استاد اقتصاد دانشگاه اوهایو امریکا در گفتگو با «جام جم آنلاین» مطرح کرد:

بسته های حمایتی برای جبران فشار بر اقشار آسیب پذیر/ ارز دولتی از اساس اشتباه بود

استاد اقتصاد دانشگاه اوهایو آمریکا گفت: در شرایط بحرانی کنونی که به لحاظ قیمتی گرفتار آن هستیم، دادن بسته های حمایتی کالایی به قشر آسیب پذیر راهکار مناسبی است اما نباید دراز مدت و همیشگی شود بلکه نیاز به درمان اساسی دارد.
کد خبر: ۱۱۵۸۵۴۶
بسته های حمایتی برای جبران فشار بر اقشار آسیب پذیر/ ارز دولتی از اساس اشتباه بود

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر حمید شهرستانی استاد اقتصاد دانشگاه اوهایو آمریکا در گفتگو با «جام جم آنلاین» با بیان اینکه با گرانفروشی نباید مقابله کرد چرا که کنترل قیمت، کار بی معنایی است، ابراز کرد: باید زمینه را طوری فراهم کرد که اجناس به قیمت متعادل فروش برود اما اگر بخواهید به زور جلوی گرانفروشی را بگیرید کار بی معنا و بی اثری خواهد بود.

وی عنوان کرد: فروشنده هیچ وقت سعی نمی کند بیش حدی که از نظر اقتصادی برایش سود آور و مفید است بفروشد چرا که اصلا معنا ندارد؛ این کلمه گرانفروشی کلمه بی معنایی است هر کالایی در بازار از میوه گرفته تا اقلام مصرفی روزانه و کفش و البسه یک سری خریدار و یک سری فروشنده دارد اگر فروشنده ها ببیند با قیمتی که دارند جنسشان را عرضه می کنند خریداری وجود ندارد و کسی نمی خرد قطعا قیمتش را پایین می آورد بنابراین وقتی قیمتی را می گذارند و خریدار هم می خرد دیگر اسمش گرانفروشی نیست چرا که یک فروشنده به یک نرخی کالایی را می فروشد این گرانفروشی نیست.

شهرستانی ادامه داد: گرانفروشی وقتی است که شما به فروشنده کمک هایی کردید، سوبسیدهایی در تولید داده و ارز ارزان در اختیارش قرار داده اید یا معافیت های مالیاتی دادید و در قبال آن انتظار دارید که مقداری از تخفیف هایی که به او داده شده در قیمت تمام شده اش لحاظ کند و قیمتی متعادل برای خریدار حساب کند.

وی با اشاره به سوء استفاده برخی فروشندگان و عرضه کنندگان کالا علی رغم اینکه کمک های لازم را از طرف دولت دریافت کرده اند، ادامه داد: این افراد تخفیفات یاد شده و مورد انتظار را لحاظ نمی کنند و در نهایت بالاترین قیمتی را که می توانند بفروشند، می فروشند نه قیمتی که باید با توجه به دریافت سوبسیدها و معافیت های دریافتی برای کالای خود در نظر بگیرند.

این استاد اقتصاد با بیان اینکه به قیمتی بیشترازحد انتظار فروختن گرانفروشی می گویند، افزود: در این شرایط اگر بخواهند جلوی گرانفروشی را بگیرند می بایست آن ارز ارزان و تسهیلاتی که در اختیارش گذاشته شده را بردارند.

وی تمام مشکلات اقتصادی امروز کشور را نتیجه ارز دولتی 4200 تومانی دانست و تاکید کرد: نابسامانی هایی که امروز به لحاظ اقتصادی با آن مواجهیم همین است و باید گفت ارز 4200 تومانی و دولتی از اساس اشتباه بوده و نباید داده شود.

شهرستانی به حجم نقدیگی موجود در بازار و نقشش در بر هم زنندگی اقتصاد اشاره کرد و گفت: وقتی حجم پول را بدون حساب و معیار خاصی اضافه می کنید و از آن طرف بخش تولید نمی تواند به اندازه کافی تولید کند شما فرصت قدرت خرید اسمی مردم را بالا برده اید در حالیکه کالا برای در اختیار مردم گذاشتن وجود ندارد.

وی در توضیح این نکته ادامه داد: تولید کننده 50 کالا تولید می کند اما 100 نفر تقاضای خرید دارند در چنین شرایطی آن عده ای که حاضرند قیمت بالا تر را بدهند، می توانند جنس را خریداری کنند و این یک مزایده هر روزه برای خرید می شود و می تواند تورم را بالا برده و قیمت ها را افزایش دهد.

استاد اقتصاد دانشگاه اوهایوی آمریکا تاکید کرد: حجم پول بی حساب و بی مهابا در دست مردم قطعا باعث تورم می شود.

شهرستانی در خصوص چگونگی کنترل نقدینگی و هدایتش به سمت تولید سوق گفت: این حجم بالای نقدینگی را بانک مرکزی باید کنترل کند و با ابزارهای کنترلی که در دست دارد طوری سیاستگذاری کند که حجم پول اضافه نشود. چرا که افزایش حجم پول ناشی از سیاست های پولی بانک مرکزی است.

استاد اقتصاد دانشگاه اوهایو ایالات متحده عدم استقلال بانک مرکزی را در سیاست های نادرستی که نتیجه آن افزایش حجم پول در گردش مردم می شود دخیل دانست و گفت: بانک مرکزی می بایست سیاست های درستی در این زمینه اتخاذ کند علت اینکه در حال حاضر هم نقدینگی مدام در حال افزایش است همین نکته است که متاسفانه بانک مرکزی ما از هیئت دولت استقلال ندارد. در حالیکه می بایست سازمان مستقلی باشد تا در زمان های مقتضی با اتخاذ سیاست های درست جلوی اضافه شدن بی مورد حجم پول را بگیرد، برای اینکه بتواند تورم را تحت کنترل قرار دهد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: متاسفانه درجه استقلال بانک مرکزی ما بسیار کم است و رئیس بانک مرکزی زیر نظر دولت انجام وظیفه می کند. می توان گفت تقریبا فرمانبردار آنها هستند در نتیجه نمی توانند وظیفه اصلی خود را انجام دهند.

این استاد اقتصاد در خصوص چگونگی حمایت از اقشار آسیب پذیر در شرایط بحرانی کنونی که به لحاظ قیمتی گرفتار آن هستیم، عنوان کرد: در این زمینه راهکاری وجود دارد که البته نباید دراز مدت و همیشگی باشد.

وی افزود: شرایط امروز کشور و فشار به اقشار آسیب پذیر مانند بیماری است که الان تب بالا دارد و شما برای آن دوز بالایی از تب بر و آنتی بیوتیک تجویز می کنید تا تبش قطع شود ولی قطعا این یک راهکار دائمی نیست و باید درمان اساسی صورت گیرد در هر صورت در شرایط بحرانی فعلی به عنوان یک راهکار کوتاه مدت می توان دادن بسته های حمایتی کالایی مواد غذائی را پیشنهاد داد که یک راهکار راهگشا خصوصا برای اقشار کم درآمد خواهد بود.

شهرستانی گفت: در هر صورت دولت می تواند اقلام اساسی خوراکی داروئی و کالاهایی که جزو معیشت اولیه مردم است را تهیه و در اختیار این قشر بگذارد. مانند سهمیه کوپن هایی که در زمان جنگ وجود داشت. چنین بسته های مواد غذائی می توان شرایط را برای این قشر آسیب پذیر بهتر کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها