جام‌جم در گفت‌وگو با دکتر نوذر شفیعی،‌ کارشناس مسائل شبه‌قاره هند بررسی کرد

بازی هندی - عبری در زمین آمریکا

«هندوستان بهترین پایگاهی است کـه می‌توانیم از آنجـا عملیات علیه مسلمانان را رهبری و هدایت کنیم». شاید باورتان نشود، اما این جملات را سال‌ها پیش «دیوید بن‌گوریون» نخست وزیـر رژیم صهیونیستی درباره هند گفته است.
کد خبر: ۱۱۱۶۸۷۳
بازی هندی - عبری در زمین آمریکا

با وجود این، هند که در دوران جنگ سرد نقش ویژه‌ای در جنبش عدم تعهد ایفا می‌کرد، همواره جزو حامیان ملت فلسطین به شمار می‌رفت و اگر چه رژیم صهیونیستی را در سال 1950 به رسمیت شناخت، اما روابط چندانی با این کشور نداشت. اما در سال‌های اخیر، رژیم صهیونیستی تلاش کرده به هند نزدیک شود و هندی‌ها هم ظاهرا به گسترش روابطشان با این رژیم بی‌رغبت نیستند. بتازگی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفری شش روزه به همراه هیأتی 130 نفره به دهلی نو رفت تا سفر شش ماه پیش نارندا مودی، نخست وزیر هند را پاسخ گفته باشد و از روابط هند و اسرائیل به‌عنوان ازدواج در آسمان یاد کرد. اما چرا رژیم صهیونیستی به فکر گسترش روابط خود با هندوستان افتاده است؟ در این زمینه با دکتر نوذر شفیعی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل شبه قاره هند گفت‌وگو کردیم.

چرا در چند سال اخیر رژیم صهیونیستی به فکر گسترش روابط خود با هند افتاده است؟

روابط هند و رژیم صهیونیستی بخشی از پروژه بزرگی است که از جانب آمریکا طراحی شده و بر اساس آن، منافع و اهداف کشورهای همسو نهفته همراه منافع صهیونیستها ترسیم شده است. رقابت ابرقدرتها، یکی از مهمترین رقابتهای جهانی امروز را شکل میدهد و یکی از مهمترین این رقابتها، به رقابت آمریکا و چین بازمیگردد. به باور آمریکاییها، چین در آیندهای نزدیک، بزرگترین رقیب و تهدید آمریکا خواهد بود و عرصه را بر واشنگتن برای یکهتازی در جهان تنگ خواهد کرد.

در واقع، این دو کشور برای رسیدن به اهداف و منافع مختلفشان یا با تکیه بر توانایی خود یا از طریق اتحاد و ائتلاف با کشورهای دیگر دست به اقداماتی علیه یکدیگر خواهند زد. بر این اساس، آمریکا از طریق ائتلاف با سایر کشورهای همسو به فکر مهار چین است و هندوستان یکی از مهمترین کشورهایی است که میتواند در این راه به آمریکا کمک کند. آمریکا میخواهد از طریق هند برای محاصره و تحتالشعاع قرار دادن چین اقدام کند.

نقش رژیم صهیونیستی در این میان چیست؟

بخشی از توسعه مناسبات صهیونیستها با هند متاثر از نقشه کلی آمریکا برای مهار چین است و واشنگتن، اسرائیل و هند را به توسعه روابط تشویق میکند، در عین اینکه آمریکا، تلآویو را از ایجاد روابط و مناسبات مشابه با پکن برحذر میدارد. برای نمونه صهیونیستها در قالب توسعه روابط تلاش کردند تا سامانه هواپیمایی جنگی فالکون را در اختیار پکن بگذارند که با مخالفت شدید واشنگتن روبهرو شد.

با وجود این، رژیم صهیونیستی چه منافعی را در گسترش روابط با هند دنبال میکند؟

مهمترین هدف رژیم صهیونیستی کسب وجهه جهانی است. به باور آنها، قدرتهای برزگ جهانی میتوانند نقش مهمی در کسب اعتبار اسرائیل بازی کنند و در این میان، هند که یکی از پرجمعیتترین کشورهای دموکراتیک جهان با اقتصادی قوی است و همواره با شعار جهان عاری از خشونت در اذهان جهانی شهرت یافته، میتواند به اعتباربخشی صهیونیستها در صحنه جهانی کمک کند.

چرا هندیها وارد این بازی شدهاند؟

هند در دوران جنگ سرد بر پایه سیاست «نهروئیسم» از حقوق ملت فلسطین دفاع میکرد. اما پس از آن با تغییر راهبرد سیاسی خود به سمت نگاه رئالیستی پیش رفت و ارتباط با قدرتهای بزرگ جهانی را در دستور کار قرار داد و برای بهبود روابطش با آمریکا تلاش کرد. از دید هند کشور قدرتمند یعنی رسیدن به توان هستهای در حوزه نظامی، دستیابی به قدرت اقصادی برتر منطقه و رشد توانمندی فناوری است.در واقع، هند برای رسیدن به جایگاه کشوری قدرتمند سعی بر گسترش روابط و مناسبات خود با آمریکا و رژیم صهیونیستی دارد. بخشی از مناسبات هند و رژیم صهیونیستی ناشی از این تغییر در سیاست خارجی دهلی نو است.

البته هند نیمنگاهی نیز به مسائل اقتصادی دارد. رژیم صهیونیستی در زمینههای فنی، کشاورزی، تولید و ساخت ادوات و جنگافزارهای نظامی مناسبات خوبی با هند دارد. همچنین این همکاریها میتواند به گردش اقتصادی صهیونیستها در دوران افول اقتصادیشان کمک کند. از سوی دیگر، این رژیم تجربیات خود را در سرکوب مسلمانان فلسطین در جنگهای شهری برای سرکوب مسلمانان کشمیر در اختیار هند قرار میدهد.

براساس آنچه بهعنوان مهار چین بهوسیله هند اشاره کردید، آیا آمریکا برای ایجاد ناامنی در مرزهای چین و هند بر هند فشار خواهد آورد و در کل واکنش چین در مقابله با اقدامات آمریکا چه خواهد بود؟

چین از ابتدا در پی ایجاد منطقهای آرام پیرامون خود است و تلاش میکند با تمام همسایگان خود روابط حسنهای در همه زمینهها داشته باشد. در این شرایط است که پکن توان رشد خواهد داشت. اما آمریکا با آگاهی از این مسأله میکوشد با ایجاد ناامنی مانع از رشد چین شود و با فعال نگه داشتن بحران اتمی کرهشمالی، همکاری با تایوان، ایجاد اختلاف با چین درباره دریای چین جنوبی، تحریک ژاپن و کره جنوبی و اقداماتی دیگر سعی در مهار چین دارد.

اما چین تاکنون سیاست محافظهکارانهای برای تداوم رشد اقتصادی خود در پیش گرفته است و تمایلی به درگیری با هند ندارد. البته هند هم بهدنبال چنین سیاستی است، اما مساله اینجا است که بهدلیل الزامات همراهی هند با آمریکا برخی از مسائل یقینا بر دهلینو بخصوص در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی تحمیل خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها