عربستان سعودی یکی دو دهه اخیر احساس می‌کرد در صحنه روابط منطقه با کمبودها و مشکلاتی مواجه است. یکی از این مشکلات اختلال موازنه ژئوپلیتیک منطقه بخصوص بعد از سقوط صدام و گرایش دولت جدید به جمهوری اسلامی ایران بود.
کد خبر: ۱۱۰۸۵۱۰

عربستان به این دلیل سعی کرد با ایجاد بحران در سوریه دولت این کشور را سرنگون کند و یک دولت وابسته به خود در سوریه سرکار بیاورد. لذا با بسیج همه امکانات مالی، سیاسی و جذب تروریست‌ها از کشورهای مختلف و آزاد کردن زندانی‌های شرور و سلفی خود به شرط اعزام به سوریه و عراق تلاش کرد نیروهای مسلح تروریستی را به جان دولت عراق و سوریه بیندازد. سازمان‌های جاسوسی منطقه‌ای و غربی نیز به این روند کمک کردند. پروژه ساقط کردن دولت سوریه با تلاش برای اشغال شهرها و بخصوص شهر حلب و بتدریج تلاش برای اشغال دمشق پایتخت سوریه تا حدود زیادی با موفقیت‌هایی روبه‌رو شد و تصور کردند کار سوریه تمام است. دولتمردان غربی از فرانسه تا انگلیس و آمریکا و همچنین ترکیه و اردن و حتی برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس مثل امارات و قطر همگی بسیج شدند که کار سوریه را تمام کنند اما با ایستادگی دولت و ارتش سوریه و کمک حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران این طرح شکست خورد و سال 2017 عملا آزاد کردن شهرهای مهم سوریه تحقق پیدا کرد و داعش هم از داشتن منطقه محل استقرار و سرزمین ناامید و منهدم شد. در عراق هم با وجود همه تلاش‌های سعودی در ایجاد اختلال، ترس، وحشت و ناامنی، اما در آنجا هم با انسجام مردم و حمایت‌های معنوی، سیاسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران این طرح‌ها هم شکست خورد و با اعلام پیروزی دولت عراق بر داعش، ‌عربستان در حقیقت به نوعی دست‌های خود را به علامت تسلیم در برابر قدرت نیروهای مقاومت در عراق و سوریه بالا برد و این خود علاوه بر شکست‌های نظامی و اقتصادی عظیمی یک شکست سیاسی بود که بر عربستان تحمیل شد.

عربستان از طرف دیگر و با اوج گرفتن خصلت سلطه‌گری تلاش کرد با حمله همه‌جانبه به یمن و مردم مقاوم آن سرزمین این کشور را تسلیم خود کند، اما در یمن هم شاهد بودیم که همه ترفندهای سیاسی عربستان برای رویاروی قبایل علیه همدیگر، تشویق گروه‌های نظامی علیه مردم و دخالت همه‌جانبه سیاسی و امنیتی و نظامی برای تبدیل یمن به حیات خلوت کامل عربستان با شکست مواجه شد. آنجا هم شاهد بودیم مقاومت مردم یمن طرح‌های عربستان را دچار شکست کرد و ناامنی که در یمن ایجاد کرده بود عملا به سرزمین خودش کشاند و اکنون مرزهای عربستان و حتی پایتخت و شهرها و منابع اقتصادی و زیرساختی عربستان در برابر واکنش‌ها و عکس‌العمل‌های یمن در ضعیف‌ترین حالات خود قرار گرفت.

بعد این شکست‌ها عربستان متوجه لبنان شد و تلاش کرد در لبنان ناآرامی ایجاد کند و با هماهنگی‌هایی که با نتانیاهو از طریق جرالد کوشنر، مشاور و داماد دونالد ترامپ با استفاده از ناامنی که احتمالا به وجود می‌آمد به حزب‌الله حمله کند و لبنان را ناامن سازد. با این خیال خام نخست‌وزیر لبنان را به ریاض دعوت می‌کند و در ریاض از او می‌خواهد یا مجبورش می‌کند تا استعفای خود را اعلام کند.

اعلام استعفا از یک سو و پاسخ‌های آگاهانه، محکم و حکیمانه سید‌حسن نصرالله این توطئه را در نطفه خفه کرد و این توطئه به ضرر عربستان تمام شد و به جای ایجاد اختلال و ناامنی در لبنان باعث وحدت مردم این کشور از هر حزب و گروه و طایفه‌ای شد.

اما همچنان عربستان دست از توطئه برنداشته و تلاش خود را برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی در ابعاد اقتصادی ادامه می‌دهد و از شرکت‌های خارجی می‌خواهد که وارد بازار ایران نشوند و سرمایه‌گذاری نکنند و تعاملات بازرگانی خود را با ایران متوقف کنند. به کشتی‌ها اخطار می‌دهد که در صورت حرکت به سوی بنادر ایران با ممنوعیت ورود به بنادر عربستان مواجه خواهند شد و همچنان به این قضیه ادامه می‌دهد. به کشورهای آسیایی پیشنهاد تخفیف‌های خارج از عرف در فروش نفت و پتروشیمی خود داده تا نفت و پتروشیمی ایران در بازار از صحنه خارج شود. امیدواریم این اقدامات البته با تدبیر و دقت و برنامه‌ریزی صحیح شکست بخورد و مانند بقیه طرح‌ها و پروژه‌های مخرب عربستان سعودی به زباله‌دانی شکست‌های عربستان اضافه شود.

صباح زنگنه/ کارشناس مسائل خاورمیانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها