گفت‌وگو با ابراهیم حقیقی، گرافیست

اینترنت، دانشجوها را تنبل کرده است

گفت‌وگو با دکتر حسین باهر، جامعه‌شناس

مدرک‌گرایی توأم با درک گرایی خوب است

حسین باهر از آن دست استادانی است که در رشته‌های بسیاری تحصیل کرده است.
کد خبر: ۱۰۳۳۰۵۱
مدرک‌گرایی توأم با درک گرایی خوب است

او کارشناسی حقوق گرایش اقتصاد از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد اکونومتری، ‌دکترای برنامه‌ریزی اقتصادی از دانشگاه کنکوردیا کانادا، فوق دکترای فلسفه مدیریت منابع از شورای تحقیقات ملی کانادا، گواهینامه جرم‌شناسی از دانشگاه تهران، دانشنامه زبان انگلیسی با درجه آکادمیک از دانشگاه مک گیل کانادا و دانشنامه فرماندهی ستاد از دانشگاه پدافند ملی را در کارنامه دارد.

با این حال او معتقد است «مدرک‌گرایی» اگر توأم با درک‌گرایی باشد، خوب است ولی «مدرک‌زدگی» که توأم با درک‌زدگی است، نه تنها نامطلوب بلکه مضر به‌حال خود و جامعه است.

دستیار دانشگاه کنکوردیا مونترال، دانشیار شورای تحقیقات ملی کانادا، تدریس در دانشگاه شهید بهشتی، تدریس در دانشگاه الزهرا، تدریس در دانشگاه علم و صنعت و قائم مقامی سازمان برنامه و بودجه و معاون برنامه‌ریزی در دولت شهید رجایی بخشی از فعالیت‌های اوست. گفت‌وگوی ما با این استاد دانشگاه را بخوانید.

شما یکی از چهره‌های کشور هستید که در رشته‌های زیادی تحصیل کردید. بفرمایید مجموعا در چند رشته تحصیل کردید و مدرک گرفتید؟

در نزدیک به 10 رشته دانشگاهی و فرادانشگاهی تحصیل کردم. از لیسانس حقوق گرفته تا فوق‌لیسانس اکونومتری و جرم‌شناسی و زبان و زبان‌شناسی و دکترای اقتصاد و فوق دکترای فلسفه مدیریت منابع.

از بین این همه رشته متفاوت شامل حقوق، اقتصاد، جامعه‌شناسی، زبان انگلیسی و جرم‌شناسی، خودتان کدام را بیشتر دوست دارید؟

من برای هر رشته‌ای که آن را به عنوان مکتب رفتارشناسی کاربردی در بنیاد بالندگی بین‌المللی باهر به اجرا گذاشته‌ام به عموم این معلومات نیازمند بوده‌ام.

نظر شما نسبت به مدرک‌گرایی در جامعه چیست؟

مدرک‌گرایی اگر توأم با درک‌گرایی باشد خوب است ولی مدرک‌زدگی که توأم با درک‌زدگی است، نه تنها نامطلوب بلکه مضر به‌حال خود و جامعه است.

اوقات فراغت شما در زندگی چیست؟

اوقات شبانه‌روزی من معمولا از چهار تا شش ساعت تشکیل می‌شود: شش ساعت خواب و خوراک دارم، شش ساعت کار و کوشش انجام می‌دهم، شش ساعت گردش و ورزش دارم و شش ساعت هم به حشر و نشر در جلسات مختلف علمی، ادبی، اخلاقی و عرفانی اختصاص دارد.

به ورزش کردن در برنامه‌هایتان اشاره کردید. چقدر اهل ورزش هستید و چه ورزش‌هایی انجام می‌دهید؟

اصولا تیپی ورزشکار داشته و تقریبا دارم. انواع ورزش‌های بی‌ضرر را تجربه کرده‌ام و در برخی از آنها مانند تناسب اندام صاحب مدال کشوری هستم و تقریبا هرروز پیاده‌روی و کوهنوردی می‌کنم.

رابطه شما با اعضای خانواده و بخصوص فرزندانتان چگونه است؟

رابطه‌ام با خانواده بویژه فرزندانم در بالاترین سطح است. رابطه والایی با آنها دارم.

با توجه به این‌که شما یک جامعه‌شناس هم هستید، می‌خواهم نظرتان را نسبت به اعتیاد جوانان به شبکه‌های اجتماعی بدانم که صبح تا شب در تلفن‌های همراه یا تبلت‌هایشان هستند.

شبکه‌های اجتماعی یک روند فرهنگ غالب جهانی است که اگر از آنها با همان تمدن جهانی استفاده شود، قابل قبول است ولی برای ما هنوز زود است و نیاز به رنسانس در این زمینه داریم.

در خاتمه دوست دارم بدانم با توجه به این‌که سابقه همکاری با دولت شهید رجایی را در کارنامه دارید، کدام روحیه ایشان بیش از همه بر شما اثر کرد؟

شهید رجایی مردی مؤمن، مبارز، صبور و اهل عمل بود و بهترین انسان‌های موجود را برای کابینه خود انتخاب کرده بود.

سجاد روشنی - دبیر صفحه آخر جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها