ترامپ رسالتی برای خود قائل است به این معنی که به دنبال بازگرداندن آمریکا به جایگاه قدرت اول جهان است، این تصور و نگاه ترامپ مبتنی بر این فرض است که آمریکا دچار افت قدرت شده و طی سال‌های گذشته به دلایل مختلف جایگاه این کشور در سطح جهان در صحنه بین‌المللی تنزل پیدا کرده و موقعیت خود را از حالت ابرقدرتی و جایگاهی که تصور می‌کرد می‌تواند رهبر جهان بوده و مدیریت بین‌المللی را در اختیار داشته باشد از دست داده است.
کد خبر: ۱۱۲۵۱۶۸

در حقیقت آمریکا کارآمدی گذشته خود را در منازعات و مسائل بین‌الملل از دست داده و ترامپ تصور می‌کند با تکیه بر نظامیگری، نوسازی ذخایر هسته‌ای و تقویت نیروهای مسلح آمریکا می‌تواند به موقعیت گذشته خود دست یابد، این اقدام ترامپ می‌تواند صلح، امنیت و ثبات جهانی را بر هم زده و مخاطراتی در پی داشته باشد و به نوعی نشان‌دهنده این است که آمریکایی‌ها قصد دارند با تکیه بر قدرت نظامی خودشان مانند گذشته به دخالت‌های نظامی در نقاط مختلف جهان ادامه دهند که قطعا این رویکرد و رویه تهدیدی علیه امنیت جهانی است و به نوعی رقابت‌ها در زمینه سلاح‌های هسته‌ای و تسلیحات هسته‌‌ای را دامن می‌زند، چنین رویکردی می‌تواند نظام بین‌الملل را به دوران گذشته‌ای سوق دهد که رقابت‌های نظامی در سطح قدرت‌های برتر جهان پدید آید. اما واقعیت این است که یکی از دلایل افت قدرت و ناکامی‌های آمریکا، توسعه بیش از حد نظامی و گسترش در جغرافیای جهان و بحران‌های اقتصادی بوده است، البته آمریکا از طریق گستردگی نظامی هم نه تنها نتوانسته به اهداف خود دست یابد بلکه آسیب‌پذیری‌هایش نیز بیشتر شده است؛ به این معنی که قطعا دولت ترامپ با افزایش بودجه نظامی نمی‌تواند قدرت آمریکا را بازسازی کند بلکه آسیب‌پذیری آمریکایی‌ها را بیشتر می‌کند، دلیل آن هم روشن است چرا که با بیداری ملت‌ها، تقویت مقاومت در منطقه خاورمیانه همچنین تقویت کشورهایی که در مقابل سیاست‌های مداخله‌گرایانه آمریکا قصد مقاومت دارند، آمریکایی‌ها دیگر قادر به تغییر روند تحولات نخواهند بود. در گذشته شرایط به گونه‌ای بود که آمریکایی‌ها با تکیه بر قدرت نظامی‌خود براحتی می‌توانستند در مناطقی از دنیا دخالت کرده یا از طریق ایجاد رعب و وحشت، خواست و اراده خود را بر بسیاری از ملت‌ها تحمیل کنند. اما امروزه در مناطق مهم و راهبردی جهان از جمله منطقه راهبردی غرب آسیا می‌بینیم که مقاومت کاملا ضد آمریکایی در منطقه شکل گرفته و جبهه مقاومت روز به روز توسعه قدرت دارد. بنابراین آمریکایی‌ها هرگز از طریق تقویت بنیه دفاعی خودشان نمی‌توانند معادلات منطقه راهبردی غرب آسیا را برهم بزنند.

کره‌شمالی در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و تهدید آمریکایی‌ها محکم ایستاده و مقاومت می‌کند، بنابراین قطعا آمریکایی‌ها با افزایش بودجه نظامی نمی‌توانند اراده خود را بر کره‌شمالی تحمیل کنند، به نظر می‌رسد اساسا زمان تقویت بنیه دفاعی آمریکا برای تحمیل خواسته یا مداخله در دیگر نقاط دنیا گذشته و چنین رویکردی می‌تواند خسارت‌های بیشتری برای آمریکایی‌ها به همراه داشته باشد چرا که مشکل اصلی آمریکایی‌ها در حوزه‌های دیگری است که آن حوزه‌ها نیاز به بازسازی دارند. بنابراین این تصور ناصحیحی است که از طریق تقویت بنیه‌ نظامی بتوانند اهدافشان را در منطقه و جهان دنبال کنند.

دکتر یدا... جوانی / استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها