ضرورت نظارت گسترده بر مراکز تصویربرداری پزشکی

همچنان نگاه هزاران کارشناس رادیولوژی، رادیوتراپی و پزشکی هسته‌ای به بهبود اوضاع رشته پرتونگاری دوخته شده است. این رشته با وجود افراد پرتلاش و نخبه که از ارکان اساسی تشخیص در حیطه درمان است، نسبت به تضییع حقوق خود گلایه‌مند هستند.
کد خبر: ۹۷۰۱۳۹
ضرورت نظارت گسترده بر مراکز تصویربرداری پزشکی

واگذاری بخش‌های تصویربرداری به افراد غیرمتخصص و غیردرمانی و راهیابی افراد با مدارکی غیردرمانی و غیرمرتبط به بالین بیمار در بخش‌های رادیولوژی و پزشکی هسته‌ای، مشکلات رشته پرتونگاری را تشدید کرده است. به عنوان مثال، در بخش‌های خصوصی رادیولوژی، گاهی شاهدیم که حقوق برخی دانش‌آموختگان پرتونگاری پایمال می‌شود. نبود نظارت کافی بر بخش‌های رادیولوژی و نبود بخش تخصصی نظارتی در بدنه نظام سلامت، موجب بروز مشکلات متعدد در حوزه پرتونگاری شده است.

با توجه به پیشرفت فوق‌العاده این رشته در سال‌های اخیر، معضلات پرتونگاری در جامعه درمانی نیز بیشتر شده است. به همین دلیل مانند سنوات قبل، کنترل و نظارت بر خانواده بزرگ پرتونگاری، فقط از عهده چند نیروی ناظر برنمی‌آید و جای خالی اداره امور پرتوها در مدیریت نظام سلامت بشدت حس می‌شود.

اداره‌ای که بتواند از تیم حرفه‌ای و متخصص در تصمیمات، نظارت و امور بخش‌های رادیولوژی کشور بهره ببرد، اداره‌ای که قدرت عمل داشته و بتواند جلوی نابسامانی‌ها را بگیرد و اداره‌ای که بتواند به مسئولان اجرایی و سازمان‌های مرتبط مشاوره تخصصی دهد، می‌تواند مشکلات هزاران نیروی پرتونگاری کشور را حل کند.

اما امروزه می‌بینیم که به دلیل نبود نهاد حمایتی و نظارتی کافی در حوزه پرتونگاری، هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند مدیریت بخش‌های تصویربرداری پزشکی را بدون داشتن صلاحیت‌های لازم در اختیار بگیرد که نمونه‌های فراوانی هم در سطح کشور از این نوع وجود دارد. آثار سوء این واگذاری‌ها، سلامت جامعه و منابع مالی بیمه‌ها را نشانه رفته است. دانش‌آموختگان رشته پرتونگاری حاضرند بدون هیچ‌گونه ردیف شغلی و بار مالی، این مسئولیت نظارت را به طور رایگان به عهده بگیرند تا سلامت جامعه و بهره‌وری مراکز تصویربرداری پزشکی کشور در سطح چشمگیری ارتقا پیدا کند.

پیمان شادیان - عضو هیات‌مدیره انجمن علوم پرتونگاری تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷۳
صابر
-
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
سلام متاسفانه كارشناسان رادیولوژی برخورد خوبی با بیماران ندارند.همچنین باعث میشوند یك تصویر را چندبار گرفته شود وزارت بهداشت باید از رشته های دیگر كمك بگیرد جهت رفع این مشكل كارشناسان بی تجربه رادیولوژی
مهدی
-
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
با سلام دوست عزیز مطمئنا شما تحصیل كرده رشته هایی فنی هستید كه بدون گذراندن واحدهای مربوطه قصد ورود به بخش های رادیولوژی را داشتید كه خوشبختانه تصمیم درست گرفته شد و از ورود این رشته به بخش های درمان جلوگیری به عمل امد وگرنه خدا میدانست ممكن بود به چه فاجعه ای ختم شود
كارشناس رادیولوژی
-
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
الان دقیقا وزارت بهداشت از كدوم رشته كمك بگیره؟؟
از پرستاری كه تا ایم اكسپوز میاد فرار میكنن
از شما ك مطمئنم هنوز نمیدونی فرق لترال و پرون چیه؟
یا بقیه عزیزان كه هیچ تخصصی از ابن رشته ندارن؟
جعفری
-
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
یه كارشناس با هر تصویری كه میگیره علاوه بر بیمار به خودش هم اشعه میده این قضاوت شما خیلی ناعادلانست تو هررشته ای خطا و اشتباه رخ میده. لطف وزارت بهداشت به اندازه كافی عاید كارشناسان رادیولوژی شده
شفیعی
-
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
شما كل بیمارستان های كشور را گشته اید كه همچین حرفی میزنید اقای محترم یك تصویر رادیولوژی ممكن است تكرار شود بدلایل گوناگون از جمله حركت بیمار شرایط دستگاه و.... اینكه میگویید یك تصویر چند بار گرفته میشود و كارشناسان رادیولوژی با بیمار برخورد خوبی ندارند را نمیتوان به كل جامعه پرتوكاران تعمیم داد پرتوكاران ریسك بالای كار با اشعه را میپذیرند فقط بخاطر كمك به تشخیص بیماری یك نفر ولی افسوسسسس كه قدر این عزیزان رو نمیدونن و همیشه حقوق انها پایمال میشود
سام
-
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
احتمالاً منظورتون پرتو پزشكی كه نیس جناب صابر!!!
زهی خیال باطل.چشم طمع نداشته باشید.برید دنبال شغل خودتون.
م.ط
-
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
واقعا وقتی كسی همچین نظری میده چند بار تاحالا برخورد داشته با كارشناسان رادیولوژی.اگر تمام كارشناسان رادیولوژی اینطور كه شما می فرمایید باشند كه هیچ كارفرمایی اون ها رو نمیپذیره چون فقط باعث ضرر و نارضایتی هستند در بیماران و در مجموعه.
ما در هنگام فارغ التحصیلی سوگند میخوریم حافظ جان بیمار باشیم چطور ممكنه "باعث" تكرار تصویر بشیم كه هم ضرری برای بیمار هست و هم ضرری برای خودمون كه دوز دریافتیمون بالاتر میره؟
به نظر من شما مغرضانه نظر دادید و غیر كارشناسانه
جواب
-
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
شما از كدوم دسته اید؟ بیماران ، كارشناسان رادیولوژی و یا از رشته های دیگر...
فارغ التحصیل دانشگاه دولتی
-
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
برادر عزیزی كه با رتبه ی كارت شارژ ایرانسل بدون كنكور تو دانشگاه آزاد اونم واحدهای غیر پزشكیش یه رشته ی مندرآوردی كه تو هیچ سازمانی ردیف شغلی براش تعریف نشده خوندید ، به جای اینكه برای وزارت بهداشت تعیین تكلیف كنید بفرمایید از وزارت علوم بخواید جایگاه درستتونو تعریف كنه تا هوار نشید سر رشته های دیگه مخصوصا رشته هایی كه تخصص می خواد و مربوط به علوم پزشكیه و بپرسید رشته ی مهندسی پرتوپزشكی دقیقا چه ربطی به تصویر برداری پزشكی بالینی داره كه از بی قانونی و عدم نظارت موجود سواستفاده كردید و با پارتی و همون پول كار بچه های رادیولوژی رو حق خودتون می دونید؟
م.ك
-
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
میشه بگید مثلا چه رشته ای میتونه كمك كنه ؟؟؟
پرتوكار
-
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
دوست عزیز بنظرتون چطوره اگر تعدادی از جراحان دچار اشتباه شدن بیام از مهندسا كمك بگیریم واسه جراحی و اگه یه مهندس عمران اشتباه كرد از معلم ادبیات كمك بگیریم؟؟؟!!!
اشتباه در هر كاری وجود داره ولی دلیل نمیشه بریم از كسان دیگه كه هیچ علمی در این زمینه ندارن استفاده كنیم,اونجور قطعا میزان اشتباهات سر به فلك میكشه...
بهار
-
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
می خواین از شما كه خیلی با تجربه هستین كمك بگیریم
این حرفتون خیلی مسخره بود چون افرادی كه تو این رشته فعالیت میكنن از رتبه های برتر كنكور هستن و اینكه همه از دانشكده های دولتی فارغ التحصیل شدن و دوره های كار آموزی چهار ساله را گذروندن پس به نظرم مهارتشون خیلی بیشتر از افراد دیگه هست شمایی كه كار این افراد رو قبول ندارین چه جور میخواین به افرادی كه تخصص دیگه ای دارن اعتماد كنید غیر از اینكه خودتون بكی از همون افراد باشین!!!
سمیرا
-
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
متاسفانه رشته های بی ارتباط به بالین و درمان مانند مهندسی پرتوپزشكی طمع كار و تصاحب جایگاه رشته مارو دارن.پیام اول گویای همین اعتماد به نفس مهندسان هست.
كارشناس
-
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
نداشتن برخورد مناسب یك مشكل اخلاقی و فردی است ربطی به رشته نداره.بنده به شخصه برای هر مریض كلی وقت میگذارم .مشكل از مردمه.دخالت رشته های نامربوط كه چند واحد محدود و بی ربط به رادیولوژی گذروندن اسیب زیانباری به مردم واردخواهد كرد.مثل اجازه ای كه به غیر متخصصین سونوگرافی داده شد تاسونوگرافی كنند.و با ایجاد خودارجاعی و گرفتن پول های اضافی و انجام سونوگرافی های غیر استاندارد پول به جیب بزنن
حسین
-
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
سلام به این كسی كه نظر رو گذاشته كه البته كاملا غیر فنی هست و فقط برای خودش محترم هست
دوست عزیز كارشناس رادیولوژی اولین سد دفاعی و موثرترین سد حفاظت پرتوگیری جامعه هست قطعا همه كارشناسها تو یه سطح نیستند از لحاظ دانش ولی برای همه پرتوگیری غیرضروری خط قرمز هست .
ضمن احترام به شما سرخوردگی های خودتون رو از رشته ای كه انتخاب كردید فرافكنی نكنید . اگر پرتوپزشكی هستید ؟؟؟ راستی این رشته الان كجاست ولش كن به ما چه !!!!
داشتم‌ میگفتم اگر پرتو پزشكی هستید مشكلاتتون رو از همونجا كه پول دادید پیگیری كنیدجنایت در حق مردم اشتغال افراد غیر مرتبط هست یعنی هركس به جز كارشناس رادیولوژی
موری
-
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
این عبدالله چی میگه دیگه
سمیرا
-
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
نوشتن این جمله خودش گویای سواد فردیدك این كامنت رو گذاشته هست..شما اگه یه جا رفتی پیش ی تعمیركار موبایل برخوردش درست نبود از تعمیركار خودرو كمك میگیری؟
حضرتی
-
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
با تشكر از شما. دقیقا همینطوره. بچه های رادیولوژی با رتبه های خوب و هزار امید وارد این رشته میشن. اما دریغ از آینده ی كاری و تحصیلی... اخرین ازمون استخدامیم كه گواه این مدعاس. امیدوارم مسئولان یه فكری واسه این اوضاع نابسامان بكنن.
پروانه
-
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
لطفا به مشكلات قشر زحمت كش رادیولوژی توجه كنید اینان همان كسانی هستند كه به معنای واقعی ایثار میكنند وخود را در معرض خطراتت پرتوهای یونیزان قرار میدهند
محمد
-
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
كاملا با ایشون موافقم، متاسفانه چون رادیولوژی ها هم مشابه مامایی ها و پرستاری ها نظام یا اداره ای در وزارتخانه به عنوان حامی و ناظر بر خصوصی سازی ندارند این مشكلات به وجود اومده، خصوصی سازی بخش های دولتی شده بانی پرتودهی بیش از بیماران و افزایش درآمد بیشتر سهام داران و پزشكان، امیدواریم هرچه سریعتر وزارت بهداشت به این وضعیت رسیدگی كنند.
در ضمن دوستان پرتو پزشكی هم چون به هیچ وجه دروس كلینیكی رو نگذروندن نباید در این واحدها مشغول باشن چون باعث افزایش خطای كار و افزایش پرتودهی بیماران می شوند
mehdi
-
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
ضمن تشكر از خبرگزاری جام جم، من خودم كارشناس رادیولوژی هستم و سه ساله دنبال كار میگردم. متآسفانه قدیمی های این رشته به دلیل ساعت كاری پائین همزمان در چند جا كار میكنن كه باعث میشه من جوون بیكار بمونم. به ظاهر فعالین صنفی رشته هم فقط به دنبال حق اشعه و مزایای خودشون هستن. ما جوونها تو این رشته كسی رو نداریم .
احسان آسیایی
-
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
با سلام
كارشناسان رادیولوژی با مشكلات متعددی مواجه هستند عدم نظارت صحیح بر این رشته در بالین و دانشگاه باعث آثار جبران ناپذیری مثل وجود افراد تحصیل كرده بیكار و همچنین به مخاطره انداختن سلامت بیماران میشود.ما در بیمارستان با كاری به مراتب سخت تر و خطرناك تر از هر قسمت و بخش دیگری مواجه هستیم ولی از نظر حقوق و مزایا به هیچ وجه در اوضاع مناسبی قرار نداریم.وجود اداره و نظامی كه بر رادیولوژی نظارت كند باعث پیشرفت همه جانبه سلامت و ارتقای كاركنان رادیولوژی میشود و امری بسیار ضروری است و ما به جد خواستار این مهم هستیم.
پرستار دلسوز
-
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
واقعا رادیولوژی جزو رشته هایی ك مورد بی مهری قرار گرفته(یك پرستار)
M khoshnod
-
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
با سلام و خسته نباشید متاسفانه مشكلات بچه هایی كه با پرتو سر و كار دارند كم نیست نداشتن متولی خوب در وزارت هر روز به این مشكلات اضافه میكند و راه را برای دخالت رشته های غیر مرتبط و بدون دانش و اگاهی به این بخش ها باز شده موضوع حق اشعه و عدم پرداخت ان از چند سال پیش و اذعان مستند متولیان به پایمال شدن این حق مسلم و عدم استخدامی با وجود نیاز شدید به پرسنل ووووو مطمئنا فردا خیلی دیر است
جعفری
-
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
كاملا درسته مرسی از انتشار این خبر
حسین
-
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
شما فقط یه سرچ كوچیك تو نت بكنید و ایران رو با بقیه كشورا در این رشته مقایسه كنید تا عمق فاجعه رو پی ببرید
برید تحقیق كنید چند درصد از بچه های ما بخاطر حفظ و كمك به جون مریض خودشون سرطان گرفتن
سمیرا
-
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
كاملا با آقای شادیان موافقم،نبودن نظارت درست و كافی باعث ایجاد جوی نامتعارف و بسیار بد بر رشته رادیولوژی شده است.
مرتضی
-
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
مراكز خصوصی رادیولوژی یك مركز تجارت برای پزشكان شده از نظارت هم خبری نیست نه سربكوبی مناسبی دارند نه فیلم بج به پرسنل میدن ونه حقوق كافی ... با این حال بعضی مراكز به متخصصین سایر رشته ها خصوصا ارتوپد ها درصد میدن تا برای بیماران بیشتری رادیولوژی و ...درخواست بشه...و خبری هم از نظارت وزارت بهداشت نیست..متاسفانه.
Abolfazl
-
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
با سلام
تكرار كلیشه همواره به دلیل عدم همكاری صحیح بیمار بوده است
و تكرار كلیشه در صورتی است كه كمكی در تشخیص صحیح بیماری داشته باشد
همیشه در هر رشته ای افرادی هستند كه از جان و دل مایه میگذارند
افرادی هستند ك رفتار ناشایست دارند
تجربه كارشناسان رادیولوژی در حداقل حالت حاصل 4 سال كارآموزی در بیمارستان در دوران دانشجویی است و كاملا با محیط بیمارستان و بیماران و بیماری های مختلف آشنا هستند
نسرین
-
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
سلام.. متاسفانه تصویربرداری در ایران تجارت شده .. كسی نه باكارشناسی كه داره با حقوق كم و ساعات كاری بالا و حجم كارزیاد اهمیت میده نه به مریضی كه مورد تابش پرتو قرارداره. بیشتر درخواست تصویربرداری به علت بی سوادی و بالارفتن كارانه پزشك مرتبط. جالب تر اینكه اكثر نه همه پزشكان متحصص ما قادر به تفسیر كلیشه نیستند حالا پزشكان عمومی جای خود دارد . تنها كسانی كه زیر بار این تجارت دارن كمر خم میكنند كارشناسان این رشته دربخش خصوصی هستند. صدای ما به كجا باید برسه تا به دادمون برسن.
پرتوكار بازنشسته
-
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
بنام خدا و عرض سلام - باستناد ماده 23 از قانون "حفاظت در برابر اشعه" پرتونگاران موسسات درمانی از حساسیت كنترلی بالاتری برخوردار بوده (برخلاف پرتوكاران صنعتی) زیرا در پرتونگاری صنعتی ضایعات كه قابل بازیابی هستند وجود دارد و فقط حفاظت پرتوكار مطرح است ، در حالی كه در پرتوكاری درمانی ضمن حفاظت پرتوكار "حفاظت بیمار و همراهان بیمار " مورد توجه قرار گرفته.حساسیت كار بعلت حفاظت جان انسان ها بالا رفته و بدین علت قانونگذار برای بحث كنترلی علاوه بر سازمان انرژی اتمی ایران ، وزارت بهداشت را علاوه بر ماده فوق در قانون ، در ماده 23 آئین نامه اجرائی قانون نیز مكلف به امر بازرسی نموده.نتیجه :ضرورت وجود چنین اداره نظارتی از سال 1368 تاكنون محقق نشده.
شهروند
-
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
به نظر بنده باید یك اداره در دل وزارتخانه تحت عنوان اداره نظارت بر امور رادیولوژی تشكیل گردد.
مانند نظام پرستاری،یك نظام برای رادیولوژی تشكیل شود.
حتماً از افرادی كه تحصیل كردهء رادیولوژی هستند استفاده شود.
م ب
-
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
از مسئولین ومتولیان نظام سلامت خواهشمندیم گوش شنوا داشته باشند
مسعود
-
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
واقعا حرفشون عالی و مقاله خوب بود,ممنون از شما
مریحا
-
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
از مسئولین محترم خواهشمندیم به وضعیت نابه سامان تجارت با اشعه كه به قیمت تولید سرطان در جامعه روز به روز در حال گسترش است خاتمه بدهند
مهدی معینی
-
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
سلام.انشاالله به لطف خداوهمت همه همكاران عزیز موفق میشویم
امین
-
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
در جواب بعضی از دوستان كه گفته میشه پرتوكاران بلد نیستن و از این حرفا احتمالا شما منظورتون پرتوپزشكیا هستن كه نه تنها مهندسی هستن بلكه كلا پروتكل درسیشان كلا با دروس مصوب رادیولوژی 180 درجه فرق دارد.متاسفانه جامعه ی رادیولوژی آنقدر مظلوم شده است كه بعضی ها به خود اجازه می دهند كه با تخصص غیر از رادیولوژی وارد كار شوند و همین امر باعث می شود كه تخصص تكنولوژیستا زیر سوال برود چون افراد سود جویی وارد كار میشوند كه اندكی از این تخصص نمی دانند.
م.ط
-
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
وقتی مدیریت مراكز به عهده افرادی باشد كه سر رشته ای از این شغل ندارند می شود كاركنان بدون فیلم بج ،می شود اتاق هایی كه سرب كوبی مناسب ندارند و یا درهایی كه بازمی مانند و كارشناس بیچاره دوز مازاد دریافت می كند و از فیلم بج خبری نیست كه این پرتوگیری ها ثبت شود
نظارتی كه بر این رشته نیست باعث می شود مراكز به دست افرادی بیفتد كه فرق نیروی متخصص و غیر متخصص را تشخیص نمی دهند و جامعه قربانی عدم تخصص می شود
یاسر
-
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
همه مشكلات در رشته رادیولوژی نداشتن اداره یا نهادیست كه بتواند از حقوق كارشناسان و بیماران
دفاع كند!
به امید روزی كه بیدار شوند اونهایی كه خود را به خواب زده اند!
سارا
-
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
با سلام و احترام ..امیدوارم وزیر محترم بهداشت یه كم به رشته رادیولوژی توجه كنه...سونامی سرطان با وجود افراد غیر متخصص در راه است
مینا
-
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
تنها رشته ای كه علاوه بر خطر مواجه با انواع بیماریها با خطر اشعه نیز سركارو دارن ولی با این وجود هیچ كدام از قانونهای بهره وری و ...كه شامل سایر رشته ها شد شامل ما نشد.و فاجعه بارتر اینكه هر روز شاهد اتفاقات بدی در این رشته هستیم و مورد بی لطفی واقع میشیم.كه دلیل اصلی اون نداشتن هیچ اداره یا مرجعی هست كه از نظرات كارشناسان این رشته بهره مند بشن.و تصمیمات گرفته شده توسط افرادی كه چیزی از رادیولوژی نمیدونن گرفته میشه
سحر
-
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
جهت ادامه كارشناسی رشته های رادیوتراپی و پزشكی هسته ای در مقطع ارشد و دكتری رشته پرتو پزشكی مورد قبول وزارت بهداشت قرار گرفته است و این واقعا دور از انصاف است كه برای ادامه كارشناسی رادیولوژی جهت مقاطع
ارشد و دكتری در رشته پرتوپزشكی اجازه توسط وزارت بهداشت داده نشود
sama
-
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
هر رشته ای اگه متولی نداشته باشه و در وزارت مربوطه ی خودش معاونت یا دفتر نداشته باشه ، معنی اش اینه كه هیچ نظارت درست و تخصصی روش نیست و این زمینه ساز فساد و خرابكاری تو اون رشته میشه و حالا اگه اون رشته در ارتباط با جان بیماران و پرتوهای خطرناك ایكس و گاما باشه این فساد غیرقابل جبران خواهد بود.
سمیه حقیقی
-
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
تشكیل اداره رادیولوژی دز وزارتخانه و استفاده ازدانش كارشناسان رادیولوژی در تصمیات گرفته شده در خانواده رادیولوژی تنها راه حل مشكلات هست.تا زنانی ك جامعه رادیولوژی هیچ نهاد قانونی نداره كه وزیر محترم بهداشت خودشون رو مسیول بدونن در قبال درخواستهاشون همینه اوضاع جامعه
یاسین
-
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
متاسفانه نگاه مسئولین در وزارت بهداشت به بخش های تصویربرداری درست نیست بطوری كه اكثر بخش های تصویربرداری در بیمارستانهای آموزشی به بخش خصوصی واگذار شده یا میشنوند . این خود باعث مشكلات زیادی از جمله كم شدن ظرفیت پذیرش فارغ التحصیلان برای گذراندن طرح پس از پایان تحصیل شده است .
امیدوارم نگاه بلند مدت و مبتنی بر آینده نگری و برابری در مسئولین وزارت بهداشت بوجود بیاد
مازیار
-
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
۰
۰
مشكلات پرتوكارها برمیگرده به واگذاری ها به بخش خصوصی و عدم جذب و یا جذب حداقلی در بخش دولتی كه باید مبتنی بر قانون انرژی اتمی باشه كه نیست...
توی بخش های خصوصی، حقوق كم و حتی كمتر از اداره كار، پایمالی حقوق پرسنل، عدم امنیت شغلی و هزاران مشكل دیگر باعث شده كه خیلی از دوستان دانشجو یا انصراف بدن یا بعد از فارغ التحصیلی از این رشته مجدداً كنكور بدن ....
مختار محمدی
-
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
۰
۰
سلام.با عرض خسته نباشید.ما نباید اجازه دهیم اداره امور رادیولوژی بدست انسانهای غیر متخصص وكم دانش بیوفتد.
تارا
-
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
۰
۰
سلام واگذاری بخشهای دولتی به یك شخص بعنوان خصوصی سازی تنها و تنها این بخشها رو به دوران ارباب رعیتی تبدیل كرده بچه های رادیولوژی درست شبیه بیگارانی برای پر كردن جیب این اقایون هر روز با استرس فراوان و با كمترین امكانات مشغول كار هستند و هنوز امیدوار كه دستی بیاید و انها را از این وضعیت اسفناك نجات دهد و همه ما میدانیم كه باقی ماندن در این شرایط در دراز مدت چه فرسایش شدیدی و عواقبی رو بدنبال خواهد داشت همگی ما تبدیل به یك عده بیمار جسمی و روحی خواهیم شد. كاش دادرسی بیاید
علی
-
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
۰
۰
دود این نبود نظارت توی چشم همه من جمله بیماران..بیمه..و رادیولوژیستا میره.مسوول این نابسامانیا كیه اخه
سهیل
-
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
۰
۰
به نظر بنده نظارت دقیق و مستقیم در هر جایی باعث بالاتر رفتن كیفیت ارائه خدمات میشه و رادیولوژی هم ازین قاعده مستثنی نیست. وزارت بهداشت باید بجای درگیر كردن خودش در مسائل حاشیه ای بفكر تصمیمات درستی در این حوزه باشه.
پرتوكار
-
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
۰
۰
والا ما چیز زیادی نمیخوایم,میگیم نظارت و تصمیم گیری برای رشتمون رو بدین دست افرادی كه همجنس خودمون و آشنا با مشكلات ما هستن,همین.
الان دیگه برنامه ریزی همه اصناف دست خودشونه,بنظرتون چیز عجیبی میخوایم؟؟؟!!
بوسف مقیمی
-
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
۰
۰
بااحترام

به امید روزی كه نظارت بر مراكز تصویربرداری را به افراد متخصص مثل انجمن رادیولوژی واگذار گردد كه همانا نشانگر اهمیت وزارت بهداشت به سلامتی مردم است
سید نوید
-
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
۰
۰
سلام واقعا اشعه گیری مسئله ی خطرناكیه در شرایطی كه تو جامعه ما همین الانشم آمار سرطان بالا است . واقعا لازمه نظارت شدیدی بر این مسئله وجود داشته باشه كه توسط خود افراد پرتوكار كه خود در بطن این مسئله هستن میتونه به طور كامل انجام بشه . البته لازم به ذكر هست افرادی كه پشت میز تو دانشگاه میشینن یا تو مطب پشت میز نشستن و خودشون اصلا اشعه نمیخورن نمیتونن این كارو انجام بدن .
بخشی
-
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
۰
۰
متاسفانه بدلیل عدم وجود معاونت رادیولوژی و امور پرتوها در وزارتخانه و عدم نطارت كارشناسانه این رشته دانشگاهی با معضلات و مشكلات فراوان دست و پتجه نرم میكنه
پرتوكار
-
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
۰
۰
سلام، همه ی ما خانواده ی پرتوكارا مدتهاست ك هر بار ظلمی به رشته مون میشه امیدمون به همین انجمن و بزرگ شدنش و گرفتن حقمون توی كشوره، امیدوارم كه یه روزی برسه كه پرتوكارا كه با رتبه های بالا توی كنكور وارد این رشته شدن حداقل حق خودشونو داشته باشن نه بیشتر. حداقل یكی هم جنسه خودشون براشون تصمیم بگیره و هر روز شاهد افتادن مراكز تصویر برداری زیر دست بخش خصوصی نباشیم.
صبا
-
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
۰
۰
نظرات شما كاملا درست و بجا هست. متشكرم
Partokar
-
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
۰
۰
علت این همه نابسامانی در رادیولوژی نبود افراد متخصص در زمینه رادیولوژی وعدم وجود اداره رادیولوژی در بدنه وزارت بهداشت می باشد رادیولوژی رشته ی كمی نیست رادیولوژی رشته ای است كه ارتباط تنگاتنگی با سلامت مردم دارد ورود افراد غیر متخصص وتصمیم گیری های غلط وزارت بهداشت در مورد پرتوكاران در چند سال اخیر خسارت های فراوانی را به خانواده بزرگ پرتونگاری وارد كرده است بی شك در اینده ای نه چندان دور سلامت مردم نیز به خطر خواهد افتاد، مسئولین محترم لطفا قبل از اینكه خیلی دیر شود فكر چاره باشید
مریم
-
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
۰
۰
رادیولوژی یه شغلیه كه از یه طرف نمیشه پزشكارو از درخواستش منصرف كرد(باتوجه به اینكه تشخیصا بیشتر بر پایه پاراكلینیك صورت میگیره)،از یه طرف هم افزایش بی رویش داره جامعه و نسل های آینده رو به سمت مشكلات غیر قابل جبرانی میبره.طبیعتا نظام سلامت كشور باید به فكر ایجاد اعتدال در درخواست های رادیولوژی(هر متدی) باشه،این از وظایف این نظام هست.لطفا نه فقط به خاطر پرتوكارها،به خاطر مردم،به خاطر فرزندانمون،نظارت تخصصی در زمینه رادیولوژی و كار با پرتو داشته باشید.
مریم.م
-
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
۰
۰
با سلام و خسته نباشد به همه ی عزیزان.به نظر بنده همین كه افرادی با مدرك بالاتر وارد این زمینه و این كار حساس شوند خیلی به بهبود وضعیت نابسامان تصویر برداری و موارد مشابه كمك میكند.قضاوت باشما...آیا كسی كه با مدرك ارشد و دكتری وارد این حیطه شود بهتر است یا كسی كه با مدرك كارشناسی وارد میشود؟؟مسلماً دوستان پرتوپزشك با گرفتن مدارك تحصیلی بالاتر میتوانند كمك بسیاری كنند.
نجمه
-
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
ببینید پرتوكار كارش متفاوت از پرتو پزشك است و دلیل نمی شود بیاید و كار پرتوكار را چون چند واحد فیزیك پرتو و انواع دروس مرتبط با پرتو را گذرانده كار درمانی انجام دهد متعجبم از این فضاوتهای نادرست این عزیزان اگر بخواهند وارد این حیطه شوند تنها به عنوان تكنسین های تجربی میتوان به انها نگاه كرد چرا كه حتی اگر دكتری را تمام كنند هیچ واحدی به نام انواع دروس تكنیك آناتومی با آن گستردگی در سطح كاردانی و كارشناسی رادیولوژی هرگز نمیگذرانن بلكه واحدهای انها تخصصی تر می شود و به سمت دروس مهندسی می رود پس چرا همه حجوم اورده اید كه این عزیزان را در این حیطه وارد كنید اگر به واحد مشابه باشد تعداد واحد مشابه انها با عزیزان فیزیك پزشكی و سازمان های كار با پرتو كه مواد پرتوزا تولید می كنند یا مصرف انها در صنعت بیشتر است
Ali
-
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
۰
۰
امیدتون به انجمن نباشه ، گول وعده و وعید و شعارشون رو نخورید. اعضای انجمن فقط و فقط به دنبال حق اشعه و اسم و شهرت خودشون هستن. اون جریان حذف رشته پرتوپزشكی هم اتفاقی بود كه به سیاست های داخلی دانشگاه آزاد مربوط میشد و اصلا ربطی به انجمن رادیولوژی نداشت. ولی جوری صحنه سازی شد كه منم باورم شد كار انجمن بوده!!!!
ایجاد اداره امور پرتوها هم بهانه ای بود تا برای عضوگیری انجمن از سرتاسر كشور زمینه حضور حداكثری رو فراهم كنن و با ۶هزار امضا بیفتن دنبال نماینده های كمیسیون‌ های مجلس برای جا دادن پرداخت حق اشعه تو لایحه اصلاح خدمات كشوری.
علیرضا امیدوار
-
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
۰
۰
آقا پرتو پزشكی غیر تخصصی
پرتوپزشكی بی سواد
رادیولوژی خووووب
رادیولوژی با سواد ، تخصصییی، اصلا خود تجربه و كار

پس اینهمه ترس و واهمه تون برای چیه؟!
چرا رنگتون از حضور پرتو پزشك توی حیطه ای كه حقشه زرد شده؟!
من پرتوپزشك بی سواد غیر تخصصی از همین تریبون تمام رادیولوژیستایی كه به سوادشون مینازن رو به مناظره علمی دعوت میكنم

پرتوكار
-
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
از لحاظ علمی در حدی نیستی كه كسی رو به مناظره بخونی...خیلی زرنگ بودی دانشگاه دولتی قبول میشدی...
علیرضا امیدوار
-
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
مال این صحبتا نیستی داداچ وگرنه جای كری خوندن ادعای وجود میكردی
دانشگاه دولتی قبول شی ولی وجود مناظره رو نداشته باشی
نجمه
-
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
شما اقای محترم چون تو این رشته تحصیل كردی داری این حرفا رو میزنی شما هم اگه اینقدر واحد پاس كردی و خیلی حالیتونه بفرمایید صنف پرتوپزشكی راه بندازین نه بپرین خودتونو نخود آش دیگران كنید. ببخشید شما تكنیك های تصویربرداری كجا پاس كردی تكنیك های رنگی رو كجا پاس كردی اناتومی ریز به ریز استخونا رو كجا پاس كردی یه اناتومی عمومی پاس كردی اسمش میزاری آاااانااااتومی یا هرچی. بیماری شناسی كجا پاس كردی. تفسیر كلیشه رادیوگرافی و سی و ام ار كجا پاس كردی . اناتومی مقطعی سی تی و ام ار كجا پاس كردی پس حرف مفت نزن اصلا روی حرف ما با شما نیست با مسئولین وزارت بهداشته كه اینقدر بی تفاوت شدن كه شما هم سر از اینجا دربیاری
پرتوپزشك
-
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
۰
۰
درسایی كه یك كارشناس پرتوپزشك پاس میكنه
شیمی آلی، شیمی عمومی،بیولوژی،بیوشیمی،فیزیولوژی،آناتومی،رادیوبیولوژی و حفاظت، رادیوایزوتوپ و رادیودارو،فیزیك هسته ای،دزیمتری،آشكارسازی،تصویربرداری پزشكی،آشنایی با دستگاه های پرتو پزشكی،لیزر در پزشكی،رادیونوكلییدها
پردازش تصویر و توموگرافی ، طراحی درمان و پرتو درمانی،سیستمهای دیجیتال، روش نوین پردازش داده ها و ...
ارشد پرتوپزشكی یكی از سخت ترین كنكورهای گروه برق و فیزیكه دانشگاههایی مثل امیركبیر و شهید بهشتی و شریف پذیرش داره
واقعا خجالت آوره كه یه عده فرصت طلب فقط بخاطر منافع صنفی شون كه حتی هیچ سودی به اعضای جامعه خودشونم نمیرسونه یه رشته رو اینطور زیر سوال ببرن
maziar
-
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
من نمیدونم این رادیولوژیا بی چیشون مینازن خدایی؟!
پرتو 3 ساله كه كنكور نداره كه هركی سرشو انداخته پایین اومد پرتو
ولی همونی كه به رتبه خوب كنكورش مینازه اندازه یه پرتویی كه با كنكور اومده سواد نداره والا
اگه مردین خب بیاین مناظره علمی تا ببینیم چتد چندیم
كامنت منو هم تایید كنین
این یه اعلام مبارزه هست برای اونایی كه به رتبشون مینازن
كیوان
-
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
۰
۰
دوستان با سلام من راسش تازه اسم این رشته یعنی پرتو پزشك رو شنیدم خب خوبه كه بعضی از دوستان مدرك این رشته رو گرفتن ولی توجه كنید این رشته ها بیشتر جنبه تحقیقاتی داره و زیاد زمینه كاری در بیمارستان نیست وبین وزارت علوم و بهداشت هم اختلافاتی هست برای این رشته ها .لازم به ذكر است كه وزارت بهداشت نیز چند رشته مثل ارشد mri و ارشد تصویر برداری پزشكی اموزش داد كه عملا در حیطه درمان كارایی نداشت والان حذف شده .
Sadegh
-
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
سلام با بخش اول حرف های شما موافقم...ولی دوست عزیز من ارشد medical imaging سال اولی هستش كه دانشجو گرفته، شما خودت نامه حذفشو امضا كردی!!!!؟
این رشته مورد تایید بورد هستش و با جدیت از طرف پرتوكاران حمایت میشه.
احمد
-
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
۰
۰
اعتراض پرتو پزشك
صدرا
-
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
۰
۰
رادیولوژیستای عزیز فراموش كردن كه بدون حضور و تایید پزشك متخصص رادیولوژی حتی حق اظهار نظر ندارن چه برسه به ادعای تشخیص و درمان
همونطور هم یه پرتوپزشك میتونه تحت نظر متخصص پزشكی هسته ای فعالیت كنه
همه یه جامعه هستیم و باید به هم احترام بزاریم و در كنار هم باشیم
با این حقیقت كنار بیاید كه پرتوپزشك مسئول بیكاری شما نیست
علت واقعی رو پیدا كنید و اجازه ندین یه عده بی خیالی كه فقط به فكر منافع خودشون هستن توی انجمن علوم پرتونگاری با این مسائل سرگرمتون كنن تا به اهداف خودشون برسن
نجمه
-
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
جناب آقا اگر شما قصدتان احترام است پس منظورتان از این شكلك خنده دار چیست آیا چیزی غیر از تمسخر منظورتان میتواند باشد. دوم اینكه رادیولوژی از ابتدای كشف اشعه بوده و تا بحال این شغل متصدیان خودش را داشته این شمایید كه با رشته پرتوپزشكی در این چندسال اخیر وارد جامعه شده اید و حال دنبال شغل و منصب می گردید پس ما مسئول ایجاد شغل برای شما نیستیم این شمایید كه شغل ندارید پس دلیلی نداره این صحبتا رو بكنید چند كامنت دیگر گذاشتم میتونید برید بخونید تا بقیه صحبتای بنده رو بشنوید از این صحبتایی كه شما و همنوعانتون مدعی هستید واقعا متاسفم شما اگه شغل میخوای باید بری تو مراكز تولید مواد پرتوزا و رادیودارو ها كار كنی یا تو مراكز صنعتی مصرف كننده پرتو فك كنم خیلی چارت درسیتون با اونا مشابه باش تا ما چرا گیر دادین به دو واحد اناتومی و...
صدرا
-
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
۰
۰
رادیولوژیستای عزیز فراموش كردن كه بدون حضور و نظارت پزشك متخصص رادیولوژی حتی حق اظهار نظر ندارن چه برسه به ادعای تشخیص و درمان!
همینطورم یه پرتوپزشك میتونه زیر نظر متخصص پزشكی هسته ای فعالیت كنه
ما همه یه جامعه هستیم باید در كنار هم باشیم و به هم احترام بذاریم نه در مقابل هم
با این واقعیت كنار بیاید كه پرتوپزشك مسئول بیكاری شما نیست
علت واقعی رو پیدا كنین و نذارین با این مسائل سرگرمتون كنن تا منافع خودشون تامین شه

نیازمندی ها