با اظهارات تازه مقامات دوحه تحقق می‌یابد

شورای همکاری خلیج‌فارس در سراشیبی سقوط

مقام‌های قطری اعلام کردند ذخایر ارزی این کشور به اندازه‌ای است که نیازی به کشورهای محاصره‌کننده نداشته باشند. در چنین شرایطی است که آینده شورای همکاری خلیج‌فارس در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد و عبدالله بن حمد العطیه، معاون نخست‌وزیر قطر از پایان کار این شورا سخن به میان می‌آورد. وی با بیان این‌که قطر درس سختی از محاصره این کشور توسط برادران عرب خود گرفت، افزود: شورای همکاری خلیج‌فارس تقریبا به پایان کار خود رسیده است. العطیه در گفت‌وگو با یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد: دولت قطر در بحران جاری درس مهمی گرفت و ما در زمان حاضر می‌دانیم که چگونه با اقتصاد بازارهای خود رفتار کنیم و باید به خودمان متکی باشیم و دریافتیم که چندان به برادران خود که اقدام به محاصره دوحه کرده‌اند، اعتماد نکنیم.
کد خبر: ۱۰۴۹۷۰۹

وی گفت: دولت‌های محاصره‌کننده قطر رفتار غیرعقلانی داشتند. این کشورها ادعا می‌کنند همه جهان قطر را حامی تروریسم می‌دانند اما آیا کشورهای جیبوتی، مالدیو و برخی کشورهای دیگر به تنهایی جهان را تشکیل می‌دهند؟ و این درحالی است که مقامات و شخصیت‌های مهم کشورهای محاصره‌کننده قطر با ما در ارتباطند و تصمیم‌های دولت‌هایشان را درخصوص محاصره و تحریم قطر رد می‌کنند.

العطیه تصریح کرد: امارات هنوز واردات گاز را از قطر قطع نکرده چراکه 30 درصد تولید برق این کشور به گاز قطر وابسته است و آنها تنها با ما مطابق خواسته‌ها و شروطی که در نظرشان مهم بود، قطع رابطه کرده‌اند و اگر ما حامی تروریسم بودیم چرا از قطر گاز وارد می‌کنند و صدها میلیون دلار به ما می‌پردازند؟

معاون نخست‌وزیر قطر در واکنش به اظهارات مقام‌های بحرینی در حمایت قطر از اخوان‌المسلمین و لزوم بازخواست این کشور درخصوص این موضوع افزود: اخوان‌المسلمین در بحرین نیز حضور دارند و روزنامه النبأ این کشور به ادعاهای وزیر خارجه بحرین و موضعگیری او پاسخ داد و از آنها انتقاد کرد. حتی این جماعت در کنار دولت بحرین در تنش‌های داخلی این کشور ایستاده بود.

گفتنی است در پی بروز تنش‌ها بین قطر و چهار کشورعربی یعنی عربستان، امارات متحده عربی، مصر و بحرین در نشست چندی پیش شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض ـ که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز در آن حضور داشت ـ این کشورها روز دوشنبه 5 ژوئن اعلام کردند که روابط خود را با قطر قطع می‌کنند. چند ساعت بعد از آن دولت مستعفی یمن و دولت مستقر در شرق لیبی نیز که دارای قلمرو محدودی در این منطقه است، از این اقدام پیروی کردند. مالدیو نیز اعلام کرد روابط خود را با این شیخ‌نشین حاشیه خلیج‌فارس قطع می‌کند.

عربستان سعودی اعلام کرد مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود با قطر را می‌بندد. عربستان، امارات و بحرین به اتباع قطری دو هفته و به دیپلمات‌های این کشور تنها 48 ساعت فرصت دادند خاک این کشورها را ترک کنند.

این کشورها سپس شروطی 13 گانه را به قطر پیشنهاد کردند که از جمله آنها کاهش سطح روابط با ایران، بستن شبکه الجزیره، اخراج شیخ قرضاوی رهبر معنوی و مصری‌الاصل اخوان‌المسلمین و قطع روابط با اخوان‌المسلمین و حماس از جمله این شروط بود. عربستان در توضیح تصمیم خود مدعی شد قطر به «مأمنی برای گروه‌های تروریست و فرقه‌های گوناگون» از جمله اخوان‌المسلمین، القاعده، داعش و گروه‌های مورد حمایت ایران تبدیل شده که هدفشان «بی‌ثبات کردن منطقه» است.

قطر این شروط را تجاوز به حاکمیت ملی و استقلال خود تلقی کرد و ضرب‌الاجل داده شده به این کشور سپری شد. در این بین میانجیگری کویت تاکنون به نتیجه نرسیده و دوحه همچنان بر موضع مستقل خود پافشاری دارد و برای پذیرش این شرط متقابلا شروطی را اعلام کرده است.

شکست خوردگان یمن در پی جنگ هستند

سفیر قطر در اسپانیا با اشاره به شکست عربستان و امارات در یمن گفت، برخی کشورها به دلیل شکست در یمن به دنبال درگیری با ایران هستند.

محمد بن جهام الکواری گفته که بحران‌های فعلی در منطقه ممکن است به نظامی‌سازی منطقه منجر شده و تبعات نامساعدی برای منطقه و جهان به بار بیاورد. وی که در اندیشکده سلطنتی مطالعات بین‌المللی و راهبردی در شهر مادرید سخنرانی می‌کرد، گفت: به دلیل قطع روابط دیپلماتیک با کشور قطر و محاصره یکجانبه علیه این کشور شاهد بحرانی بی‌سابقه هستیم.

الکواری گفت: شاهد چرخشی خطرناک هستیم، چرا که برخی کشورها تمایلی برای نظامی کردن منطقه دارند که تبعات جدی برای کشورهای حاشیه خلیج (فارس) و جهان خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها