها