غیبت بخشی از ژنرال‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب در مجلس دهم باعث شده است برخی صاحب‌نظران پیشنهاد کنند با تشکیل «پارلمان سایه»، برخی بزرگان حزبی در دو سوی میدان سیاست با تشکیل جلساتی مستقل از جلسات مجلس، به نمایندگان کمک کنند تا طرح‌های خود را در خانه ملت پیش ببرند. پیشنهادی که برخی آن را فرصتی برای هم‌اندیشی دانسته و برخی دیگر از آن به‌عنوان تضعیف‌کننده جایگاه نمایندگان یاد می‌کنند.
کد خبر: ۹۰۳۹۷۶

مجتبی ذوالنور، منتخب مردم قم در مجلس دهم و نوذر شفیعی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، درباره این پیشنهاد نظر داده‌اند.

برخی در پی حاکمیت دیکتاتوری در سایه هستند

مجتبی ذوالنور، منتخب مردم قم در مجلس دهم در گفت‌وگو با جام‌جم در مورد طرح تشکیل پارلمان در سایه عنوان کرد: مجلس نهاد قانونی مستقلی است و برای نمایندگان مجلس هم در قانون شرایطی تعریف شده که مراجع ذی‌ربط مثل شورای نگهبان این شرایط را مورد بررسی قرار می‌دهند تا کفی از صلاحیت در نمایندگان مجلس وجود داشته باشد، هرچند بسیای از نمایندگان در کمال صلاحیت هستند. بنابراین از نظر شأنیت نمایندگی، این شرایط لحاظ شده است.

وی افزود: بنابراین در انتخابات مجلس، مردم طبق تشخیص خود و براساس شرایط نامزدها، به افراد واجدشرایط رأی دادند و افرادی را به مجلس فرستادند تا به عنوان نمایندگانشان قانونگذاری کنند.

ذوالنور با اشاره به این‌که برخی درصددند که اراده‌ای خاص را بر مجلس حاکم کنند، گفت: این عده به ‌نوعی پدرسالاری قائل هستند و تمامیت‌خواهی دارند.

وی ادامه داد: آنها دنبال نظر خودشان هستند و با اراده مردم و تصمیمات آنها کاری ندارند و اهداف خود را می‌خواهند پیش ببرند. این جریانات می‌خواهند بر دستگاه‌های مستقل قانونی برخاسته از اراده مردم حاکم شوند.

وی با تشبیه طرح «پارلمان در سایه» به «دیکتاتوری سایه» و «دیکتاتوری مخفی»، ابراز کرد: کسانی که چنین حرف‌هایی می‌زنند علاوه بر توهین به مردم، به نمایندگان مجلس نیز توهین می‌کنند و این حرف باعث تخفیف جایگاه و شأنیت مجلس می‌شود.

منتخب مردم قم با مردود خواندن چنین طرح‌هایی تصریح کرد: نمایندگان مجلس باید درباره این موضوع از خود حساسیت نشان بدهند.

تغذیه فکری نمایندگان باتشکیل کارگروه‌های مشورتی

نوذر شفیعی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم درباره طرح تشکیل پارلمان در سایه که این روزها از سوی برخی چهره‌ها مطرح می‌شود، تصریح کرد: البته من با این عنوان موافق نیستم، چون پارلمان در سایه و دولت در سایه اقتضائات خاص خود را دارد. با وجود این،باید قبول کنیم که معمولا هر عضوی از پارلمان می‌تواند از نظرات کارشناسانه افراد و گروه‌های مختلف بهره ببرد تا در مورد مسائل تخصصی به اعضا نظر و مشورت کارشناسانه بدهد.

وی با بیان این‌که این نوع نگاه‌های مشورتی و کارشناسانه که جنبه فنی هم دارد، می‌تواند در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشد، افزود: هر چقدر این موضوعات به مسائل فنی نزدیک‌تر می‌شود، این رایزنی‌ها و مشورت دادن‌ها ضرورت بیشتری پیدا می‌کند، چون نمایندگان مجلس همه تخصص‌ها را ندارند و در یک یا دو موضوع متخصص هستند. بنابراین تشکیل کارگروه‌ها و استفاده از مشاوران برای تغذیه فکری نمایندگان مجلس کار مطلوبی است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی با تاکید بر این‌که استفاده از نظرات مشورتی به نمایندگان کمک خواهد کرد با ورود بیشتری به بحث و بررسی درباره لوایح و طرح‌ها بپردازند، خاطرنشان کرد: البته از چنین رویکردی نباید تلقی تصمیم‌گیری‌های خارج از مجلس شود گرچه در نظام‌های حزبی، استفاده از چنین شیوه‌ کاری مرسوم و متداول است. من ترجیح می‌دهم به‌جای استفاده از عنوان پارلمان در سایه،‌ آن را بهره‌مندی از خدمات مشاوره‌ای برای برخورد فعال‌تر در مسائل مرتبط با مجلس بنامم. با بهره گیری از نظرات کارشناسانه و مشورتی، یک نماینده می‌تواند به نیازهای جامعه پاسخ بهتری دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها