برنامه‌های صبحگاهی در همه جای جهان مخاطبان خاص خود را دارند. از این برنامه‌ها به‌عنوان ویترین برنامه‌های یک رسانه نام می‌برند و مجریان این نوع برنامه‌ها رابط بین مردم و رسانه محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۷۳۸۳۳

در این صفحه برخی از مجریان برنامههای صبحگاهی رادیو درباره برنامههای صبحگاهی این رسانه صحبت کردهاند.

ضرباهنگ برنامه های صبحگاهی باید سریع باشد

سیددانیال معنوی، گوینده برنامه صبحگاهی «صبح به وقت فرهنگ»

برنامههای صبحگاهی هر شبکه رادیویی، پیشانی آن شبکه است که شنوندگان خودش را دارد. هم کسانی که شب بیدار هستند و صبح در حال بازگشت به خانههایشان هستند و هم کسانی که صبح زود بیدار شدهاند و در حال رفتن به سر کار یا محل تحصیل هستند، میخواهند یک روز خوب، پر امید و با نشاطی داشته باشند و بهدنبال انرژی مثبت برای شروع روز هستند و این تفاوت باعث زیبایی کار میشود. به نظرم تضادها باعث به وجود آمدن ایدههای جدید و متنوع در هر کاری میشود و همین مساله برنامههای صبحگاهی را ویژهتر و جذابتر میکند. برنامه صبحگاهی شبکههای رادیویی، باید ریتم و ضرب آهنگ سریعتر یا تندتری داشته باشند و قطعا گوینده برنامههای صبحگاهی باید انرژی بیشتری برای اجرا بگذارد. حتی اگر روزی هم و حال گوینده خوب نباشد باز هم این موضوع را باید مد نظر قرار دهد. تمرکز، نشاط، انرژی مثبت و نوع برقراری ارتباط با مخاطب در برنامههای صبحگاهی در اولویت بوده و کار بسیار دشواری است. تمام سعی من و همکارانم در برنامه رادیویی «صبح بهوقت فرهنگ» از شبکه رادیویی فرهنگ، لحاظ کردن این موارد است. سرزندگی، کلیدواژه برنامههای صبحگاهی است.

تلاش میکنم برای ایجاد نشاط و شادمانی در مخاطبان برنامه صبحگاهی صادقانه و صمیمانه و در عین حال طنازانه و پر از انرژی و حس خوب اجرا را پیش ببرم و در کل سعی میکنم تمام مشکلات و دغدغههای زندگی شخصیام را در لحظه ورود به استودیو فراموش کنم و فقط هدفم ایجاد انگیزه، روحیه شاد و انرژی مثبت برای شنوندگان برنامه باشد. کار در رادیو، همهاش خاطره است و بهترین خاطره من این است که یکی از شنوندگان که مدتی بیماری روحی داشت یک روز با برنامه تماس گرفت و گفت از زمانی که برنامه شما را گوش میدهم احساس میکنم حال بهتری دارم و این واقعا برای همیشه در خاطره من ثبت شد.

مخاطب شناسی برنامهها خیلی مهم است

مصطفی مصطفوی،گوینده برنامه «به زندگی سلام کن« شبکه رادیویی سلامت

در فرهنگ ما ایرانیها، شور و زندگی، رزق و برکت با شروع صبح، آغاز میشود. طبیعتا اجرای برنامههای صبحگاهی برای مردمی با این فرهنگ و پیشینه، بایستی مولفههای شور و شوق شروع روز جدید را داشته باشد.

به نظرم ایجاد فضای نشاط و شادابی در اجرا، باید در لحن و واژگان مجری متجلی باشد. لحن مجری صبحگاهی باید با نشاط و به دور از صداسازی باشد و این مستلزم بهکارگیری مجری مناسب با صدای خوب توسط مدیران رادیویی است و در مورد واژگان هم باید بگویم که جنس کلمات صبحگاهی باید آمیخته با امیدآفرینی و انرژی مثبت باشد. گوینده موفق صبحگاهی به نظرم در وهله اول باید مخاطبشناسی خوبی داشته باشد. از آنجا که رسانه رادیو در ساعات اولیه صبح، در سپهر رسانهای کشور تقریبا بیرقیب است و همینطور رادیو رسانه اول مردم در لحظات آغاز روز است، گویندهای در دل مخاطب جا باز خواهد کرد که بتواند صمیمیت و همدلی با مخاطب را در کنار شگردهای رسانهای و ارتباطی، درآمیزد و بهعنوان ویترین برنامه، حاصل کار سایر عوامل را به بهترین وجه تقدیم کند. از همه مخاطبان دعوت میکنم که برنامه صبحگاهی رادیو سلامت به تهیهکنندگی سیما غفاری و با عنوان به زندگی سلام کن را برای اول صبحشان انتخاب کنند.

تاکید بر رضایتمندی مخاطب

راضیه گردکاهد، گوینده برنامه صبحگاهی رادیو فرهنگ

صبح، کلید روز است. اصولا هر رخدادی در صبح میتواند حس و حال افراد را در تمام روز تحتتاثیر قرار دهد. در کنار این موضوع، برنامههای صبحگاهی مخاطبان خاص و فعالی دارد که با وسایل حمل و نقل عمومی یا خودروهای شخصی در حال رفتن به محل کار یا تحصیل هستند و حتی ممکن است به اندازه یک دقیقه در ایستگاههای رادیویی مختلف مخاطبان برنامههای صبحگاهی رادیو باشند.

در اینکه جنس صدا، لحن، نوع اجرای گوینده باید با الگو‌‌های آغاز روز تناسب داشته باشد، هیچ شکی نیست. پیامهای صبحگاهی، پیامهایی هستند که برنامهسازان دلشان میخواهد به مخاطبانشان منتقل کنند؛ مثل چگونگی رویارویی با مسائل و کنشهای گوناگونی که در زندگی روزمره برای افراد پیش میآید، خود مدیریتی، خلاقیت، شادی و نشاط و رویکرد آگاهانه و موفق را در مسائل داشته باشد، اما چیزی که دوست دارم به آ ن اشاره کنم این است که در برنامههای رادیویی باید شرایط مخاطب را نیز در نظر بگیریم. جامعه هدف هر شبکه رادیویی تا حد زیادی مشخص است و در نظر گرفتن ویژگیهای این مخاطب برای انتقال پیامهای صبحگاهی یا هر پیام دیگری بسیار مهم است.

در این حوزه ما یک تئوری داریم که به آن نظریه دریافت میگویند. به این معنا که مجموع پیامهای رسانهای، پیامهایی، باز و معنایی بوده و متناسب با بافت فرهنگی مخاطبان هستند.

در رسانههای دنیای امروز نهتنها مجری یک برنامه صبحگاهی بلکه تمامی گویندگان و مجریان به دانش ارتباطات نیازمند هستند. حتی در بخشهای خبری امروز بر اجرای غیررسمی و دوستانه برخلاف گذشته، تاکید میشود.

مجریان و گویندگان باید در برنامههایشان به برقراری ارتباط موثر با مخاطبانشان پافشاری کنند و مخاطبان در برنامههای صبحگاهی جایگاه بسیار مهمی دارند.

در نظریه استفاده رضایتمندی به جای پیام رسانه و محتوای آن به مخاطب تاکید و توجه میکند و اینکه مصرفکننده رسانه، نقطه آغاز است نه خود رسانه و به نظرم دوره صداسازی و استفاده از کلمات پیچیده گذشته و با توجه به شرایط و موقعیت، مخاطب هر چقدر راحتتر بتواند صحبت کند موفقتر میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها