تشخیص چهره ازجمله قابلیت‌های عجیب مغز انسان است. آیا هیچ‌وقت از خودتان پرسیده‌اید، در مواجهه با چهره‌های مختلف چه اتفاقی در مغزتان رخ می‌دهد که می‌توانید آنها را بشناسید؟ به عبارت دقیق‌تر، تصویر هر چهره چگونه در مغز رمزگذاری می‌شود؟ جالب است بدانید جمعی از پژوهشگران مؤسسه فناوری کالیفرنیا توانسته‌اند با آزمایش روی میمون‌های ماکاک به پاسخ احتمالی این معما پی ببرند.
کد خبر: ۱۰۴۰۳۰۷

میمون‌ها در سیستم تشخیص چهره‌ شباهت عجیبی به انسان‌ها دارند؛ شاید به این علت که حیواناتی اجتماعی هستند و برای بقا باید بتوانند اعضای خانواده خود را از جمعیت میمون‌های غریبه شناسایی کنند. سیستم تشخیص چهره در انسان‌ها و میمون‌ها شامل گروه‌های حداقل 10 هزارتایی سلول‌های چهره است، یعنی مجموعه سلول‌هایی که به خصوصیات ظاهری چهره‌های مختلف پاسخ می‌دهند. شش گروه از این سلول‌ها در هر نیمکره مغز وجود دارند که در قشر مخ و جایی پشت گوش واقع شده‌اند. وقتی تصویر یک چهره وارد شبکیه چشم می‌شود، تصویر ورودی به سیگنال‌های الکتریکی تغییر پیدا می‌کند و هر سیگنال پیش از این که به سلول‌های چهره برسد، در طول مسیر پردازش می‌یابد و در نهایت، اطلاعات تقریبا مفصلی از خصوصیات چهره مشاهده شده در اختیار سلول‌های هدف قرار می‌دهد.

پژوهشگران ابتدا گروه‌های سلول‌های چهره را از طریق اِم‌آرآی در مغز میمون‌ها مکان‌یابی کردند و سپس توانستند سیگنال‌های مربوط به تک‌تک این سلول‌ها را با نصب مجموعه‌ای از الکترودهای بسیار ظریف ثبت کنند. نتایج نشان داد، سیستم تشخیص چهره یک سیستم کل‌گرایانه است، به این معنی که هر سلول چهره به مجموعه‌ای از ابعاد ظاهری مختلف پاسخ می‌دهد و برخلاف آنچه در گذشته تصور می‌شد، تصویر هر چهره منحصرا در یک سلول مشخص رمزگذاری نمی‌شود. به‌خاطر همین ویژگی کل‌گرایی است که شاید فورا متوجه اصلاح سبیل در شخصی که معمولا سبیل داشته، نشویم. بر این اساس به‌نظر می‌رسد، در ذهن هر فرد یک چهره پایه با خصوصیات میانگین شکل می‌گیرد و تفاوت‌های چهره‌های مختلف بر مبنای همین چهره پایه سنجیده می‌شود. پژوهشگران ادعا می‌کنند، هر سلول چهره قادر است برآیند حدود شش خصوصیت را شناسایی کند و تصویری که در نهایت تشخیص داده می‌شود، حاصل پاسخ 200 سلول چهره است.

ناگفته نماند که نتایج پژوهش فوق هنوز قابل استناد نیست و باید در پژوهش‌های مشابه تأیید شود، اما چنانچه صحت یافته‌های اخیر به اثبات برسد، با راهکاری نوین در درک مؤثرتر شیوه رمزگذاری مشاهدات دیداری در ذهن روبه‌رو هستیم که بویژه در زمینه دید مصنوعی کاربرد دارد. ناگفته نماند، همین که پژوهشگران توانسته‌اند تا حدودی به شیوه تشخیص چهره در مغز میمون‌ها پی ببرند، پیشرفت شگرفی در حیطه علوم اعصاب محسوب می‌شود که انتظار می‌رود در پژوهش‌های مرتبط با شناسایی رمزهای عصبی دخیل در شکل‌گیری حافظه و تخیل نیز کاربردی واقع شوند.

منبع: The New York Times

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها