طبیعی است در عصر رسانه و تشدید رقابت رسانهای، حفظ مخاطبان وفادار در گرو رعایت این اصول است. با وجود پذیرفته شدن چنین تعریفی از کارکرد رسانه و بهرغم اعتراف همگان به آن، متاسفانه برخی در گذر زمان و میززدگی ناشی از کارهای اجرایی که با آن دست به گریبانند در تعریف از کارکرد رسانه دچار اشتباه محاسبه شده بر این باورند کارکرد رسانه تا جایی قابل قبول و پذیرفتنی است که به جای نقد صرفا به تعریف و تمجید اکتفا کند و به جای انعکاس مطالبات مردم و تشریح مشکلات اقتصادی و ناهنجاریهای فرهنگی، اجتماعی کارکرد خود را در سطح روابط عمومی تقلیل داده و در ورطه خودگویی و خودخندی گرفتار آید.
طبیعی است چنین انتظاری از رسانه نهتنها زیر سوال بردن کارکرد ذاتی رسانه محسوب میشود که شائبه استفاده ابزاری از رسانهها و تبدیل آنها به تریبون کف و هورا را تقویت میکند.
تجربه نشان داده است چنین انتظاری از رسانهها بویژه رسانه ملی که جایگاه و مرجعیت رسانهای آن در قیاس با سایر رسانهها کاملا متمایز میباشد در بزنگاههای خاصی همچون انتخابات به اوج میرسد. به عبارتی برخی با توسل به عملیات روانی و ارائه تعاریف خودساخته از کارکرد رسانه سعی میکنند از اعتماد افکار عمومی به رسانه ملی بکاهند.
با وجود چنین تلاشی و از آنجا که مردم خود بهترین قاضی کارکرد رسانهها بویژه رسانه ملی هستند، نهتنها از انعکاس مسائل و مشکلاتشان و رساندن مطالبات آنها به گوش مسئولان استقبال میکنند که افزایش 15 درصدی مخاطبان صداوسیما در کوران رقابت رسانهای آن هم در شرایطی که سیر صعودی راهاندازی شبکههای ماهوارهای فارسیزبان و جولان شبکههای اجتماعی بر همگان آشکار است، نشان میدهد مردم نسبت به کارکرد منصفانه و نقد کارشناسانه برخی مشکلات و شفافسازی آمار و ارقام ارائهشده نگاه مثبت دارند.
مردم در همه دولتها از رسانه ملی انتظار دارند برای مثال درباره افزایش قیمت برخی اقلام خوراکی و مصرفی یا درباره نرخ رشد اقتصادی و تورم با تهیه گزارش یا گفتوگو با متخصصان اطلاعرسانی و شفافسازی کند.
طبیعی است در پاسخ به چنین مطالبهای که به هیچ وجه جناحی نبوده و از لایههای مختلف جامعه برمیخیزد، رسانهها ماموریت دارند و موظف هستند بنا به کارکرد ذاتی خود چنین موضوعاتی را نقد و بررسی کنند و قضاوت را بهعهده مردم بگذارند که برای مثال میتوان به برنامه مناظرهای که اخیرا درباره رونق کسبوکار برگزار شد و در پایان نظرات مثبت و منفی مردم نسبت به دیدگاههای مطرح شده در برنامه انعکاس یافت، اشاره کرد.
بهاین ترتیب به نظر میرسد بهتر است به جای تلاش برای تقلیل جایگاه رسانه ملی و خدشه وارد ساختن به کارکرد ذاتی آن، سعی کنیم به جایگاه و مرجعیت رسانهها بخصوص صداوسیما احترام گذاشته و اجازه بدهیم نقش خود را به مثابه پل ارتباطی بین مردم و مسئولان به درستی ایفا کند. حساسیت و اهمیت حمایت از رسانه ملی و احترام به کارکرد آن زمانی بیشتر میشود که بدانیم هماکنون با فعالیت 250 شبکه ماهوارهای فارسیزبان و هجمه رسانههای مثلث غربی، عبری و عربی به جمهوری اسلامی ایران، رسانه ملی به عنوان قرارگاه جنگ نرم در جنگ فرهنگی تمام عیار مشغول پیکار رسانهای است تا هویت و بنیان خانواده ایرانی را در چارچوب سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی حفظ کرده مروج فرهنگ مقاومت و انعکاسدهنده فریاد مظلومان و آزادیخواهان در سطح منطقه و جهان باشد بنابراین با توجه به کارکرد رسانه ملی و تعهد مردمی آن از یک سو و ایستادگی در برابر رسانههای بیگانه از سوی دیگر شایسته است با سعه صدر و نگاه منصفانه و نه سیاسی جایگاه و کارکرد رسانه ملی را ارج نهاده، پاس بداریم.
دکتر مراد عنادی - مدیر مسئول
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
گفت وگوی اختصاصی تپش با سرپرست دادسرای اطفال و نوجوانان تهران:
بهروز عطایی در گفت و گو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با حجتالاسلام محمدزمان بزاز از پیشکسوتان دفاع مقدس در استان خوزستان