با افزایش استفاده کاربران از فضای مجازی بخصوص شبکه های اجتماعی تنوع جرایم نیز در این فضا افزایش پیدا کرده و بر اساس آمار پلیس فتا جرایم مالی و هتک حیثیت، حجم بالایی از جرایم را به خود اختصاص داده است؛جرایمی که سهل انگاری کاربران نقش اساسی در ارتکاب آن دارد.
کد خبر: ۱۱۷۷۵۷۲

دستگیری هکر 16 ساله

جرایم اینترنتی سن و سال نمیشناسد. زمینههای شخصیتی، اجتماعی و اقتصادیاش که فراهم باشد، معجون ارتکاب جرم هم آماده است. در یک نمونه در استان خوزستان، یک نوجوان 16 ساله به اتهام سرقت غیرمجاز اینترنتی دستگیر شد. دست این سارق کوچک زمانی رو شد که دو نفر از شهروندان خوزستانی به پلیس فتا شکایت کردند که از حسابشان برداشت شده است.

با این خبر، ماموران پلیس فتا با انجام تحقیقات تخصصی، متهم را در یکی از شهرهای همجوار شناسایی و با بازرسی از محل اختفایش، یک دستگاه تلفن همراه هوشمند که حاوی اطلاعات تکمیلی کارتهای مختلفی که از آنها سرقت اینترنتی شده بود، کشف و ضبط کردند. این سارق کوچک، مشخصات 54 کارت عابر بانک، مانند شماره حساب، رمز پرداختهای الکترونیکی، تاریخ انقضا و رمز دوم را با زیرکی بهدست آورده و مبلغ 530 میلیون ریال از کارتهای بانکی مختلف بهصورت اینترنتی سرقت کرده بود.

کلاهبرداری 800 میلیارد تومانی در فضای مجازی

بسیاری از کلاهبرداران با همین فکر، کلاه سر مردم میگذارند که تا پلیس بیاید و سر از ماجرای کلاهبرداریشان دربیاورد، فلنگ را بستهاند. کلاهبرداران حرفهای مشهد هم با همین تصور، املاک دیگران را در فضای مجازی فروختند و 800 میلیارد تومان کلاهبرداری کردند، اما پولهای بادآورده هنوز زیر زبانشان مزه نکرده بود که نماینده حقوقی یک شرکت عمرانی، شکایت به پلیس برد که آگهی فروش یکی از املاک در حال ساخت این شرکت در مشهد با ارزشی بالغ بر 800 میلیارد تومان در اینترنت درج شده است.

با ثبت شکایت، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پایگاه سوم پلیس فتای استان قرار گرفت. بررسی این پرونده نشان داد، انتشار اطلاعات دقیق پروژه نظیر مراحل ساخت، مشخصات مکان و دیگر موارد در سایت فروش باعث اعتماد مشتریان و بازدیدکنندگان شده بود.

کارشناسان پلیس فتا در بررسیهای فنی این پرونده به سرنخهایی رسیدند که فروش مال غیر و کلاهبرداری اینترنتی را تایید میکرد. پلیس پس از تکمیل اطلاعات، پرونده شش نفر از اعضای این باند که ردپای یکی از کارمندان شرکت در ارائه اطلاعات محرمانه به کلاهبرداران سایبری در قبال دریافت 200 میلیارد ریال بهعنوان کمیسیون او و واسطههای این معامله نیز در آن دیده میشد شناسایی و در اقدامی غافلگیرانه آنان را دستگیر کرد و متهمان دستگیر شده به جرم خود در این کلاهبرداری سایبری اعتراف کردند.

هوس، پایان آشنایی در اینستاگرام

پرستوی 16 ساله حتی در خواب هم نمیدید حضور در شبکه اجتماعی اینستاگرام، آبروی او را به خطر بیندازد. او که بتازگی با یک دانشجوی معماری آشنا شده بود و خود را در لباس سپید عروسیکنار پرهام تصور میکرد، با او قرار ملاقات گذاشت، اما رویای زیبای پرستو با تجاوز پسر جوان به او به یک کابوس تبدیل شد. دخترک به ماموران آگاهی گفت: یک روز پرهام به بهانه اینکه میخواهد مرا ببیند و درخواست ازدواج کند، جلوی در خانهمان آمد. وقتی فهمید مادرم نیست و در خانه تنها هستم، وارد خانهمان شد و به من تجاوز کرد. او حتی با هک صفحه مجازیام در اینترنت، عکسهای خصوصیام را منتشر کرده و آبرویم را برده است.

با طرح این شکایت، مأموران پسر 18 ساله را بازداشت کردند. پرهام در اعترافاتش گفت قبول دارم که با پرستو رابطه داشتهام، اما این رابطه با رضایت خودش بوده است. الان هم بشدت پشیمان هستم. در نهایت پسرجوان به اتهام زنای غیرمحصنه به صد ضربه شلاق و دو سال تبعید محکوم شد.

دوستم نداشت، عکسش را پخش کردم

پخش کردن فیلم و عکس در فضای مجازی، یکی از حربههایی است که برخی خواستگاران ناکام بهکار میبرند تا دختر مورد علاقهشان را وادار به ازدواج کنند.

میلاد، خواستگار نسیم بود، اما دختر جوان به او علاقهای نداشت. میلاد که کینه او را به دل گرفته بود، حساب واتساپ نسیم را هک و به پیامهای شخصی و عکسهای خصوصیاش دست پیدا کرده و آن را در اینترنت منتشر کرد. وقتی نسیم از موضوع باخبر شد، به پلیس فتای کهگیلویه و بویراحمد مراجعه و شکایت کرد. با طرح این شکایت، پلیس وارد عمل شده و با بررسیهای تخصصی در فضای مجازی، متهم شناسایی و به جرم خود اعتراف کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها