آخرین خبرها از خط مقدم نبرد با ویروس اچ‌آی‌وی

آنتی‌بادی‌های درمانگر ایدز تولید شد

پژوهشگران مؤسسه ملی بهداشت آمریکا در پروژه‌ای مشترک با شرکت داروسازی فرانسوی سونافی موفق به تولید آنتی‌بادی قدرتمندی شدند که قادر است 99 درصد از سویه‌های ویروس اچ‌آی‌وی را نابود کند. این پروتئین از ترکیب سه آنتی‌بادی خنثی‌کننده ساخته شده است و حتی از آنتی‌بادی‌هایی که به‌طور طبیعی در بدن تولید می‌شوند، اثرگذارتر عمل می‌کند. جامعه بین‌المللی ایدز از این موفقیت اخیر با عنوان «پیشرفتی مهیج» یاد کرده است.
کد خبر: ۱۰۸۲۰۲۵

طریقه‌ای که ویروس اچ‌آی‌وی دچار تغییر و جهش می‌شود، به‌قدری چالش‌برانگیز است که بدن انسان در مقابله با این ویروس به‌دردسر می‌افتد. از این‌روست که شخص مبتلا به ایدز می‌تواند همزمان به سویه‌های متنوع و البته منحصربه‌فردی از این ویروس مخرب آلوده باشد، اما بدن عده‌ اندکی از مبتلایان به ایدز قادر به تولید طبیعی نوع خاصی از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده‌ است که منجر به نابودی یکباره چندین سویه از ویروس اچ‌آی‌وی می‌شوند و در مهار بیماری بسیار مؤثرند. پژوهشگران از این مکانیسم دفاعی طبیعی ایده گرفتند و با ترکیب سه آنتی‌بادی گلچین‌شده به یک آنتی‌بادی سه‌گانه با کارایی بالا دست یافتند. گفته می‌شود اثرگذارترین آنتی‌بادی‌هایی که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شوند، فقط قادرند 90 درصد از سویه‌های ویروس اچ‌آی‌وی را هدف‌گیری کنند، درحالی که این آنتی‌بادی نوترکیب قادر است روی 99 درصد از سویه‌ها اثر بگذارد و حتی در غلظت پایین نیز از عملکرد مطلوبی برخوردار است.

پژوهشگران توانسته‌اند اثرگذاری این آنتی‌بادی را در تحقیقات آزمایشگاهی روی میمون‌ها اثبات کنند. مرحله آزمایش بالینی روی نمونه‌های انسانی نیز احتمالا تا سال آینده عملیاتی خواهد شد. اما این پژوهش مشترک فقط یک نمونه از ده‌ها پروژه‌ای است که ‌اکنون با محوریت کشف درمان مؤثر ایدز در دست انجام قرار دارند. از این میان می‌توان به پروژه‌ تولید آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده در بدن گاوها اشاره کرد که با هدف درمان بیماری ایدز در جریان است.

همچنین این روزها عده دیگری از پژوهشگران با حضور در آفریقای جنوبی سعی دارند چگونگی بهبود کودک 9 ‌ساله‌ای را که در پی مصرف داروهای ضدویروسی از بیماری ایدز نجات یافت، رمزگشایی کنند. اقدامات فوق نشان می‌دهند تحقیقات ایدز با سرعت بی‌سابقه‌ای رو به سوی ریشه‌کنی این ویروس شایع پیش می‌روند. در پایان سال 2015، حدود 36 میلیون و 700 هزار نفر در سراسر جهان مبتلا به ایدز گزارش شدند و امید است شیوع این بیماری در سال‌های آینده به حداقل و در نهایت به ریشه‌کنی کامل برسد.

منبع: Science Alert

مترجم: صدف دژآلود

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها