لزوم رعایت اخلاق اسلامی در تبلیغات انتخاباتی

در جوامع دینی، تبلیغات سیاسی از باورها و ارزش‏ های دینی سود می‏ جوید. ارزش‏ ها و باورهای اسلامی، هدف‏ ها و اولویت ‏های گروه ‏های سیاسی را تعیین و شیوه رقابت و تعامل آنان را با یکدیگر مشخص می‏ کند.
کد خبر: ۱۰۲۸۵۸۸
لزوم رعایت اخلاق اسلامی در تبلیغات انتخاباتی

امید است با حضور حماسی، مشارکت غرورآفرین و حضور غیرتمندانه ملت ایران در انتخابات پیش رو که در مبانی مستحکم باورهای شیعی و فرهنگ ناب اسلامی ریشه دارد برگ زرین دیگری از تاریخ انقلاب اسلامی ورق خورده، در پشتیبانی و نگاهبانی از این شجره طیبه را به انجام برسانند و آنچه انتخابات کشور ما را از سایر کشورها متمایز می‌سازد، تفاوت ظاهری آن نیست بلکه تفاوت محتوایی، ماهوی و اخلاقی انتخابات کشور اسلامی است.

اهداف تبلیغات انتخاباتی در اسلام

در جوامع اسلامی، هدف‏ ها و آرمان‏ ها در باورهای دینی ریشه دارد و نظام سیاسی باید برای تحقق آن هدف ‏ها و آرمان‏ ها بکوشد.

مبارزه و تبلیغات انتخاباتی باید ارزش ‏های اسلامی را نشان دهد و نظام اسلامی را در رسیدن به آرمان‏ها کمک کند.

اسلام به هدف‏ ها و آرمان‏ هایی توجه دارد که سبب شکوفایی جامعه اسلامی می‏ شود. از این‏رو، تبلیغات انتخاباتی باید شرایط را برای رسیدن به این هدف‏ ها فراهم کند.

اکنون هدف‏ ها و آرمان‏ هایی را که اسلام به آن توجه دارد، برمی‏ شماریم:

1.تحکیم مناسبات مردم و حکومت

مناسبت‏ های دوسویه و تعامل مردم و حکومت، در همکاری‏ های متقابل، کاهش خشونت، برقراری نظم و قانون، احساس تعلق و وابستگی و کاهش جرایم و تخلف‏ های اجتماعی نقش بسزایی دارد و وسیله‏ ای برای افزایش و تقویت اقتدار ملی است.

در نظام‏ه ای مبتنی بر همکاری، مشارکت و مشورت حکومت با مردم، وفاق و هم‏دلی را پدید می ‏آورد. در چنین نظام‏ هایی، سیاست‏ های حکومت مبتنی بر نیازهای واقعی مردم است و تصمیم‏ های کلان ملی بر اساس مشورت با آنان صورت می‏ گیرد ولی در نظام‏ های استبدادی، مناسبات آنان مبتنی بر زور و خشونت است و مردم وظیفه‏ ای جز پیروی از فرمانروایان ندارند.

در حکومت اسلامی، چنین پیوندهایی مبتنی بر صداقت، خدمت و همکاری های نزدیک است. حکومت‏ کنندگان بر اساس وظیفه دینی خود، مسئولند که با مردم پیوندی نیک و دوستانه داشته باشند و برای رفع نیازهای واقعی آنان بکوشند.

در اجرای برنامه‏ های دولتی نیز با مردم مشورت کنند و برای پیوند بیشتر مردم با مسئولان بکوشند. مسئولیت دینی مردم نیز این است که با حکومت‏ کنندگان همکاری کنند و آنان را در انجام وظایف و مسئولیت‏ هایشان یاری دهند و کاستی‏ های حکومت را یادآور شوند و مقام‏ های دولتی را از نیازها و مشکلات واقعی آگاه سازند.

همکاری مردم در مبارزه‏ های انتخاباتی سبب تحکیم مناسبات می‏ شود و آنان در فرآیند انتخابات در مسیر همکاری‏ های نزدیک قرار می‏ گیرند و همکاری با یکدیگر را تجربه می‏ کنند.

بدین ترتیب، احساس تعلق و وابستگی مردم وحکومت افزایش می ‏یابد بنابراین، تبلیغات‏گران باید این روند را تقویت و از فعالیت‏ هایی که با همکاری‏ های متقابل جامعه و حکومت ناسازگار است، بپرهیزند.

2.مشارکت عمومی

حضور مردم در صحنه سبب تحکیم مناسبات جامعه و حکومت می ‏شود. از این‏رو، هنگام مشکلات و تنگناها در کنار یکدیگر می‏ ایستند و نظام از آسیب‏های گوناگون در امان می‏ ماند.

عوامل تبلیغات نامزدهای انتخاباتی باید فضای جامعه را به گونه‏ ای درآورند تا مشارکت عمومی در انتخابات افزایش یابد زیرا شهروندان در تداوم حکومت دینی نقش تعیین‏ کننده‏ ای دارند.

در تبلیغات انتخاباتی باید این روند را تقویت کرد تا جلوی فعالیت‏ هایی که با مشارکت عمومی مردم ناسازگار است، گرفته شود.

3.تأمین عدالت

عدالت، پخش عادلانه امکانات، ایجاد فرصت‏های برابر، رعایت حقوق همگانی و رعایت شایستگی‏ هاست.

در جوامع مبتنی بر عدالت اجتماعی، همگان فرصت برابر می‏ یابند تا رشد کنند. در چنین جامعه ‏هایی، شهروندان بر اساس توانایی‏ هایشان فعالیت می‏کنند و مشارکت و رقابت عادلانه‏ ای خواهند داشت.

در این جوامع تلاش می‏ شود تا جلو برخوردهای ناعادلانه و نابرابری‏ ها گرفته شود و حقوق افراد و گروه ‏ها از بین نرود و رقابت‏های سازنده و مثبت، جای‏گزین جنگ‏های ویران‏گر گروهی گردد.

در آموزه‏ های دینی، عدالت جایگاه ویژه و ممتازی دارد و تأمین و گسترش عدالت اجتماعی، از هدف‏ های اساسی ادیان الهی و پیامبران توحیدی بوده است.

زندگی پربار پیامبران و امامان معصوم علیهم‏السلام سرشار از مبارزه‏ های حق‏ طلبانه و عدالت‏خواهانه است. حضرت علی علیه ‏السلام را نیز به دلیل مبارزه‏ های درخشان و برجسته ‏اش برای برقراری عدالت، «صدای عدالت انسانی» می‏ دانند بنابراین، تأمین و برقراری عدالت اجتماعی و جلوگیری از ستم اجتماعی، از اهداف و وظایف بنیادین حکومت اسلامی است.

انتخابات، یکی از مهم‏ترین عرصه‏ های تحقق عدالت است؛ زیرا در انتخابات، پست‏های سیاسی بدون هیچ‏گونه تبعیض به شایستگان و برگزیدگان مردم می‏ رسد. در انتخابات، نامزدهای شایسته در رقابتی آزاد و منصفانه، برای کسب آرای مردم می‏کوشند و این روند سبب می‏ شود که موقعیت‏ های سیاسی، عادلانه توزیع شود.

4. وفاق ملی

وفاق و هم‏گرایی نیروهای اجتماعی، قدرت ملی را پدید می‏ آورد و توانایی ‏های عمومی اجتماع را برای سازندگی و آبادانی کشور افزایش می دهد. همچنین رشد و شکوفایی کشور را به دنبال دارد، رقابت سالم سیاسی را شکل می‏دهد و جلو تضادهای اجتماعی را می‏ گیرد. ازاین‏رو، با ناهماهنگی و تعارض نیروهای سیاسی، فرصت‏ های سازندگی از دست می‏رود و امکانات ملی برای پیشبرد هدف‏ های فردی و گروهی نادیده گرفته می‏ شود. در آموزه های دینی بر وحدت و هماهنگی نیروها تأکید شده و تأمین این امر از هدف‏ های اساسی حکومت اسلامی است. خداوند در قرآن کریم می‏ فرماید: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمیعا وَ لا تَفَرَّقُوا؛ به ریسمان خداوند چنگ زنید و از تفرقه پرهیز کنید». (آل عمران:103)

انتخابات، مناسب‏ترین شیوه برای رسیدن به اتحاد و وحدت ملی است و مانع از گسترش برخوردهای سیاسی می‏ شود؛ زیرا پذیرش انتخابات در حقیقت، قبول قواعد بازی سیاسی و پیروی از قوانین اساسی و عمومی کشور است و همه ناگزیرند در چارچوب قوانین و مقررات رسمی رقابت و فعالیت داشته باشند.

5. شایسته‏ سالاری


در رقابت‏ های انتخاباتی، می‏ توان افراد را برای پست‏ های حکومتی برگزید و این، وسیله ‏ای برای گزینش افراد شایسته و توانمند به شمار می‏ رود. در این روش ممکن است گروهی با ابزار تبلیغاتی و منابع مالی، افکار عمومی را فریب دهند و افرادی ناکارآمد به قدرت برسند، ولی ادواری و موقتی بودن انتخابات، از رخ دادن چنین وضعیتی در درازمدت، جلوگیری می ‏کند. در مجموع، انتخابات به آسانی فضایی را پدید می ‏آورد تا مدیران شایسته و کارآمد انتخاب شوند.

پیامبر اکرم (ص) می‏‌فرماید:« مَن تَقَدَّمَ عَلَی الْمُسْلِمِین وَ هُوَ یَری أَنَّ فِیهِمْ مَنْ هو أَفْضَلُ مِنْهُ، فَقَدْ خانَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الْمُسْلِمِینَ.(بحارالانوار، ج 71، باب 20، قضاء حاجة المؤمنین، ص. 287)
کسی که در هر کاری، خود را بر دیگران مقدم دارد، در حالی که می‏ داند شایسته‏ تر از او در میان آنان است، هر آینه به خداوند و پیامبر و مسلمانان خیانت کرده است.»

بنابراین، شایسته سالاری جزو هدف‏ ها و ویژگی‏ های اساسی تبلیغات در حکومت اسلامی و یکی از عوامل مقبولیت انتخابات در نظام اسلامی است.

مهدی کرمی - کارشناس ارشد جامعه شناسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
افسانه کوهنوردی ایران

گفت‌وگو با افسانه حسامی‌فرد، اولین کوهنورد زن تاریخ‌ساز ایرانی در مسیر باشگاه هشت ‌هزاری‌ها

افسانه کوهنوردی ایران

جا مانده از نسل هوش مصنوعی

در گفت‌وگو با یک جامعه‌شناس، تهدیدات و فرصت‌های هوش مصنوعی برای خانواده‌های ایرانی را بررسی کرده‌ایم

جا مانده از نسل هوش مصنوعی

نیازمندی ها