اگرچه ایران در سال های قبل یکی از کشورهای جوان دنیا محسوب می شد، اما میانگین سنی جمعیت ایران براساس آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ برابر ۳۱.۱ سال محاسبه شده که در مقایسه با سال ۱۳۹۰ برابر ۱.۳ سال افزایش را نشان می دهد. زنگ خطر برای پیری جمعیت ایران و از آنسو کاهش نرخ باروری از چندسال قبل به صدا درآمده بود. به طوریکه در سال 93 رهبر معظم انقلاب سیاست های کلی «جمعیّت» را ابلاغ کردند.
کد خبر: ۱۱۳۷۴۸۲
مهم ترین سیاست های جمعیتی که رهبری ابلاغ کردند

در «سیاست‌های کلی جمعیّت» به اهم معضلات و مشکلات جوانان و مسائل جمعیتی توجه شده است. برخی از مهم ترین موارد این سیاست ها به این شرح هستند: ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیّت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی.
رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد.
اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذی‌ربط.
ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی- ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی.
ارتقاء امید به زندگی، تأمین سلامت و تغذیه سالم جمعیّت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، بویژه اعتیاد، سوانح، آلودگی‌های زیست محیطی و بیماری‌ها.
توانمندسازی جمعیّت در سن کار با فرهنگ سازی و اصلاح، تقویت و سازگار کردن نظامات تربیتی و آموزش‌های عمومی، کارآفرینی، فنی ـ حرفه‌ای و تخصصی با نیازهای جامعه و استعدادها و علایق آنان در جهت ایجاد اشتغال مؤثر و مولّد.
و مدیریت مهاجرت به داخل و خارج هماهنگ با سیاست‌های کلی جمعیّت با تدوین و اجرای ساز و کارهای مناسب.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها