نامزدها برنامه ارائه کنند

روند سه مناظره برگزار شده تفاوت زیادی نداشت و در تمام مناظره‌ها با چند چالش مواجه بودیم. در مناظره‌ها اغلب حاشیه‌ها بر متن غلبه پیدا می‌کرد و زمانی‌که پرسشی در مورد موضوع خاصی مطرح می‌شد معمولا به جای پرداختن مستقیم به پرسش به حاشیه‌های موضوع توجه می‌شد و مخاطبان متوجه برنامه نامزدها نمی‌شدند، بنابراین باید پس از انتخابات آسیب‌شناسی صورت گرفته و جلسات متعددی تشکیل شود تا مهارت‌های لازم برای مناظره‌ها در بین سیاستمداران تقویت شود.
کد خبر: ۱۰۳۰۳۳۸
نامزدها برنامه ارائه کنند

چالش بعدی در مناظره‌ها خلط نقد و تخریب بود. با وجود این‌که نقد برای بهبود لازم است، اما شاهدیم معمولا نقد برنامه‌های نامزدها به سوی تشدید سوءتفاهم‌ها رفت و تا حدودی اظهارات آنها علیه هم به تهمت، حرمت‌شکنی و حتی گاهی اوقات مچ‌گیری منجر ‌شد که‌ آثار خوبی بر مخاطبان ندارد و نامزدها مشخص نکردند اولویت‌های آنها کدام است و علت اولویت‌بندی‌شان چیست.

متاسفانه نامزدها در مناظره مجموعه‌ای از وعده‌ها را مطرح کردند و در ظاهر قصد عمل کردن به آنها را دارند در حالی که تجربه‌های قبل نشان داده هر نامزدی توانایی مشخصی دارد. به اعتقاد بنده نامزد شجاع کسی است که به همان اندازه که به نقاط قوتش واقف است، نقاط ضعف خود را هم متذکر شود در این صورت مخاطبان بیشتر اعتماد می‌کنند.

البته از سوی دیگر باید گفت مناظره‌ها تجربه خوبی برای مردم است و به‌رغم این‌که اطلاعات به دست آمده از مناظره‌ها کافی نیست، اما حداقل اطلاعاتی را برای انتخاب نامزدهای مورد نظرمان در اختیار قرار می‌دهد، بنابراین با توجه به مسئولیت شهروندی و مسئولیت شرعی باید در انتخابات مشارکت داشته باشیم و به طور جدی به آن توجه کنیم.

با توجه به این‌که یک هفته تا زمان برگزاری انتخابات فرصت باقی است، باید چند موضوع را در نظر داشته باشیم؛ شرایط ما در منطقه بسیار حساس است و اگر به برخی اختلافات داخلی، دامن زده شود گروه‌ها و جریان‌های اپوزیسیون و دشمنان طمع خواهند کرد و ممکن است دچار سوءتفاهم شوند و فشارها را از بیرون افزایش داده یا به اقدامات تخریبی دست بزنند.

مردم ما تا حدود زیادی تفکر عقلانی و واقع‌بینانه دارند و اطلاعات سیاسی‌شان قابل ملاحظه است، بنابراین می‌توان گفت شاید تا امروز تصمیم خود را در مورد نامزد مورد نظرشان گرفته‌اند.

اما شاید این هفته به افرادی که برای شرکت در انتخابات مردد هستند برای تصمیم‌گیری کمک کند. در صورتی که نامزدها بتوانند برنامه‌های خود و راه‌های رسیدن به آن را بخوبی ارائه کنند، گمان می‌کنم توان بیشتری در جهت جذب این عده داشته باشند. نامزدها باید بدانند رو کردن سندهای تخریبی که جنبه هیجانی دارد مناسب نیست، جامعه ما نسبت به این تحرکات هیجانی نظر خوشی ندارد و می‌توان گفت در تصمیمات مردم می‌تواند تاثیرمنفی هم داشته باشد.

دکتر علی مرتضویان - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها