محکومیت جهانی جنایت جنگی آل جنون

حمله روز شنبه جنگنده‌های عربستان به مردم مظلوم یمن خشم جهانیان را برانگیخت. یمنی‌ها روز گذشته با تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در صنعا اعلام کردند که در جبهه‌های جنگ انتقام خون بیگناهان را خواهند گرفت. هزاران نفر از شهروندان یمنی صبح دیروز در یک راهپیمایی که نام آتشفشان خشم را بر آن گذاشته بودند، حضور یافتند و خواستار پاسخگویی محافل بین‌المللی به این جنایت‌ها شدند.
کد خبر: ۹۵۵۲۰۱

شنبه هواپیماهای سعودی دو موشک به سمت محل تجمع عزادارانی که در تالار بزرگ شهر صنعا جمع شده بودند، شلیک کردند. مردم صنعا شنبه به مناسبت درگذشت پدر وزیر کشور یمن تجمع کرده بودند تا درعین حال نسبت به انتقال بانک مرکزی یمن از صنعا به عدن نیز اعتراض کنند. در این فاجعه دست‌کم 150 شهروند یمنی شهید و صدها نفر دیگر مجروح شدند. منابع خبری کل کشته و زخمی‌ها را 700 نفر اعلام کردند. عبدالقادر هلال شهردار صنعا یکی از کسانی بود که در جریان این حملات کشته شد. زمانی که امدادرسان‌ها مشغول انتقال قربانیان به بیمارستان بودند، یک موشک دیگر از سوی جنگنده‌های سعودی ـ آمریکایی به سمت مردم شلیک شد.

محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله در واکنش به این جنایت اعلام کرد پاسخی شایسته به آن داده خواهد شد. انجمن علمای یمن نیز با محکوم کردن جنایت جدید عربستان در صنعا، نظام عربستان سعودی را داعش بزرگ نامید. در بیانیه انجمن علمای یمن آمده است: جهاد علیه متجاوزان بر هر کسی که می‌تواند سلاح به دست بگیرد، واجب شده است. این تکلیف شرعی و پاسخ عملی به جنایت‌ها و کشتار ائتلاف متجاوز سعودی ـ آمریکایی است. در اولین واکنش به این جنایت روز گذشته وزارت دفاع یمن اعلام کرد که در عملیات ارتش یمن و کمیته‌های ملی در منطقه الخوبه در جیزان عربستان 25 نظامی سعودی به هلاکت رسیده و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

بایکوت خبری

عمق جنایت شنبه تا حدی بود که منابع خبری وابسته به عربستان سعودی ابتدا ادعا کردند یک عملیات انتحاری بوده است. به دنبال آن شبکه‌های العربیه، الجزیره و اسکای نیوز عربی اقدام به بایکوت این خبر کردند و تنها بعد از این‌که شبکه‌های خبری جهانی از جمله رویترز اقدام به پخش خبر کردند، آنها به صورت جسته گریخته و با تردید و ابهام خبر را منعکس کردند. جالب این‌که عربستان سعودی دراین باره سکوت کرده و برخی مقامات نظامی این کشور هنوز مدعی آن هستند که این یک حمله انتحاری بوده است. درهمین رابطه احمد العسیری فرماندهی نیروهای ائتلاف سعودی در حمله به یمن در بیانیه‌ای مدعی شد: نیروهای این ائتلاف همه تلاش خود را برای مواجه نشدن غیرنظامیان با این خطرات انجام داده‌اند. از این رو می‌توان علت‌های دیگری را برای این انفجار در نظر داشت. عربستان همچنین اعلام کرده که در این باره تحقیق خواهد کرد!

واکنش‌های بیرونی

ایران، عراق، سوریه، روسیه و حزب‌الله لبنان جنایت سعودی‌ها در صنعا را محکوم کردند. به دنبال آن کمیته حقوق بشر یمن و بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل با صدور بیانیه‌هایی حمله به مراسم ختم در صنعا را محکوم کردند. دبیرکل سازمان ملل در بیانیه خود نوشت: گفته می‌شود این حمله را هواپیماهای ائتلاف انجام داده‌اند. اما هرگونه حمله عمدی علیه غیرنظامیان بکلی غیرقابل قبول است بنابراین باید تحقیقی بی‌درنگ و بی‌طرفانه درباره این حادثه انجام و مسئولان حادثه محاکمه شوند. همچنین اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن بشدت این حمله را محکوم و تاکید کرد: هدف قرار دادن جمع‌های خانوادگی اقدامی غیرانسانی و برخلاف قوانین بین‌المللی است و محاکمه عاملان این جنایت یک ضرورت است. جیمی مک گولدریک (هماهنگ‌کننده انسانی سازمان ملل در یمن) نیز بصراحت این حمله تکان‌دهنده را محکوم کرد و ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های کشته‌شدگان، برای زخمی‌های این حملات آرزوی بهبود و سلامت کرد. شدت فشار افکار عمومی جهان در حمله اخیر به مراسم ختم در صنعا به حدی بود که حتی آمریکایی‌ها نیز ناچار شدند نسبت به آن واکنش نشان دهند. تد پرایس سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با بیان این‌که واشنگتن از حمله اخیر به غیرنظامیان عمیقا آشفته است، افزود: همکاری امنیتی آمریکا با عربستان در حکم چک سفید امضا نیست!

این ادعا البته یک ادعای واهی است زیرا در شرایطی مطرح می‌شود که یک سال و نیم از تجاوزات مکرر عربستان سعودی به یمن می‌گذرد و طی همین یک سال آمریکایی‌ها میلیاردها دلار سلاح به عربستان فروخته‌اند. تاکنون بارها سازمان‌های حقوق بشری با نشان دادن جنایات عربستان در یمن به صورت مستند از کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا و انگلستان خواسته‌اند از فروش جنگ‌افزار به عربستان سعودی خودداری کنند اما آمریکایی‌ها همچنان با دادن سلاح و اطلاعات جاسوسی به عربستان این کشور را در ادامه جنایاتش یاری می‌دهند.

روزنامه رای‌الیوم در سرمقاله دیروز خود در تحلیل این حادثه نوشت: کشتار تازه عربستان در شهر صنعا غیرقابل توجیه و نتیجه یاس و ناکامی مسئولان سعودی بوده است.

کیس فن بار، سفیر حقوق بشر پادشاهی هلند خواستار اعزام متخصصان سازمان ملل به یمن برای رسیدگی به این حمله وحشتناک و دیگر نقض‌های حقوق بشر در یمن شد.

ساموئل اوکفورد خبرنگار نیویورک تایمز و پوشش‌دهنده اخبار یمن در این باره ضمن انتقاد از سکوت و واکنش دیرهنگام آمریکا به این حملات می‌نویسد: دقیقا یک‌سال قبل من در حال تهیه گزارش از یک حمله به یک مراسم عروسی در یمن بودم. پس از این عروسی تنها اعضای بدن خانواده‌ها یافت شد و دیگر هیچ. در همان زمان در حالی‌که عربستانی‌ها قطعنامه نقض حقوق بشر در یمن را در سازمان ملل بلوکه کردند، آمریکایی‌ها در کنار آنها و به حمایت از آنها ایستادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها