گزارش جام‌جم از برنامه «مخاطب خاص» شبکه 3

موکب جامانده‌ها

هر ساله عاشقان امام حسین(ع) با شرکت در پیاده‌روی اربعین که رخداد عظیمی در عالم تشیع محسوب می‌شود، تلاش می‌کنند ابعاد شخصیت امام حسین(ع) و قیام عاشورا را به همه عالم معرفی کنند. در واقع اربعین و راهپیمایی میلیونی‌اش بهانه‌ای است برای تبری جستن از دشمنان اهل بیت(ع). برنامه «مخاطب خاص» هر شب به صورت زنده از کربلای معلی و بین الحرمین با محوریت بازتاب پیاده‌روی اربعین پخش می‌شود.
کد خبر: ۱۰۹۱۴۱۸
موکب جامانده‌ها
البته این برنامه قبل از این هم به صورت هفتگی از شبکه سه سیما روی آنتن رفته و دست اندرکاران آن تلاش کرده‌اند با میزبانی کارشناسان مذهبی، نویسندگان، مداحان، چهره‌های آیینی و... نخ تسبیحی باشند میان دل کسانی که توفیق رفتن به کربلای معلی و حضور در پیاده‌روی اربعین را نداشته‌اند با بارگاه نورانی امام سوم شیعیان.

برنامه مخاطب خاص هر شب حول‌و‌حوش ساعت 22 و 30 دقیقه از شبکه سه روی آنتن می‌رود.

توجه به نیاز مردم

هادی آشتیانی که تهیه‌کنندگی مخاطب خاص را به عهده دارد، درباره ویژگی‌های این برنامه به جام‌جم گفت: پیاده‌روی اربعین آن قدر رخدادی بزرگ و عظیم است که برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی هر قدر از این رخداد بگویند باز هم کم است و حتی یک درصد از این اتفاق بزرگ را هم نمی‌توانند پوشش بدهند. البته رسانه‌های غیراسلامی و غیرشیعی تمایلی ندارند که این مراسم را پوشش دهند، چراکه علاقه‌مندند مردم را درگیر مادیات کنند.

وی ادامه داد: همه مردم سعادت و توفیق شرکت در این همایش بزرگ را ندارند و ما از طریق برنامه مخاطب خاص تلاش می‌کنیم دل مردمی را که به کربلا نرفته‌اند با حرم سیدالشهدا پیوند بدهیم و زیارت مقبره نورانی اباعبدالله(ع) را نصیب آنها کنیم. در واقع مردم از طریق امواج ارتباط برقرار می‌کنند و هدف مخاطب خاص هم این است که بتوانیم دل‌های مردم را از همه جا راهی حرم سیدالشهدا کنیم.

وی درباره دشواری‌های ضبط برنامه مناسبتی و پخش زنده آن از کشور عراق گفت: ساخت برنامه زنده تلویزیونی سختی‌های خودش را دارد، چه برسد به این که لوکیشن آن خارج از کشور هم باشد. سعی کردیم با تعامل و استفاده از نیروهای بومی کار را سهل‌تر کنیم به طوری که کارگردان، تصویربردار و صدابردار برنامه از عزیزان عراقی هستند و شبکه کربلا هم با مخاطب خاص تعامل خوبی دارد و کمک شایانی برای به تصویر کشیدن تصاویر زنده از داخل حرم سیدالشهدا داشته است.

این تهیه‌کننده درباره تفاوت مخاطب خاص با سایر برنامه‌هایی که قبل از این از کربلا در تلویزیون پخش شده است، توضیح داد: تفاوت مخاطب خاص با سایر برنامه‌هایی که به صورت زنده یا ضبط شده از کربلا روی آنتن می‌رود، این است که مخاطب خاص هر شب جمعه و به صورت هفتگی پخش می‌شود، اما دیگر برنامه‌ها به صورت مناسبتی در کنداکتور سیما قرار می‌گیرند. ما برای این که درگیر تکرار نشویم و شباهت ساختاری با دیگر برنامه‌ها پیدا نکنیم، سعی کردیم برنامه‌ریزی اصولی داشته باشیم.

آشتیانی با اشاره به این که اقبال مردم و ارتباطشان با برنامه هفته به هفته بیشتر می‌شود، عنوان کرد: مخاطب خاص توانست در دل مردمی که با سیدالشهدا و حرم مطهرش انس دارند، جای بگیرد. سعی کرده‌ایم از کارشناسان طراز اول دعوت کنیم با موضوع همراه باشند و از پراکندگی در موضوع و محتوا بشدت پرهیز داشته باشیم.

وی عنوان کرد: تکرار، شامل برنامه‌هایی با موضوعات سیدالشهدا و اهل بیت نخواهد شد، برای این که امام‌حسین(ع) شخصیت تکرار ناشدنی است و همین طور روضه‌ها، نوحه‌ها و اشعار با موضوع سیدالشهدا همیشه و طی سالیان سال ماندگار بوده و حتی تکرار آن دلنشین است، برنامه‌های تصویری با محتوای حضرت امام حسین(ع) هم اگر بارها تکرار شود مردم و مخاطبان با جان و دل همراه آن خواهند شد.

وی درباره راه‌اندازی پویش کربلا‌نرفته‌ها در برنامه مخاطب خاص توضیح داد: خوشبختانه این پویش با اقبال مردم روبه‌رو شد. ما این پویش را برای اولین بار در روز عرفه آغاز کردیم و بعد از آن هر هفته نام یک نفر را به قید قرعه در فهرست زائران امام حسین(ع) قرار دادیم. با توجه به این که مردم اقبال زیادی نشان دادند، تصمیم گرفتیم این پویش را ادامه بدهیم. ما در ابتدا به این نیت که ده نفر و حداکثر 14 نفر را راهی زیارت سیدالشهدا کنیم، کارمان را آغاز کردیم و در همان برنامه اول یکی از افراد معتمد و متدین تماس گرفت و افراد را به 65 نفر رساند و بعد از مدتی درخواست کرد این تعداد را به 110 نفر برسانیم. یا یکی از ایرانی‌های مقیم قطر که بیننده برنامه مخاطب خاص بود تماس گرفت و 14 نفر را به این فهرست اضافه کرد یا عزیز دیگری که بانی تشرف پنج نفر از کربلا نرفته‌ها شد. این اتفاق برای بار اول بود که در رسانه ملی رخ می‌داد و سیل پیام‌هایی بود که از طرف مردم به برنامه مخاطب خاص ارسال می‌شد و این روند فقط با عنایت خود امام حسین(ع) شکل گرفت.

این تهیه‌کننده عنوان کرد: 15 نفر قبل از محرم توسط برنامه مخاطب خاص به کربلای معلی مشرف شدند و 24 نفر هم نامشان درآمده که این تعداد تا پایان اربعین به 91 نفر خواهد رسید که امیدواریم با اقبال بانیان به تعداد 110 نفر هم برسیم.

حالمان خوب می‌شود

رسالت بوذری که اجرای برنامه‌های مذهبی و معارفی را به عهده دارد، درباره ویژگی‌های اجرای برنامه مخاطب خاص به جام‌جم توضیح داد: افتخار می‌کنم برنامه‌های معارفی را اجرا می‌کنم. سال‌هاست به این نتیجه رسیده‌ام وقتی از خودمان حرف می‌زنیم، برکت ندارد؛ چرا که هر کدام از ما نقص‌هایی داریم که در هر فردی کم یا زیاد است. خوشحالم اهل بیت به من ناقابل توجه کرده‌اند و افتخار اجرای برنامه‌های مذهبی نصیبم شده ‌است.

وی ادامه داد: از اجرای برنامه مخاطب خاص کسب فیض می‌کنم. ضمن این که برنامه‌های معارفی حال خودمان را هم خوب می‌کند. ویژگی برنامه مخاطب خاص در مقایسه با دیگر برنامه‌های معارفی، مجاورت و همنشینی با اهل بیت(ع) است. علاوه بر این که مخاطب خاص شش ماه و اندی است که از کربلا پخش می‌شود و این استمرار به ویژگی‌های این برنامه اضافه کرده و باعث شده از تکرار و روزمرگی فاصله بگیریم. همچنین روح مخاطب با تماشای این برنامه تازه می‌شود و به آرامش می‌رسد.

این مجری در پاسخ به این پرسش که با وجود شلوغی اربعین، میان مردم می‌روید و از نزدیک با آنها همصحبت می‌شوید، چه عاملی شما را برای این کار ترغیب می‌کند، توضیح داد: دلم می‌خواهد از هیچ چیز در این برنامه کم نگذاریم، به همین دلیل به میان مردم می‌رویم. همه عوامل با وجود خستگی سعی می‌کنند به بهترین شکل برنامه را تولید کنند. ضمن این که اهل نشستن نیستم و دوست ندارم ایستا باشم، به همین دلیل از استودیو بیرون می‌آیم و با مردم همکلام می‌شوم.

بوذری درباره دشواری‌های تولید این برنامه توضیح داد: ما هر هفته به مدت 24 تا 30 ساعت به کربلا می‌آییم تا برنامه را ضبط کنیم و در این مدت هیچ کدام از عوامل نمی‌خوابند و حالا هم با توجه به نزدیک شدن به اربعین در اینجا مستقر هستیم. امیدواریم سیدالشهدا این خدمت را از ما قبول کند.

سرمایه سیدالشهدا برای جوانان

مرتضی میرباقری، معاون سیما در بازدید از استودیو برنامه تلویزیونی مخاطب خاص مستقر در کربلای معلی ضمن قدردانی و خسته نباشید به عوامل این برنامه گفت: سیدالشهدا و حضرت عباس(ع) سرمایه بی‌نظیر و بی‌بدیل هنگفت عالم تشیع محسوب می‌شوند و به هر میزانی این سرمایه هنرمندانه در اختیار مردم قرار بگیرد و در کنار بحث‌های معرفتی و احساس و عواطف نیز به تصویر کشیده شود می‌تواند در روح مردم بویژه جوانان و نوجوانان این مرز و بوم ثاثیرگذار باشد و ما نیز در رسانه ملی باید از این ظرفیت عظیم استفاده کنیم.

میرباقری با تاکید بر لزوم تولید برنامه مخاطب خاص عنوان کرد: این برنامه طی دو سال اخیر نخ تسبیح برنامه‌های معرفتی و مذهبی بوده است که از استودیوی کربلا پخش می‌شود و نه‌تنها تولید آن ضروری است، بلکه برنامه‌های دیگری نیز باید در کنار این برنامه باید قرار بگیرند.

معاون سیما تصریح کرد: یکی از ابتکارات بسیار پسندیده و کارآمد مخاطب خاص این بود که برنامه‌ای که به صورت هفتگی روی آنتن می‌رفت پخش آن به صورت ده روزه صورت گرفت و توانست با قلب میلیون‌ها نفر که متوجه این نقطه مقدس است همراه شود و نقش موثر و مثبتی در جهت ارتباط مردم با سیدالشهدا و مرقد مطهر داشته باشد.

میرباقری از ادامه برنامه مخاطب خاص بعد از اربعین خبر داد و گفت: مخاطب خاص طبق روال پخش هفتگی خودش را خواهد داشت و باید تدبیری اندیشیده شود که مردم عزیز در مناسبت‌هایی مانند ماه مبارک رمضان و سایر ایام ویژه معرفتی نیز از این برنامه و استودیو مستقر در کربلای معلی استفاده کنند.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها