لباس سلامت بر تن دانش‌آموزان

هر ساله، شاهد بیماری‌های واگیردار زیادی هستیم که گریبان کودکان را بویژه در فصل مدارس می‌گیرد در حالی که پیشگیری از بسیاری از این بیماری‌ها با آموزش و امکانات بهداشتی ساده، اما ضروری ممکن است.
کد خبر: ۱۰۸۰۸۵۴

با رعایت نکات مهم بهداشتی از سوی یک واحد آموزشی و نیز آموزش اصول اولیه بهداشت فردی به دانش‌آموزان از سوی والدین براحتی می‌توان جلوی شیوع بسیاری از بیماری‌های واگیردار را گرفت.

فراموش نکنیم، بهداشت مدرسه در گرو بهداشت دانش‌آموزان و سلامت دانش‌آموزان در گرو سلامت مدرسه است. اگر می‌خواهید دانش‌آموزان سالمی داشته باشید، باید نکات لازم را برای حفظ سلامت و بهداشت آنان فرا بگیرید و به فرزندانتان آموزش دهید. دکتر فریبا شیروانی، فوق‌تخصص عفونی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با جام‌جم، مروری بر نکات بهداشتی سلامت فرزندان در مدرسه دارد.

آموزش آداب دستشویی رفتن در مدرسه

کودکان لازم است در باره توجه به بهداشت شخصی خود آموزش ببینند. این امر شامل شست‌و‌شوی دست قبل از خوردن غذا و رفتن به دستشویی می‌شود. شست‌و‌شوی دست باید با آب و صابون انجام شود. توصیه می‌شود، از صابون‌های جیبی استفاده شود. شست‌و‌شوی دست‌ها باید شامل مالیدن کف دست‌ها و سپس بین انگشتان و پشت دست‌ها و پشت انگشتان دست و ناخن و مچ دست باشد. بهتر است، بعد از آبکشی با یک دستمال تمیز، شیر دستشویی را ببندیم تا دست دوباره آلوده نشود. این کار باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیردار و تنفسی هم می‌شود. هنگام استفاده از دستشویی، شست‌و‌شوی بدن ضروری است و کودکان نباید دستشویی رفتن را تا رسیدن به منزل به تعویق اندازند.

دانش‌آموزانی با اسکلت و استخوان سالم

ضروری است، مربیان از ورزش‌ها و فعالیت‌های خطرناک کودکان در مدرسه جلوگیری کنند.

کوله‌پشتی نیز نباید بیش از 15 درصد وزن بدن را شامل شود. سطح بالایی کوله‌پشتی باید در سطح شانه باشد و عرض آن از عرض شانه‌ها بیشتر نشود. حفاظ بند هم لازم است که باید در قسمت قدامی شانه قرار گیرد. حمل کوله پشتی نباید با شانه‌های خم شده به جلو صورت گیرد.

طرز نشستن صحیح روی صندلی شامل این است که پشت و کمر به لبه و زاویه صندلی چسبانده شود (در حد 125 درجه) و فرد به صورت قوز کرده روی صندلی ننشیند. زانوها باید کمی بالاتر از لبه صندلی قرار گیرد و سطح زیر ران آزاد باشد و کف پا کاملا روی سطح زمین قرار گیرد. این کار از خستگی کمر و احتمال ایجاد قوس در آن جلوگیری می‌کند.

شکوفایی ذهن با خواب کافی

بهداشت خواب واستراحت در طول دوران تحصیل، ضامن موفقیت و سلامت ذهنی و روحی و جسمی کودک است. توصیه می‌شود کودکان در شب قبل از روزهای مدرسه ساعت 9 تا 10 بخوابند تا بتوانند ساعت شش صبح از خواب بیدار شوند. خواب کافی به شکوفایی ذهن کمک می‌کند. کودکی که به اندازه کافی استراحت نکند، نمی‌تواند فعالیت‌های درسی را بخوبی انجام دهد. بعد از برگشتن از مدرسه نیز بهتر است دو ساعت بخوابد تا بتواند بقیه روز را به صورت فعال ادامه دهد.

دانش‌آموزان صبحانه بخورند

پیش از رفتن به مدرسه به پدر و مادرها توصیه می‌شود، به فرزندان صبحانه کامل بدهند، چون مصرف صبحانه کامل حاوی نان سبوس‌دار، پنیر،کره ـ عسل، تخم‌مرغ یا عدسی به عنوان یک منبع پروتئین و شیر برای تامین کلسیم و فسفر به سلامت ذهنی و جسمی کودک بسیار کمک و مواد لازم برای رشد و فعالیت ذهنی را در طول ساعات مدرسه فراهم می‌کند.

رعایت اصول بهداشتی در کلاس و حیاط مدرسه

بهداشت محیط در مدرسه، شامل رعایت فاصله مناسب بین نیمکت ها، تمیز کردن مرتب مدرسه و دستشویی‌ها و برخورداری کلاس‌ها از نور و گرما و سرمای مناسب است.

کودکان باید آشغال‌های خود را در سطل‌های حفاظ‌دار بریزند.

تخته سیاه باید تمیز و مرتب و قابل استفاده باشد.

تغذیه در مدرسه؛ کلید سلامت دانش‌آموز

بهداشت مواد غذایی، جزو مهم‌‌ترین مراقبت‌های بهداشتی در مدرسه است. بهتر است، کودکان از منزل برای ساعت تفریح مواد غذایی بیاورند. این مواد نباید شامل شکلات و آب میوه صنعتی و کیک و پاستیل بشود، بلکه تکه‌های میوه و نان و پنیر، نان و گوشت یا آجیل بو نداده توصیه می‌شود. در صورتی که وعده ناهار توسط مدرسه تامین می‌شود، ناظر بهداشتی هنگام تهیه غذا باید حضور داشته باشد و غذای کودکان از مواد و سبزیجات تازه تهیه شده باشد.

اگر کودکان از منزل غذا می‌برند، غذا در یخچال نگهداری و در زمان لازم گرم شده و به کودک داده شود. در صورتی که برنامه درمان همگانی مبنی بر دادن آهن و ویتامین D اجرا می‌شود، پرسنل و کودکان باید در انجام آن کوشا باشند.

رازهای پیشگیری از سرماخوردگی دانش‌آموزی

بغل کردن و استفاده از وسایل همکلاسی‌ها باعث انتقال بیماری‌ها و ویروس‌ها می‌شود. هر کودکی باید از لیوان، قاشق و چنگال مخصوص خودش استفاده کند.

در فصول سرد و هنگام ابتلا به سرماخوردگی نیز به کودکان توصیه می‌شود، به مدرسه نروند و از مالیدن دست به ترشحات چشم و دهان خودداری کرده، در فاصله نزدیک با سایر افراد عطسه و سرفه نکنند و در صورت وجود مشکل به پزشک مراجعه کنند. انجام واکسیناسیون نیز تحت پوشش بهداشت بیمارستان در مواقع اپیدمی و... ضروری است.

حمام رفتن، حداقل هفته‌ای یک‌بار در فصول سرد و هفته‌ای دو بار در فصول گرم لازم است.

شست‌و‌شو وتمیز کردن روپوش مدرسه به صورت هفتگی لازم است.

لازم است، کودکان به طور منظم معاینه دوره‌ای شوند و نکات بهداشتی در دفتر بهداشت آنها ثبت و به والدین توصیه شود، این نکات را درباره کودک رعایت کنند.

پونه شیرازی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها