مراسم افتتاح رسمی شبکه رادیویی اربعین با حضور حمید شاه‌آبادی معاون صدا، حجت‌الاسلام قاضی عسکر، نماینده مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت، حجت‌الاسلام حمید محمدی، رئیس سازمان حج و زیارت، مدیران ستادهای دوازده‌گانه اربعین حسینی و جمعی از مدیران و مسئولان رسانه ملی، چهارشنبه 18 مهر در استودیو شماره یک ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۶۹۶۱۵
پیام اربعین روی امواج رادیو جاری شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، آغازگر این مراسم ارتباط زنده با کربلای معلی و صحن حرم مطهر امام حسین (ع) از استودیو رادیو اربعین بود و پس از آن پیام آیت‌الله نوری همدانی درباره فضیلت و اهمیت زیارت حضرت سیدالشهدا (ع) پخش شد. حمیدرضا شاه‌آبادی معاون صدای رسانه ملی در ابتدای این مراسم گفت: این چهارمین سالی است که رادیو اربعین به طور متوالی آغاز به کار کرده و با کوله باری از تجربه و همراهی برنامه‌سازان و مردم شریف کشورمان، به راه خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: اگر این علاقه‌مندی و مطالبه عمومی مردم نبود، این توفیقات مکرر به دست نمی‌آمد و رادیو اربعین نیز نبود.

معاون صدا با تأکید بر پیام جهانی عاشورا گفت: حرکت امام حسین (ع)، نماد قیام تشیع برای حفظ امانت و ولایت است. بی‌شک، ما جهانی شدن عاشورا را از کنار قدم‌های جابر آموختیم. رسانه ملی هم باید گامی جدی در مسیر معرفی پیام و اهداف نهضت عاشورا و حماسه اربعین بردارد، چرا که دنیا جهان شیعه را با قیام عاشورا می‌شناسد.

شاه‌آبادی افزود: امروز وارد حال و هوای اربعین می‌شویم که حال متفاوتی برای همه ما است؛ مسیری که برای زینبی بودن و زینبی شدن باید پیمود و نقطه عطفی برای تداوم پیام عاشورا است.

وی تصریح کرد: امروز دنیای تشیع را با این حرکت می‌شناسند و یکی از مهم‌ترین نمادهای این حرکت، دوستی و الفتی است که میان دوستداران امام حسین (ع) به وجود آمده است.

معاون صدا یکی از دلایل اصلی دوستی ملت ایران و عراق را حماسه اربعین دانست و گفت: بار‌ها دشمنان و گروه‌های معاند باعث درگیری این دو ملت شدند، اما خون امام حسین (ع) و پیاده‌روی اربعین باعث مودّت این دو کشور است.

شاه‌آبادی گفت: در حقیقت، تداوم حماسه عاشورا در اربعین است و رسانه ملی پرچمدار این حرکت خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت رادیو اربعین گفت: امسال هم با همراهی آقای کوچک‌زاده، مدیر رادیو اربعین این شبکه را روی آنتن خواهیم برد. از هم اکنون این رادیو کارش را آغاز می‌کند و تا دو روز بعد از اربعین حسینی، با رویکرد فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی این حماسه تاریخی، فعالیتش ادامه دارد.

معاون صدا افزود: امسال رادیو اربعین، بیش از سال‌های گذشته و با زبان‌های دیگر نیز روی آنتن خواهد رفت و از قطعات عربی و اردو نیز بهره خواهیم برد و فرستنده‌های رادیویی در نجف، کربلا و مسیر راهپیمایی اربعین وصل شده است.

رادیو اربعین با محتوای اهل بیت (ع) ادامه داشته باشد

در ادامه، محمود کریمی مداح اهل بیت (ع) درباره راه‌اندازی رادیو اربعین گفت: دوست داشتن امام حسین(ع) عامل غنی‌سازی روح است و اربعین اتفاقی نیست که فقط در راهپیمایی خلاصه شود.

وی افزود: راه‌اندازی رادیو اربعین اقدام خوبی است که می‌توان برای ایام دیگر مانند فاطمیه و سایر مناسبت‌های مذهبی هم چنین رسانه‌هایی را ایجاد کرد. اصل زیارت اربعین است و شرط قبولی زیارت، انصراف از قید است. زیارت اربعین، زیارتی است که حضرت زهرا (س) در مسیر آن به انتظار زائر حسین (ع) می‌نشیند.

این مداح اهل بیت افزود: ما نیازمند رادیو معارفی هستیم که به مباحث معرفتی بپردازد. رادیو اربعین می‌تواند معارف اهل بیت (ع) را در طول سال زنده نگه دارد. امیدوارم همایش اربعین و‌ زائر اربعین را پس از زیارت اربعین هم نگه داریم.

کریمی افزود: هرچند خود من چند سالی است که توفیق زیارت اربعین را ندارم و در امامزاده چیذر میزبان عزادارانی هستم که توان رفتن به کربلا را ندارند، اما خواهش می‌کنم که رادیو اربعین را فصلی کنید و در طی سال هم با محتوای اهل بیت ادامه داشته باشد.

رادیو اربعین باید نگاهی جدی و جدید به معارف اسلامی داشته باشد

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر نماینده ولی‌فقیه در سازمان حج و زیارت نیز در ادامه گفت: امام حسین (ع) جان خود را در مسیر دین و اسلام فدا کرد تا مردم از جهالت و تاریکی نجات پیدا کنند. روایات هم بر همین تأکید می‌کنند که هدف از زیارت پیاده‌روی نیست؛ بلکه هدف رساندن پیام‌های عاشورا و مکتب حسینی است که باید تبیین شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت بیان کرد: همه در مراسم اربعین حضور دارند؛ پیام اربعین و امام حسین (ع) آزادی و آزادی‌خواهی است و همگان در این مسیر قدم بر می‌دارند. یکی از توصیه‌های رهبری این است که راهپیمایی و فرهنگ اربعین را مردمی نگه دارید. من امیدوارم جلوه‌های هنری و این نوع اطلاع‌رسانی‌ها به توسعه مودّت دو ملت ایران و عراق کمک کند و صمیمانه از مرزنشینان و خدمتگزاران به زائران حسینی تشکر می‌کنم.

در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی کارشناس مسائل دینی و قرآنی، بیان کرد: بارها شنیده‌ایم امام حسین (ع) در روز عاشورا طلب یاری کردند. ما در روایات، نمونه‌های بسیاری درباره یاری اهل بیت (ع) داریم. حال این یاری رساندن هم به جهت علمی و معرفتی و هم با بذل جان و نفس انجام می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: نصرت، گاهی نصرت اجتماعی و گاهی نصرت زبانی و هنری است. هنر کمک‌ شایانی به معرفی و تبیین معارف اهل بیت (ع) می‌کند. ما ممکن است با سخنرانی بر منابر بتوانیم تاریخ اسلام را توضیح بدهیم، اما تاثیرگذاری نمایش، فیلم و‌ ابزار‌های هنری بسیار بیش‌تر است.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با تأکید بر مفید بودن راه‌اندازی رادیو اربعین گفت: در رادیو اربعین باید نگاهی جدی و جدید به بیان معارف اسلامی بشود و از کارشناسان بخواهید شرح زیارت اربعین را هم در این رادیو داشته باشند.

در پایان این مراسم، شریعتی استاندار خوزستان نیز تصریح کرد: برپایی راهپیمایی اربعین زمینه‌ای برای برهم زدن تمام توطئه‌های دشمن است. مردم خوزستان افتخار خدمت‌رسانی به زائران حسینی را در طول سال دارند و امسال با هماهنگی که انجام شده، توفیق خدمتگزاری بیش‌تری را داریم.

گفتنی است در پایان مراسم از خانواده شهدای مدافع حرم تجلیل به عمل آمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها