معمولا سینمای ایــران بـــرای اکــران آثـــار منـــاسبتی در مناسبت‌هایی مانند دهه اول محرم یا اعیاد مذهبی دست خالی است و با برنامه‌ریزی مدون و از قبل تعیین‌شده‌ای به استقبال چنین روزهایی نمی‌رود.
کد خبر: ۱۱۶۴۶۰۹

امسال هم میتوان گفت کما فی السابق سینمای ایران در ماه محرم هیچ ندارد و فیلمی مستقیم در ارتباط با واقعه عاشورا نداریم که بتواند در این روزها مخاطبان فیلمهای مناسبتی را راضی نگه دارد و این در حالی است که سینمای ما توانایی و امکانات لازم برای ساخت آثار فاخر عاشورایی و در خور شان امام حسین(ع) را دارد. نمونه بارزش هم فیلم «روز واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی که با وجود گذشت بیش از 20سال از زمان ساختش همچنان مهمترین و ماندگارترین اثر درباره واقعه عاشورا به شمار میرود.

اکران«ماهورا» بعد از «تنگه ابوقریب»

غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ فیلم مناسبتی به شورای صنفی نمایش ارائه داده نشده، در گفتوگو با جامجم تصریح میکند: فیلم تنگه ابوقریب با مضمونی انسانی و دفاع مقدسیای که دارد قطعا حال و هوای مناسبی با این ایام دارد و حتی هماهنگهای لازم انجام شده که بعد از اتمام اکران این فیلم و مقارن با هفته دفاع مقدس، فیلم ماهورا به کارگردانی حمید زرگرنژاد که در بستر جنگ تحمیلی ایران و عراق رخ میدهد، اکران شود.

او میافزاید: در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی سینماها تعطیل خواهند بود. هرساله در این ایام قاعده این بوده که فروش سینماها در دهه اول محرم سیر نزولی را طی میکند و فروش گیشه پایین میآید که البته این میزان فروش کم کم حالت طبیعی خود را پیدا میکند.

توقف پخش کمدیها

بر این اساس، امسال طبق آییننامه شورای صنفی نمایش به حرمت ایام سوگواری محرم فیلمهای کمدی اکران نمیشوند و بنابراین نمایش فیلمهایی چون «هزارپا» به کارگردانی ابوالحسن داوودی، «من دیوانه نیستم» ساخته علیرضا امینی، «کاتیوشا» ساخته علی عطشانی و «دمسرخها» ساخته آرش معیریان متوقف شده و تا بعد از این ایام به اکران عمومی در نخواهند
آمد.

بنابراین امسال مخاطبان سینمای ایران در این ایام میتوانند 9 فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟»، «شعله ور»، «پشت دیوار سکوت»، «تنگه ابوقریب»، «یک کیلو و بیست و یک گرم»، «دارکوب»، «داش آکل»، «همه چی عادیه!» و «راه رفتن روی سیم» را در سالنهای سینما ببینند.

در ادامه مروری داریم بر فیلمهایی که در این ایام در سینماها به نمایش درآمدهاند.

«آخرین بار کی سحر را دیدی؟»

خلاصه داستان: مادری سراسیمه وارد کلانتری میشود و به افسر نگهبان میگوید دختر جوانش، سحر، دیشب به خانه بازنگشته است!

کارگــــــــردان: فــــــــرزاد موتمـــــــن. شاخصترین اثر موتمن تا به امروز فیلم «شبهای روشن» میباشد که اقتباسی است آزاد از شبهای روشن اثر داستایوفسکی.

«شعلهور»

خلاصه داستان: مرد میانسالی که در زندگی انواع و اقسام شکست را تجربه کرده و حالا یک فرد بشدت عصبی است و این احساس تمام زندگیاش را تحت تأثیر قرار میدهد.

کارگـــــــردان: حمید نعمتا... .
«رگخواب» از شاخصترین آثار این کارگردان است که در جشنوارههای داخلی بسیار خوش درخشیده.

«یک کیلو و بیست و یک گرم»

خلاصه داستان: این فیلم اثری اجتماعی است و ماجرای سه قشر از طبقه فرهنگی را روایت میکند.

کارگردان: وحید طوفان. عنوان این فیلم یادآور فیلم «۲۱ گرم» الخاندرو گونزالز ایناریتوی مکزیکی تبار است.

«پشت دیوار سکوت»

خلاصه داستان: این فیلم به معضلات بیماران مبتلابه ایدز میپردازد و مشکلاتی که این بیماران در اجتماع با آن روبهرو هستند، نشان میدهد.

کارگردان: مسعود جعفریجوزانی. کارگردان و فیلمنامهنویس به نامی است که سریال «در چشمباد» درباره تاریخ معاصر ایران از جمله شاخصترین آثارش محسوب میشود.

«تنگه ابوقریب»

خلاصه داستان: تنگه ابوقریب با بازی امیر جدیدی، جواد عزتی، مهدی پاکدل، حمیدرضا آذرنگ، مهدی قربانی، بانیپال شومون و... روایتی است از یکی از عملیات روزهای پایانی جنگ ایران و عراق که سرنوشت جنگ را دستخوش تغییر کرد.

کارگردان: بهرام توکلی در تنگه ابوقریب به نوعی شگفتی ساز جشنواره فجر گذشته بود. «دارکوب»

خلاصه داستان: مهسا زن معتادی است که زندگی اش از دست رفته است.

او قصد دارد دوباره سراغ همسر سابقش برود که حالا با نیلوفر ازدواج کرده تا احیاناً بتواند از او اخاذی کند اما در این بین متوجه حقایقی میشود.

کارگردان: بهروز شعیبی. «دهلیز» اولین فیلم بلند سینمایی بهروز شبیعی محسوب میشود که مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

«داش آکل»

خلاصه داستان: داش آکل برگرفته از قصه صادق هدایت، رابطه عاشقانهای را روایت میکند.

کارگردان: محمد عرب. داشآکل، محمد عرب نه شبیه به کتاب هدایت است و نه فیلم کیمیایی.

«همه چی عادیه!»

خلاصه داستان: این فیلم روایتکننده زندگی پسری روستایی است که چندین سال است به دلیل خشکسالیهای مکرر شغل آبا و اجدادیاش دستخوش تغییرات و چالشهایی شده است.

کارگردان: محسن دامادی. دامادی، نویسنده، کارگردان و تهیهکننده سینما و تلویزیون است که در آثاری همچون سریال تلویزیونی «شیخ بهایی»، «عیاران» و «ماه آتش» فعالیت داشته است.

«راه رفتن روی سیم»

خلاصه داستان: رویای یک گروه موسیقی زیرزمینی این است که در خارج از ایران کنسرتی برگزار کنند.

کارگردان: احمدرضا معتمدی. معتمدی قبل از فعالیت در سینما سالها به نظریهپردازی در حوزه مباحث تئوریک هنر و فلسفه زیباییشناسی در مطبوعات و کتب، فعال بوده.

ساناز قنبری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها