در نشست خبری مدیرعامل شرکت شهربان و حریم بان شهرداری تهران عنوان شد

شناسایی مافیای دستفروشی در تهران

گسترش شهرنشینی در دهه‌های اخیر به شکل‌گیری روزافزون تقاضای سفر و طبیعتا لزوم بهره‌گیری از خودرو، وسایل حمل و نقل عمومی و ... منجر شده است. در این بین بهره‌مندی از معابر روان و سهولت در تردد از جمله معیارهایی است که یک شهر را برای زیستن مناسب یا نامناسب می‌کند.
کد خبر: ۱۰۵۱۰۷۲
سد معبر و زمان‌های بی‌بازگشت

یکی از معضلات موجود جامعه ما تجاوز اصناف به حریم سواره رو یا پیاده‌روست. صرفنظر از این‌که مدیریت شهری باید با الزامات انضباط شهری و ساماندهی بهینه مشاغل، برخوردی راهگشا در این معضل داشته باشد،می بینیم که این معضل خود را برحوزه وظایف و عملکرد پلیس راهور تحمیل کرده است.

شاید بارها دیده باشید شهروندان ساعت‌ها در امتداد یک گره ترافیکی سنگین دچار سختی و فرسایش تن و جان می‌شوند و پس از عبور از ازدحام می‌بینند که وانت میوه فروشی، دوره گرد CD فروش و ... در حاشیه بزرگراه و در ساعات اوج ترافیک وانت خود را به‌صورت اریب در حاشیه بزرگراه متوقف کرده و از 50 متر جلوتر عامل تبلیغاتی‌شان یک مقوا یا نمونه کالا در دست گرفته و تکان می‌دهد و تعدادی از هموطنان راننده عبوری هم از سرعت مجاز خود کاسته و با گوشه چشمی به حاشیه خیابان خرید یا عدم خرید خود را سبک سنگین می‌کنند و حتما بارها شاهد بوده اید که برای خرید به نحو خطرآفرینی منحرف و متوقف شده‌اند.

از بهداشتی بودن یا نبودن یا رعایت نکردن حقوق معنوی کالاهایی که این‌گونه عرضه می‌شود که بگذریم، خواهیم فهمید مجموعه وقت هدر رفته، سوخت و استهلاک خودروها و آلوده‌سازی هوای تنفسی منطقه پر ترافیک فدای یک ناهنجاری اجتماعی، نبود نظارت و قاطعیت در رفع سد معبر شده است.

اگر خوب دقت کنیم، می‌بینیم جان یک بیمار بدحال داخل آمبولانس یا یک محموله خون و دارو پشت این ترافیک فدای خریدن مقداری میوه یا CD موسیقی می‌شود.

کسی مخالف اشتغال یا امرار معاش «حاشیه‌ فروشان» محترم که نوعا از اقشار متوسط یا ضعیف جامعه هستند، نیست و در مکان‌هایی که برای این دسته از فروشندگان در نظر گرفته شده شرایط برای کسب و کار آنان فراهم است، بنابراین نبود برنامه ریزی مناسب برای ساماندهی این نوع از اصناف، آنان را به سطح معابر کشانده و تبعات سنگینی را متوجه هموطنان و همکاران من در اجرای قانون کرده است.

گرچه پلیس راهور بدون توجه به علت می‌تواند با معلول، با اعمال قانون خودروهای متخلف و متعلق به دست فروشان برخورد کند، ولی با افراد پیاده‌ای که با چند بسته توت در حاشیه بزرگراه از لابه‌لای باغ‌های وسط خیابان می‌دوند یا در سایر فصول با گرفتن تابلویی کوچک به دست با مضمون «گوسفند زنده» به‌دنبال مشتری هستند، چه کند؟

از سوی دیگر شاهدیم که برخی اصناف که ظاهرا فضای تجاری در اختیارشان، کفاف اجناسشان را نمی‌دهد، با دور دیدن چشم نظارت و جدی نبودن سد معبر در رفع انسداد معابر، اجناس خود را به سطح پیاده روها کشانده و متعاقب آن عابران پیاده ناچار به تجاوز به حریم سواره رو و مواجه شدن با مخاطراتی می‌شوند که جانشان را تهدید خواهد کرد.

فارغ از وظایف سازمان‌ها در ساماندهی فروشندگان دوره گرد یا رفع سد معبر اصناف، انتظار می‌رود هموطنان با خرید نکردن از این قبیل دستفروشان یا این قبیل مغازه‌داران موجب انقراض این‌گونه ناهنجاری‌های اجتماعی شوند تا به این نحو هر فرد از جامعه وظیفه مدنی و قانونی خود را جهت پیشگیری از مخاطرات ایفا کرده و روز به روز شاهد جامعه‌ای قانونمندتر و کم حادثه‌تر باشیم.

سردار تقی مهری

رئیس پلیس راهور ناجا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها