بازخوانی روایت #مذاکرات‌_88 از افرادی که در ایام فتنه با میرحسین موسوی مذاکره کردند

هنوز منتظریم سند بیاورند

#مذاکرات_88 عنوانی است که این روزها برای اشاره به درخواست میرحسین موسوی جهت انتشار نوار جلسه‌اش با رهبر انقلاب استفاده می‌شود. این‌که آیا فیلم آن جلسه قابل انتشار است یا حاوی نکات محرمانه بوده و قابلیت انتشار ندارد، سوالی است که پاسخ آن را مسؤولان باید بدهند، اما به جز آن جلسه که میان رهبر انقلاب و موسوی برگزار شد، چهره‌های مختلف دیگری با گرایش‌های سیاسی متفاوت در آن مقطع با موسوی دیدار کردند که روایت‌های آن دیدارها نیز موجود است. هدف از این دیدارها این بود که اگر واقعا ابهامی وجود دارد برطرف یا راه‌حلی برای کاهش دامنه بحران پیدا شود، اما هیچ‌یک از این دیدارها به نتیجه نرسید. با مرور بخش‌هایی از این روایت‌ها که در اینجا آورده‌ایم، پاسخ این سوال که چرا هیچ‌یک از این دیدارها موثر واقع نشد تا حدود زیادی مشخص می‌شود:
کد خبر: ۱۱۸۵۲۶۰

هاشمی‌شاهرودی:
خناسان ذهنش را عوض کردند

مرحوم آیت‌ا... هاشمی‌شاهرودی که تا اواسط سال 88 ریاست قوه قضاییه را به عهده داشت در مصاحبه با نشریه پاسدار اسلام گفت: ماه‌‌های آخر مسؤولیتم (در ریاست قوه قضاییه) بود. در مرداد 88 دوره من تمام می‌شد. یک جلسه آقای موسوی و آقای هاشمی را به قوه قضاییه دعوت کردیم. آقای موسوی برای تظاهرات اعلامیه داده بود. گفتم آقا این کار را نکنید و از این کار دست بکشید. گفتم اگر به نتایج انتخابات اعتراضی دارید، آقا قبول دارند و هیاتی را برای بررسی معین می‌کنند. گفت شرط لغو بیانیه این است که به من اجازه بدهند در صدا و سیما صحبت کنم. گفتم می‌شود این کار را کرد. به دفتر آقا زنگ زدم. آقای جلیلی تازه دبیر شورای امنیت شده بود. به ایشان هم زنگ زدم و گفتم ایشان چنین شرطی دارد. گفتند ما ترتیب کار را می‌دهیم. گفتم باید به صدا و سیما بگویید که زمان بگذارند که ایشان صحبت کند. بعد گفتم آقایان با شرط شما موافقند، شما هم تظاهرات را لغو کنید.

نتیجه دیدار: آنجا پیش ما قول داد این کار را بکند و آنها هم واقعا حاضر بودند که به ایشان برای صحبت در تلویزیون وقت بدهند، از پیش ما که رفت، نمی‌دانم کدام خنّاسان ذهنش را عوض کردند و کار خودشان را کردند.

عسکراولادی:
بی‌توجهی به نظرات مشورتی

مرحوم حبیب‌ا... عسکراولادی، در گفت‌وگویی اظهار کرد: پس از انتخابات با آقای موسوی ملاقات داشتم. در جلسه‌ای که آقایان باهنر، آل‌اسحاق، کوهکن حضور داشتند. من به آقای موسوی گفتم برنامه شما برای ادامه اعتراضات خود چیست؟ موسوی از من نظر مشورتی خواست و من هم به ایشان گفتم هیاتی را انتخاب و از این هیات در بازشماری آرا استفاده کن.

نتیجه دیدار: موسوی گفت، این هیات را تشکیل می‌دهد. هنگامی که جلسه تمام شد، عده‌ای اطراف موسوی را گرفتند و او را با خود بردند. فردای آن روز اعلامیه شماره 10 که تندترین بیانیه‌ او بود منتشر شد

آل اسحاق:
نگذاشتند روی ریل برگردد

من به اتفاق آقای عسگر اولادی، آقای باهنر، آقای میرسلیم و آقای کوهکن رفتیم نزد ایشان که نصیحتش کنیم و بگوییم این کاری که شما شروع کردید، به جای خطرناکی می‌رسد و این عزیزان به عنوان چشم و گوش نظام که به شما علاقه دارند، می‌بینند این راهی که شما دارید می‌روید، آثار زیانباری خواهد داشت که شاید با سابقه شما هم نمی‌خواند، ما دلمان هم به حال شما و هم به حال نظام می‌سوزد. در آن جلسه، هر کدام از عزیزان در یک حوزه‌ای وارد شدند. آقای عسگراولادی از حوزه مسائل عمومی و انقلاب ورود کردند، آقای میرسلیم از حوزه فرهنگی صحبت کردند، آقای باهنر از حوزه سیاسی هشدار دادند و من هم از حوزه اقتصادی.

نتیجه دیدار: عکس‌العملی که او نشان داد، جالب بود، گفت: شما نگران نباشید، من اصلا خودم بسیجی هستم، نمی‌گذارم که کار به آنجا برسد. وقتی که خواستیم سوار آسانسور بشویم، دیدیم یک دفعه ده، 20 نفر آدم ریختند دور و بر آقای مهندس موسوی. خدا رحمت کند آقای عسگراولادی را؛ رو به ما کرد و گفت: این آدم‌هایی که من دیدم، گویا ما اشتباه آمدیم. اینها نخواهند گذاشت آقای مهندس موسوی برگردد روی ریل!

ضرغامی:
علاقه به بیانیه‌خوانی

عزت‌ا... ضرغامی که در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 و حوادث بعد از آن، ریاست سازمان صدا و سیما را به عهده داشت، گفت: در انتخابات 88 بلافاصله پس از انتخابات، مفصلا با موسوی و کروبی، به‌ویژه موسوی که در این حرکت محوریت داشت صحبت‌هایی در زمینه‌ حضورشان در تلویزیون داشتم و با آنها ملاقات کردم . موسوی علاقه‌مند بود در مصاحبه زنده تلویزیونی متنی را بخواند و با مردم صحبت کند. به او گفتم اگر شما با این وضعیت می‌خواهید صحبت کنید، اشکالی ندارد منتها باید فرد دیگری هم در کنار شما قرار بگیرد. حتی گفتم اجازه دهید در برنامه مجری باشد و از شما سؤال کند.

نتیجه دیدار:
آنطور که ضرغامی گفته موسوی پیشنهاد رئیس وقت سازمان صدا وسیما را قبول نمی‌کند و تنها درخواستش این بود که مستقیما و رودرروی مردم، بیانیه‌ای را برای ملت قرائت کند. این امکان نمی‌توانست در اختیارش قرار گیرد.

پارسانیا:
توصیه رهبر انقلاب را پذیرفته بود

حجت‌الاسلام پارسانیا اشاره‌ای به دیدار میرحسین موسوی با رهبر انقلاب در 24 خرداد کرده و به روایت بیانات رهبری در خصوص این دیدار پرداخته است: آقا گفتند در این دیدار آقای موسوی بحث تقلب و ابطال را مطرح کرد و من تاکید کردم: ادعاهایتان را از مسیر قانونی دنبال کنید ومن از استیفای حق شما دفاع خواهم کرد؛ اما به او تاکید کردم طرح ابطال انتخابات بی‌معناست و من زیر بار آن نمی‌روم.

نتیجه دیدار: ظاهرا
آقای موسوی پذیرفت که از مسیر قانونی ادعایش را پیگیری کند اما بعد که رفت، دو مرتبه مردم را برای فردا به تظاهرات فراخواند و به این‌که مسائل از طریق قانونی پیش برود تمکین نکرد.

آقامحمدی:
راهی که برای من می‌ماند ....

علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که پس از انتخابات 88 در قالب هیاتی 5 نفره، دیدارهایی با موسوی داشت. به گفته آقامحمدی، اعضای هیات در این دیدار پس از آوردن استدلال‌هایی مبنی بر ضرورت حل مسائل از راهکارهای قانونی از موسوی می‌خواهند شخصا وارد شده و مسائل را فیصله دهد.

نتیجه دیدار: موسوی می‌گفت راهی که برای من می‌ماند این است که من هم بیایم و بگویم اشتباه کردم؛ مثلا در تلویزیون اعتراف کنم که هیچی نبوده و هیچی نیست؛ ولی کسی از ما قبول نمی‌کند. آقای هاشمی هم که آمد در فلان مجلس شرکت کرد خدمت آقا، پشت سرش گفتند او سازش کرده.

سروری:
نرمشی دیده نشد

پرویز سروری، نماینده دوره هفتم و هشتم مجلس هم در قالب هیاتی از نمایندگان با موسوی دیدار کرده بود.

نتیجه دیدار: پایان صحبت‌های آقای موسوی در آن جلسه این بود: اگر تمام مردم ایران قانع شوند که تقلب نشده است، من میرحسین موسوی می‌گویم تقلب شده است... و ما در آنجا متوجه شدیم که ایشان هیچ نرمشی برای بازگشت به عرصه‌ قانونی کشور از خود نشان نمی‌دهد.»

خاموشی:
بگذار ببینیم چه می‌شود

حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی در دیدار با موسوی با اشاره به استقبال رسانه‌های معاند از آشوب‌ها از موسوی می‌خواهد از آشوبگران تبری کند.

نتیجه دیدار: موسوی ضمن پذیرش اینکه آشوب‌ها مورد سوءاستفاده قرار گرفته درباره تبری از آشوبگران می‌گوید: بگذار ببینیم چه می‌شود! وی همچنین در پاسخ به این سوال خاموشی که می‌گوید"یادتان هست به من گفتید شرعا و قانونا تابع رهبری هستم؟" صرفا سکوت می‌کند.
محسنی‌اژه‌ای:
اگر باز هم برنده نشدید چه؟
محسنی‌اژه‌ای که در زمان انتخابات 88، وزیر اطلاعات بود درباره دیدارش با موسوی می‌گوید:به او گفتم فرض کنید شورای نگهبان کل صندوق‌ها را بازبینی کرد؛ اگر دوباره شما برنده نبودید، نتیجه را قبول دارید؟ اگر دوباره انتخابات برگزار شد و باز شما برنده نشدید، قبول می‌کنید؟
نتیجه دیدار: پاسخی که موسوی به هر دو سوال محسنی‌اژه‌ای می‌دهد منفی است.
رازینی:
موسوی را مدیریت می‌کردند
حجت‌الاسلام علی رازینی که سال88 رئیس دادگاه ویژه روحانیت بود نیز با موسوی دیدار کرد.
نتیجه دیدار: با خوشی از هم جدا شدیم و خیلی خوشحال بودم که توانستم کاری بکنم. اما شب آمدم و دیدم که ایشان یک اطلاعیه تندتر از قبلی‌ها منتشر کرد. بعد به بچه‌هایم گفتم: من بوی بدی استشمام می‌کنم و آن این است که ایشان را بعضی‌ها مدیریت می‌کنند.»
کچوئیان:
رای مردم چطور مشکل‌دار شده

کچوئیان می‌گوید: قبل از تظاهرات به دیدن موسوی رفتم. گفتم نمی‌فهمم رأی مردم چه جوری مشکل‌دار شده است؟ حالا شما می‌گویید چقدر از رأی‌ها مشکل دارند؟ ایشان اول نمی‌گفت؛ اما بعد گفت 1300 تا صندوق!

نتیجه دیدار: زنگ زدم به یکی از مشاوران احمدی‌نژاد. او گفت همه‌ 1300 تا صندوق برای شما! با این ارزیابی وارد آسانسور شدیم و ایشان رفت طرف راهپیمایی.

زاکانی:
اعتراض نکنم، از من عبور می‌کنند

علیرضا زاکانی در قالب هیاتی 6 نفره از نمایندگان مجلس با موسوی دیدار کرد.

نتیجه دیدار: آقای موسوی هیچ دلیلی برای اعتراضات ذکر نمی‌کرد و تنها دلیلی که شنیدیم این بود: اگر من اعتراض نکنم این ۱۳میلیون رأی از من عبور می‌کند. اعتراض من به‌خاطر این است که یک حالت پیشتازی نسبت به این ۱۳میلیون داشته باشم و بتوانم آنها را پشت سر خودم نگه‌‌‌دارم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها