تبریز شهر برف و سرماست؛ شهر جاذبه‌ها و تفریحات سرد و جذاب زمستانی. همواره همین بوده، بجز چند سال اخیر که برف و سرما روی چندان خوشی به این شهر نشان نداده است. با این همه امسال که سال خوب و پربرف تبریزی‌ها بود و شهرشان عنوان تبریز 2018 را گرفت و پایتخت گردشگری جهان اسلام شد، جای خالی تمهیدات و تفریحات و گردشگری زمستانی بیش از هر سالی در این شهر نمایان شد؛ گردشگری جذاب و متفاوتی که اگر بود می‌توانست پای انبوه گردشگران داخلی و خارجی در این فصل سرد را به تبریز باز کند.
کد خبر: ۱۱۱۸۵۹۳
جای خالی گردشگری زمستانی در تبریز 2018

به گزارش جامجم، استان آذربایجان شرقی و مرکز آن تبریز، جذابیتهای تاریخی فرهنگی بسیاری برای گردشگران در فصول مختلف دارد و میزبان مسافران بسیاری هم در طول سال است. اما این خطه به دلیل شرایط آب و هوای سرد و واقع شدن در منطقه کوهستانی، ظرفیتهای زیادی هم برای میزبانی از گردشگران زمستانی دارد که گویا این ظرفیتها و بهره وری از آنها در راستای جلب بیشتر گردشگران و توزیع سفر در فصول مختلف چندان مورد توجه مسئولان استان قرار نگرفته است. این غفلت امسال بیشتر به چشم میآید و توجیه ناپذیرتر است، چراکه با آغاز سال نو میلادی از 11دی امسال، تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی شد و از همان تاریخ میبایست مهیای پذیریش گردشگران این کشورها باشد. از سویی رویداد فراملی گردشگری که با عنوان «تبریز2018» شناخته میشود یکسال است و در واقع 4 فصل از سال را در برمیگیرد. با این حساب دوران جلوهگری تبریز در میان شهرهای کشورهای اسلامی، از حدود 40 روز پیش آغاز شده؛ بازهای که میتوانست با توجه به ظرفیتهای گردشگری زمستانی تبریز، پای بسیاری از گردشگران خارجی را به این شهر باز کرده و خلوت و رخوت و رکود زمستانی را از تبریز بگیرد و زمستانش را چون بهار پرگردشگر و پررونق کند، حال آنکه افتتاحیه رسمی رویداد تبریز 2018 به فروردین 97 موکول شده و این یعنی مسئولان برای برگزاری برنامههای «تبریز2018» سه فصل بهار، تابستان و پاییز را در نظر گرفتهاند و چشمشان را بر روی زمستان بستهاند.

این همه ظرفیت و زیرساختهایی که نیست

جالب اینکه مسئولان استان آذربایجان شرقی و حتی اعضای کمیته تبریز2018 نیز به ظرفیتهای گردشگری زمستانی این استان واقفند و ریشه بی توجهی به این ظرفیتها را هم یافتهاند، مثل غلامحسین کریمی، نماینده استاندار آذربایجان شرقی در تبریز 2018 که در این باره میگوید: اقلیم کوهستانی استان طوری است که در صورت بارش مرتب برف و ماندگاری خوب آن، زمینه بسیار مساعدی برای گردشگری زمستانی و درآمدزایی از این راه برای استان و مردمانش فراهم میآورد، گرچه این امر در صورتی محقق میشود که زیرساختهای کافی وجود داشته باشد و خدمات ارزان در اختیار همه اقشار جامعه قرار گیرد.

کریمی میافزاید: متاسفانه در آذربایجان شرقی توزیع زمانی و مکانی سفر اتفاق نیفتاده و اغلب گردشگران ترجیح میدهند فقط در فصول گرم سال به این استان سفر کنند که این امر باعث شده این استان عملا در فصول سرد سال بخصوص زمستان گردشگران و مسافران اندکی داشته باشد.

وی این امر که گفته میشود سردی و نامناسب بودن شرایط جوی مانع از ورود گردشگر به استان میشود را روا ندانسته و میگوید: در دنیا شهرها و کشورهای زیادی وجود دارد که اغلب سال سردند اما تقریبا در تمام فصول مملو از گردشگر خارجیاند.

مدرس دانشگاه، رایجترین و محبوبترین فعالیت زمستانی را اسکی عنوان کرده و میافزاید: در صورتی که زیرساختها (هزینه و کیفیت خدمات اسکی) را در منطقهای فراهم کنیم همه ساله شاهد ورود هزاران و حتی میلیونها گردشگر به آن منطقه خواهیم بود. حال آنکه آذربایجانشرقی با وجود شرایط جوی و پتانسیل بالای خود در این حوزه چندان موفق عمل نکرده و به همین خاطر و متاسفانه درخصوص تامین زیرساختهای این ورزش مفرح (شامل بالابر، نقشه راه، شناسایی نقاط مخاطرهآمیز و مستعد بهمن و...) با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم.

کریمی خاطرنشان میکند که البته برای جذب گردشگر در فصل زمستان فقط پیست اسکی کافی نیست، بلکه میتوان با توسعه خدمات رفاهی چون رستوران، برگزاری جشنواره آدم برفی، ایجاد مجسمههای یخی و... گردشگران زیادی را برای تماشای مناظر بکر آذربایجان در زمستان و بهرهمندی از دیگر امکانات به منطقه کشاند.

چندان هم بیبرنامه نیستیم

با این حال فرشاد رستمی، سرپرست معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری آذربایجان شرقی در این خصوص نظر دیگری دارد و معتقد است ظرفیتهای گردشگری زمستانی استان چندان هم مورد غفلت واقع نشده است.

رستمی به جامجم میگوید: گرچه برخی امکانات گردشگری زمستانی استان به دلایل زیرساختی با مشکلاتی مواجه است، اما با پیگیری استاندار و سایر مسئولان، تا حد زیادی این مشکلات رفع شده و اینک حوزه گردشگری زمستانی اعم از سایتهای پیست اسکی و ... از قابلیت مطلوبی بهره مند بوده و مشوقی هستند برای سفر گردشگران به تبریز.

وی با اشاره به دو پیست اسکی سهند و پیام مرند و با بیان اینکه در صورت تداوم بارش برف و ماندگاری آن میتوان شاهد بهرهبرداری بیشتر از این امکانات و رونق گردشگری فصل زمستان بود، میافزاید: برای تبریز 2018 علاوه بر تجهیز امکانات زیرساختی در دو پیست اسکی پیام مرند و سهند، جشنوارههای مختلفی چون جشنواره آدم برفی، جشنوارههای ورزشی، جشنواره عکاسی در زمستان و ... تدارک دیدهایم که به مرور و تا قبل از عید برگزار خواهند شد.

سعیده دلالعلیپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها