گزارشی از کارگاه تولید 7 هزار لباس برای کودکان نیازمند

نذری دوخت و دوز

نشسته‌اند دورتادور اتاق، در جوار آستان مقدس حسین‌ابن علی ابن موسی‌الرضا(ع) یا همان شاهزاده حسین معروف مردم قزوین.
کد خبر: ۹۵۴۷۴۵

هرکسی یک گوشه کار را گرفته است، یکی پارچه‌ها را برش می‌دهد، آن یکی نخ‌ها را آماده می‌کند، یکی قیچی به دست و چند نفری هم پشت چرخ‌های خیاطی و هر از گاهی فضا به عطر صلوات و ذکر یا حسین و یا حسین و یاحسین... معطر می‌شود، دل آدم را با خودش می‌برد کربلا...

امروز گزارش ویژه ما از شهر قزوین است، از آستان مقدس یک امامزاده که خانم‌های خانه دار و خادمان افتخاری دست به دست هم داده‌اند برای دوختن 7000 لباس به نیت حضرت علی اصغر که نذر شیرخوارگان حسینی است.

7000 لباس برای حاجتمندان

آن‌طور که خانم محبوبه محمدی‌فخر، مسئول خادمان افتخاری و مسئول فرهنگی آستان امامزاده برای ما توضیح می‌دهد آغاز این کار خیر و خداپسندانه به پنج سال پیش باز می‌گردد که ابتدا 500 لباس نذر شد و در ادامه با گسترش آن و حمایت خیرین و حضور و مشارکت بیشتر بانوان تا به امروز به 7000 لباس رسیده است.

به گفته محمدی‌فخر از 24 شهریور کار را آغاز کرده‌اند و به‌طور میانگین روزانه نزدیک به 80 نفر از خانم‌ها کار دوخت و دوز را انجام می‌دهند، نیمی صبح‌ها می‌آیند و نیمی عصرها. جالب است که حتی برخی با خودشان چرخ خیاطی هم می‌آورند.

خانم‌های خیر و خادمان افتخاری نزدیک محرم کارشان حسابی اوج می‌گیرد و حدود 11 ساعت کار می‌کنند، از 8 صبح چرخ‌ها به صدا در می‌آید تا نماز ظهر و بعد گروه دیگری می‌آیند و تا اذان مغرب و حتی پس از آن گاهی کار ادامه دارد.

محمدی‌فخر می‌گوید: اینجا همه با وضو کار می‌کنند، نیت می‌کنند و خیلی‌ها هم حاجت روا شده‌اند، در واقع این یک حرکت بزرگ فرهنگی و اجتماعی است که توسط بانوان و خیرین محترم شکل گرفته و هر سال از سال قبل گسترده‌تر می‌شود.

وقتی از او می‌پرسم این لباس‌ها سرانجام‌شان چیست، می‌گوید: این بسته‌ها در مناطق و مکان‌های مختلف توزیع می‌شود، مثلا زندان‌ها، شیرخوارگاه‌ها و بیمارستان‌ها و کودکان بیمار و کلا کسانی که به نوعی گرفتاری دارند و حاجتی می‌خواهند از خداوند ما سعی می‌کنیم یک دست لباس به آنها برسانیم و اوج آن همایش شیرخوارگان حسینی است که نخستین جمعه دهه اول ماه محرم برگزار می‌شود.

او به وجه دیگری از این اتفاق هم اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: ما اینجا یک نهاد کاملا مردمی ایجاد کردیم و توانستیم بین زائران و خادمان وحدت و انسجامی ایجاد کنیم که فقط منحصر به ایام محرم نیست و در بقیه سال هم فعال هستند.

محمدی‌فخر ادامه می‌دهد: سال گذشته ما 500 دستکش و شلوار و کلاه برای رزمندگان و مدافعان حرم دوختیم و بافتیم و به دست‌شان رسید، در مناسبت‌های مختلف و به‌طور منظم در آستان امامزاده گرد هم می‌آییم و سعی می‌کنیم گره و گرفتاری را بگشاییم.

این بانوی قرآنی کشورمان می‌گوید این کارها او را به یاد دوران دفاع مقدس می‌اندازد وقتی مادران رزمندگان و خانواده شهدا دور هم جمع می‌شدند و برای سلامتی و پیروزی رزمندگان دعا می‌کردند و نذر داشتند. به گفته محمدی فخر این حرکت و امر خیر در میان شرکت‌کنندگان یک نشاط معنوی هم ایجاد می‌کند.

از معلمی در مدرسه تا خیاطی در امامزاده

وقتی صحبت‌هایم با محمدی‌فخر تمام می‌شود سری به محوطه می‌زنم و خانمی را می‌بینم که تکه‌هایی از سربندهای علی‌اصغر را در دست دارد، از او می‌پرسم شغلش چیست، می‌گوید معلم بازنشسته است و صبح‌ها به امامزاده می‌آید و گوشه‌ای از کار را انجام می‌دهد. او در ادامه می‌گوید: هرکسی اینجا می‌آید حاجتی داشته یا دارد، دلش می‌لرزد وقتی پشت چرخ‌ها می‌نشیند، ما به عشق آقا امام حسین و علی‌اصغرش اینجا دور هم جمع می‌شویم و برکت کار هم با وجود مقدس خودشان است.

این بانو می‌گوید: خیلی از زائران وقتی متوجه می‌شوند چه حرکت زیبایی اینجا در حال شکل‌گیری است، می‌آیند و کمک می‌کنند. زائری داشتیم که فقط آمده بود پنج دقیقه‌ای استراحت و زیارتی کند و برود اما یک روز کامل کنار ما نشست و کمک کرد و وقتی می‌رفت با اشک گفت: سبک شدم!

مشارکت بالای خیرین

سمت دیگری از ساختمان امامزاده، حجت‌الاسلام احمد باقری، مدیریت آستان را می‌بینم، او هم درباره این کار ارزشمند می‌گوید: خوشبختانه به برکت آقا امام حسین زائران و خادمان زیادی داریم که فعال هستند و در برنامه‌ها خیلی خوب مشارکت دارند، ما سعی کردیم از ظرفیت‌های موجود بیشترین بهره را ببریم. این حرکت فقط یک کارکرد موقت و کوتاه مدت نیست، نگاه ما این است که بتوانیم همچون یک شبکه اجتماعی اقدامات متعددی را انجام دهیم و به فضل خداوند و برکتی که این نیت خداپسندانه با خود به همراه دارد توانسته‌ایم به مدت پنج سال این کار را پی بگیریم.

او می‌افزاید: برگزاری جلسات پرسش و پاسخ مذهبی با موضوعات دینی، برنامه‌های مشارکتی و آموزشی در اعیاد و ماه رمضان و دیگر مناسبت‌ها مانند دهه کرامت، دهه ولایت، آرامش بهاری و... از دیگر برنامه‌هایی است که ما در طول سال با مشارکت مردمی انجام می‌دهیم.

توریست‌های خارجی در کارگاه خیاطی

یکی از نکات جالبی که در این کارگاه با آن برخورد کردم بازدید یک گروه علمی آلمانی و توریست‌های خارجی از آنجا بود. این توریست‌ها برایشان خیلی جالب بود که چنین کاری توسط بانوان اغلب خانه‌دار و با این گستردگی در حال انجام است و با کنجکاوی خاصی درباره حضرت علی‌اصغر و داستان کربلا می‌پرسیدند و مترجم‌شان هم گفته‌های خانم‌ها را برایشان ترجمه می‌کرد و می‌شد حزن و اندوه و تاثیرپذیری را در چشم‌هایشان دید.

بامداد محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها