با آمدن بهار بسیاری از حشرات راهی طبیعت می‌شوند و همین امر، راه آزار و اذیت آنها را برای انسان آسان‌تر می‌کند. انواع حشرات و پشه‌ها با رها شدن در محیط می‌توانند خطر گزش و نیش‌زدگی را به همراه داشته باشند.
کد خبر: ۹۰۴۴۵۴

نیش حشرات معمولا عوارض جدی به دنبال ندارد و بیشتر با قرمزی و تورم خود را نشان می‌دهد که بعد از مدتی بهبود می‌یابد، اما باید مراقب نیش برخی حشرات بود، چرا که ممکن است واکنش‌های شدید حساسیتی را بویژه در افراد مستعد ایجاد کند که در مواردی حتی جان فرد را نیز به خطر می‌اندازد. در این بین، کودکان به دلیل ضعیف بودن، بیشتر در معرض خطر قرار دارند و ممکن است عوارض جدی‌تری از خود نشان دهند.

علائمی که اقدامات اورژانسی می‌طلبد:

چنانچه بعد از گزش نیش حشرات با علائمی چون واکنش‌های شدید حساسیتی از قبیل تورم ناگهانی و قرمزرنگ در تمام بدن، تورم گلو، دهان و زبان، اشکال در تنفس، احساس خارش، درد شکم، حالت تهوع و استفراغ، علائم عفونت مانند احساس درد، تورم، قرمزی و گرما در ناحیه اطراف گزش، تب، تخلیه چرک از محل گزش و از دست دادن هوشیاری یا احساس ضعف و بی‌قراری مواجه شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. در مواجهه با فردی که مورد گزش نیش حشره قرار گرفته است، توجه به کوچک‌ترین تغییرات ایجاد شده در وضعیت او اهمیت بالایی دارد.

هنگام نیش‌خوردگی چه باید کرد؟

معمولا نیش و گزش حشرات به خودی خود و بدون درمان بهبود می‌یابد و انجام راهکارهای ساده می‌تواند به کاهش درد و خارش و عفونت ناشی از آن کمک کند.

ـ سعی کنید تا جایی که می‌توانید از حشرات گزنده دور بمانید. زنبورها از آنجایی که در گروه زندگی می‌کنند، ممکن است دیگر زنبورها را نیز باخبر کنند و قرار گرفتن آنها در قالب گروه می‌تواند خطر نیش زنبورها را چند برابر کند.

ـ هنگامی که مورد اصابت نیش حشرات قرار گرفته‌اید، تاحد امکان آرامش خود را حفظ کنید. حرکت کردن خطر پخش‌شدن سم موجود در نیش را در جریان خون افزایش می‌دهد.

ـ در صورت گزیده شدن با نیش زنبور، به سرعت نیش را از پوست خارج کنید.

ـ اگر حشره، باز و یا پای شما را نیش زده، سعی کنید عضو مورد نظر را پایین نگه دارید تا سرعت پخش شدن نیش در جریان خون کاهش یابد. چند ساعت بعد، در صورت بروز تورم، می‌توانید اندام را بالا نگه دارید تا از تورم ایجاد شده کاسته شود.

ـ در صورتی که مورد اصابت نیش عقرب قرار گرفته‌اید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. پزشک از پادزهر مخصوص برای نیش عقرب استفاده می‌کند.

برای کاهش علائم چه باید کرد؟

بهترین راه برای مقابه با تورم، درد و خارش محل گزش حشرات، ابتدا استفاده از بسته یخ روی محل گزش به مدت 15 تا 20 دقیقه است. این کار را بهتر است در شش ساعت اول به‌مدت یک ساعت به طور مداوم و بعد از آن در فواصل 15 تا 20دقیقه‌ای انجام دهید. از پارچه‌ای مرطوب و خنک نیز می‌توان روی محل گزش استفاده کرد که باید این کار را بیشتر از 6 ساعت ادامه داد. به‌خاطر داشته باشید کیسه یخ را مستقیم روی عضو نگذارید بلکه بین بدن و کیسه یخ همیشه پارچه‌ای محافظ قرار دهید. برای کاهش درد، خارش و تورم ناشی از نیش حشرات می‌توانید از برخی داروها استفاده کنید. مصرف آنتی‌هیستامین خوراکی برای این منظور مؤثر است، اما برای کاهش درد و تورم در کودکان قبل از استفاده از آنتی‌هیستامین ابتدا با پزشک مشورت کنید. همچنین استفاده از اسپری‌های بی‌حس‌کننده حاوی «بنزوکائین» نیز به کاهش درد ناشی از گزش کمک می‌کند، اما چنانچه با واکنش پوستی ناشی از استفاده از این قبیل اسپری‌ها مواجه می‌شوید، مصرف آن را قطع کنید.

استفاده از کرم یک درصد «هیدروکورتیزون» یا لوسیون «کالامین» روی پوست در کاهش خارش و قرمزی پوست مؤثر است. دقت کنید از این مواد تسکین‌دهنده بدون مشورت با پزشک در کودکان زیر 2 سال استفاده نکنید. توجه کنید در صورتی که بعد از شش ساعت اول همچنان تورم موضع گزش ادامه داشت، می‌توانید از کمپرس گرم برای کاهش درد استفاده کنید. در کنار اقداماتی که برای کاهش علائم گزش نیش حشرات می‌توانید انجام دهید، مصرف انواع داروها از قبیل استامینوفن، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن و نیز آسپرین توصیه می‌شود.

برای جلوگیری از عفونت چه کنیم؟

گاهی تورم ناشی از گزش حشرات در محل گزش ممکن است عفونت آن نقطه را به دنبال داشته باشد. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است محل گزش را با آب و صابون شست‌وشو داده و با الکل یا داروهای ضدعفونی‌کننده بشویید. هرگز قسمت‌های متورمی را که روی پوست ظاهر می‌شود را، نترکانید. در صورت خارش موضع، از پمادهای ضدعفونی‌کننده روی آن استفاده کنید و روی آن را بانداژ کنید.

برای جلوگیری از مواجهه با نیش حشرات، در فضاهای خارجی از لباس‌های آستین بلند و شلوارهای بلند و پوشیده استفاده کنید تا خطر گزش حشرات به حداقل برسد. از پابرهنه بودن خودداری کنید. اگر با خودرو در محیط‌های پرخطر تردد می‌کنید، شیشه‌های خودرو را بسته نگه دارید. به طور قطع رعایت این نکات به‌ظاهر ساده علاوه بر این که از شما در برابر نیش حشرات محافظت می‌کند، خطر بروز عفونت و تشدید علائم را نیز کاهش می‌دهد.

منبع: webmd

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها